Noile reglementari UE acorda despagubiri pasagerilor zborurilor cu intarzieri

Miercuri, 29 August 2007, ora 19:23
1235 citiri

Pasagerii zborurilor efectuate pe aeroporturi din Uniunea Europeana sau curse apartinand unor companii aeriene europene au dreptul la compensatii materiale in cazul in care zborurile inregistreaza intarzieri nejustificate ce depasesc cinci ore, potrivit directivelor europene, care au intrat in vigoare din 2007, informeaza Ministerul Transporturilor. Regulamentul comunitar prevede faptul ca pasagerii care sunt refuzati nejustificat la imbarcare si cei carora li s-au anulat zborurile pot beneficia atat de compensatii banesti (a caror valoare depinde de lungimea rutei) cat si de asistenta gratuita conform prevederilor articolelor 8 si 9 din regulamentul nr. 261 pe 2004 al Parlamentului European si al Consiliului European.

In cazul intarzierilor mai mari de doua ore, pasagerii au dreptul la asistenta gratuita din partea transportatorilor constand, dupa caz, in oferirea de mancare, asigurarea cazarii la hotel si a transportului intre aeroport si hotel, oferirea gratuita a posibilitatii de comunicare prin telefon, fax, telex sau e-mail.

Daca intarzierea este cel putin cinci ore, pasagerii au dreptul, la alegere, la rambursarea costului biletului in termen de sapte zile, rerutarea pana la destinatia finala, cu prima ocazie sau la o data convenabila, sau oferirea unui bilet de intoarcere, la punctul initial de plecare.

In cazul anularii zborurilor, transportatorii nu sunt obligati sa plateasca compensatii financiare pasagerilor daca demonstreaza ca anularea s-a produs datorita unor circumstante extraordinare care nu au putut fi evitate chiar daca au fost luate toate masurile rezonabile.

Totodata, transportatorii aerieni au obligatia ca la ghiseele de check-in de pe aeroporturi sa asigure informarea in scris, la cerere, a pasagerilor cu privire la drepturile pe care le au in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere a unui zbor.

Statele membre ale Uniunii Europene au obligatia de a desemna o autoritate nationala care sa supravegheze modul in care sunt respectate drepturile pasagerilor si careia acestia i se pot adresa in cazul in care le sunt incalcate respectivele drepturi. Pentru Romania aceasta autoritate este Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor, desemnata prin HG 1912/2006.

In Romania constituie contraventii atat neoferirea de catre transportatorii aerieni a compensatiilor financiare si a asistentei prevazute de Regulamentul (CE) nr. 261/2004, cat si neinformarea pasagerilor cu privire la drepturile pe care le au in caz de refuz la imbarcare, anulare sau intarziere a zborurilor.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.newsin.ro/ target=_blank>NewsIn</a>)