Romania va avea in urmatorii ani 12 zone metropolitane

Luni, 19 Februarie 2007, ora 01:41
1001 citiri

Zone metropolitane exista doar in Oradea, Iasi si Constanta, in timp ce autoritatile din alte noua municipii au inceput procedurile pentru asocierea de tip metropolitan, a declarat, duminica pentru NewsIn, consilierul MTCT, Mihaela Vrabete.

"Zona metropolitana se constituie in baza unei asocieri benevole, a intereselor comune identificate intre un municipiu de primul si al doilea rang si unitati adminitrativ-teritoriale din judetul respectiv. Raza aproximativa a zonei metropolitane este de 30 km. Asocierea nu este o noua forma administrativa si nu afecteaza prerogativele locale", a declarat pentru NewsIn Mihaela Vrabete, consilierul ministrului delegat pentru lucrari publice, Laszlo Borbely.

Potrivit datelor furnizate de Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT), in Romania exista oficial doar trei zone metropolitane, respectiv in Oradea din 2002, Iasi din 2004 si Constanta din 2007.

La ora actuala, exista alte noua proiecte pentru constituirea zonelor metropolitane. Astfel, autoritatile din localitatile din jurul municipiului Ploiesti au initiat proiecte comune, iar in Timisoara au fost facute mai multe studii si proiecte comune, fara a se face asocierea oficial.

La Cluj-Napoca a fost demarat un plan de a amenajare a teritoriului metropolitan, in timp ce la Bacau reprezentantii consiliilor locale au inceput discutiile pentru asociere. Un caz aparte il reprezinta municipiile Galati si Braila, autoritatile din cele doua zone avand in vedere un proiect pentru constituirea unei singure regiuini metropolitane. In ceea ce priveste localitatile din jur, desi procesul a fost initiat in urma cu cativa ani, asocierea nu a fost inca realizata.

Pentru consolidarea pozitiei si a rolului in teritoriu, reprezentantii consiliilor locale din Sibiu, Baia Mare si Targu Mures au initiat deja procedurile pentru crearea zonelor metropolitane.

"Asocierea aduce multe avantaje pe termen mediu si lung, bazandu-se pe asumarea unor proiecte comune. Aceasta vizeaza dezvoltarea infrastructurii de transport, a serviciilor de apa si canalizare, gestionarea corecta a deseurilor si reducerea poluarii", a explicat consilierul MTCT, Mihaela Vrabete.

In acest moment, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului are in lucru o strategie pentru dezvoltarea retelei nationale de zone metropolitare prin identificarea unor modalitati de racordare la reteau europeana. In acest context, Oradea a devenit membra a unei retelei de zone metropolitane din Europa care implementeaza proiecte de anvergura. De altfel, in luna decembrie a anului trecut, ministrul delegat, Laszlo Borbely a lansat ideea unei asocieri la nivel national a potentialelor zone metropolitane si asocierea acesteia la reteaua europeana.


Dezvoltarea zonelor metropolitane depinde de autoritatile locale

Dezvoltarea si crearea unor zone metropolitane revine in sarcina autoritatilor locale, existand posbilitatea accesarii atat a fondurilor comunitare, cat si a celor de la bugetul de stat, a declarat, duminica, pentru NewsIn, ministrul delegat pentru lucrarile publice, Lazslo Borbely.

"Noi nu putem sa ne implicam in mod direct in aceste proiecte, autoritatile locale fiind cele care trebuie sa ia deciziile. In schimb, autoritatile pot face proiecte in baza carora sa primeasca fonduri pentru dezvoltarea zonelor metropolitane", a explicat Borbely. Potrivit ministrului delegat, Ministerul Transporturilor, Constructiilor si Turismului (MTCT) a alocat fonduri pentru realizarea planurilor urbanistice zonale pentru Targu Mures si Iasi unde exista zone metropolitane.

"Putem aloca fonduri pentru hartile de risc sau pentru planurile urbanistice, insa pentru lucrarile de infrastructura fiecare consiliu local trebuie sa acceseze fonduri. Zonele metropolitane sunt de fapt orase care, daca nu se extind intr-un fel pe baza unor proiecte fundamentate, nu se pot dezvolta", a mai spus Borbely.

Reprezentantul MTCT a mentionat ca in vara acestui an va fi demarat un program pentru orasele cu 50.000 de locuitori, astfel incat localitatile mai mici care fac parte din zonele metropolitane au posibilitatea de a primi bani pentru refacerea canalizarii si a sistemului de alimentare cu apa. Programul este derulat printr-un credit extern de 340 milioane euro obtinut de la Banca de Dezvoltare a Consiliului Europei. In acest an, autoritatile romane vor beneficia de prima transa a imprumutului respectiv 160 milioane euro. Totodata, oficialul MTCT a precizat ca pentru dezvoltarea zonelor metropolitane exista posibilitatea accesarii fondurilor europene.

Ministrul delegat a adaugat ca in tarile noi membre ale Uniunii Europene s-au creat astfel de zone metropolitane care au atras noi investitii.

"In Ungaria si in alte tari noi membre ale Uniunii Europene s-au dezvoltat zone metropolitane. Autoritatile de acolo au accesat fonduri europene, iar rezultatele s-au vazut in timp. Prin asocierea mai multor localitati au crescut posibilitatile, iar zona metropolitana constituita a dispus de o suprafata mai mare de teren ceea ce a atras investitorii. Sunt modele pentru autoritatile romane. Cred ca ar trebuie sa existe cat mai multe astfel de regiuni metropolitane in Romania", a conchis reprezentantul ministerului delegat.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.newsin.ro/ target=_blank>NewsIn</a>)