Ministrul transporturilor Radu Berceanu se va intalni saptamana viitoare cu reprezentantii companiei americane Bechtel, cea care executa lucrarile la autostrada Transilvania, pentru a stabili un grafic al lucrarilor, in acest moment neexistand un astfel de document.
"Statul este neajutorat in cazul contractului pe care il avem cu Bechtel deoarece documentul actual prevede penalitati foarte mici pentru firma, iar daca vom rezilia intelegerea, vom fi dati in judecata. Sansele noastre de castig sunt foarte mici, iar singura solutie este sa discutam cu cei de la compania Bechtel", a declarat Radu Berceanu. Ministru Berceanu a adaugat ca prin semnarea contractului pentru constructia autostrazii Transilvaniei, statul roman nu iese in castig, ci doar partea americana.
In acest sens, ministrul transporturilor se va intalni, saptamana viitoare, cu presedintele si vice-presedintele Bechtel pentru a discuta graficul concret si pentru a se stabili termenul de finalizare a lucrarilor. Ministrul va propune companiei americane sa finalizeze tronsoanele Bors-Suplacu in 2008 fata de 2010, Suplacu-Mihailesti in 2010 in loc de 2011 si Targu Mures - Sighisoara in 2012 in loc de 2013, iar pentru restul tronsoanelor termenul va ramane 2013.
"Bechtel ne-a cerut in 2007 aproximativ 127 milioane euro, insa daca tinem cont ca anul trecut au cerut 78 milioane euro si au lucrat doar de 54 milioane euro, ne asteptam ca in acest an sa cheltuie 80-100 milioane euro. Chiar daca va creste ritmul, se va ajunge la o medie de 200 milioane euro pe an pentru lucrari, iar in ultimul an la 250 milioane euro. Daca facem un calcul rezulta ca banii, mai exact 2,25 miliarde euro, pentru constructia autostrazii Transilvania vor fi cheltuiti in 11 ani, adica abia in 2017 se vor termina lucrarile", a mai spus Berceanu.
Astfel, in anul 2006, Guvernul Romaniei a asigurat o finantare de 100 milioane euro din care Bechtel a solicitat 78 milioane euro si a cheltuit 54 milioane euro. Din aceasta suma, pentru constructii montaj s-au folosit numai 34 milioane euro. MTCT a platit deja pentru anului 2007 un avans de 36 milioane euro.
In urma renegocierii din 2006 a contractului pentru autostrada Brasov-Bors (415 km), termenele de finalizare s-au amanat cu un an pe toate sectoarele fata de cele stabilite in 2004, astfel incat finalizarea proiectului se va face in 2013.
Radu Berceanu i-a acuzat, in luna decembrie 2006, pe reprezentantii companiei Bechtel de neseriozitate. "Au un comportament indoielnic. Ei cred ca, daca sunt americani, toata lumea e a lor. Nu mai conteaza ca au venit in tara noastra si ne omoara oamenii. Daca se intampla ca un roman sa omoare un american era spanzurat de mult. Dar nu mai conteaza pentru ei. Stiti la ce ma refer", a adaugat ministrul. Berceanu a precizat ca a avut o intalnire cu reprezentantii Bechtel la inceputul mandatului sau de ministru, insa acestia ar fi refuzat la inceput sa discute.
"Cand a trebuit sa reanalizam contractele acordate de guvernarea precedenta, m-am intalnit cu seful de la Bechtel dupa multa vreme si i-am explicat ca aici este Romania. Dupa ce ne-au dus cu vorba vreme indelungata si nu am putut sa am un dialog cu ei, au venit in cele din urma in minister si au vrut sa vorbim. Atunci nu am mai vrut eu si i-am trimis la un secretar de stat. Pana la urma i-am invitat intr-o sala a ministerului si am mers si eu la discutii. Le-am impus sa respecte conditiile din Romania si graficele", a mai spus ministrul.
Autostrada Transilvania va avea o lungime de 415 km si va fi construita pe ruta Bors-Cluj-Tg. Mures-Brasov.
Bloombiz
(Sursa: NewsIn)