Europa trece pe petrol de la Baku

Miercuri, 24 Ianuarie 2007, ora 06:00
1153 citiri

Legat de asteptata crestere a volumului extractiei de petrol, Baku a inceput sa studieze noi trasee pentru transportul acestuia pe pietele europene.

Azerbaidjanul a inceput activitatile legate de deschiderea unui nou traseu pentru transportul de titei in Europa. Veriga de legatura in acest proiect va fi Romania, dupa cum a declarat presedintele Companiei de Stat a Petrolului din Republica Azerbaidjan (GNKAR), Rovnag Abdullaev. El nu a prezentat, insa, detalii privind proiectul. Expertii azeri presupun ca pentru transportul petrolului in Romania vor fi probabil utilizate capacitatile conductelor petroliere deja existente Baku-Supsa si Baku-Novorossiisk. De asemenea, petrolul poate fi transportat pe calea ferata pana in porturile georgiene, iar mai departe - cu petrolierele pe Marea Neagra pana in Romania, unde GNKAR intentioneaza sa-si deschida in curand o reprezentanta. In planurile companiei azere este prevazuta, de asemenea, crearea in Grecia a unei intreprinderi pentru vanzarea cu amanuntul a produselor petroliere.

Baku doreste sa gaseasca noi trasee si piete avand in vedere asteptata crestere a volumului extractiei de petrol propriu. Dupa afirmatiile lui Rovnag Abdullaev, in anul 2009 in tara vor fi extrase 50 de milioane de tone de petrol, iar in anul 2010 nivelul extractiei ar putea ajunge la 65 de milioane de tone. Tinand seama de faptul ca la acea vreme va creste si volumul transporturilor de petrol kazah prin Azerbaidjan, Baku planifica deja de pe acum gasirea de trasee de iesire spre Europa.

Unii experti presupun ca principalul punct de transbordare in cadrul noului proiect va deveni din nou Georgia. In favoarea acestei versiuni pledeaza deschiderea in Georgia a unei reprezentante a GNKAR, precum si finalizarea tranzactiei de achizitionare a terminalului petrolier neterminat de la Kulevi, din apropierea portului Poti. Acest obiectiv a apartinut cunoscutului om de afaceri georgian Badri Patarkatisvili, care a investit in constructia terminalului aproape 150 de milioane de dolari, insa nu a gasit un limbaj comun cu autoritatile in problema construirii unui tronson de cale ferata pana la Kulevi. Probabil ca de aceasta problema se va ocupa acum GNKAR. "Se presupune ca GNKAR va putea deja sa treaca in urmatoarele luni la transbordarea petrolului azer care vine la Kulevi", a declarat ziarului nostru o sursa din cadrul companiei. Potrivit afirmatiilor acesteia, portul Poti, care se afla in apropiere de Kulevi, permite primirea petrolierelor cu o capacitate de pana la 150 de tone. In faza initiala, noul posesor al terminalului poate conta pe transbordarea unei cantitati de pana la 10 milioane de tone de petrol pe an, urmand ca volumul sa creasca pana la 35 de milioane de tone.

Indiscutabil ca de crearea noului traseu sunt foarte interesate si tarile din Europa, care urmaresc sa-si asigure securitatea energetica. Exact dupa convorbirile purtate de presedintele Azerbaidjanului, Ilham Aliev, cu conducatorii Uniunii Europene, in noiembrie anul trecut, la Baku s-a inceput sa se vorbeasca deschis despre necesitatea gasirii unor noi trasee energetice. Tot atunci, presedintele Aliev a semnat un memorandum de parteneriat energetic, care urmareste asigurarea securitatii pietelor din UE cu ajutorul petrolului caspic. Raspunzand intrebarilor ziaristilor, Ilham Aliev a relevat faptul ca Azerbaidjanul este interesat nu numai de vanzarea, adica de umplerea conductei, ci si de participarea la distributie. In acest context, el a declarat ca este suficient petrol pentru toata lumea, deoarece in curand vor incepe sa functioneze complexe mai puternice de extractie si prelucrare.

Rador