Petrolul Azerbaidjanului va iesi pe piata europeana prin Romania si Georgia

Joi, 25 Ianuarie 2007, ora 02:31
957 citiri

In conditiile in care in viitorul apropiat se asteapta o majorare a cantitatilor de petrol extras pe teritoriul azer, Baku a inceput deja sa caute noi trasee pentru a livra acest petrol pe pietele europene, noteaza cotidianul rus Nezavisimaia Gazeta.

Azerbaidjanul spera sa construiasca un nou traseu pentru a transporta titei in Europa. Potrivit presedintelui Companiei Petroliere de Stat a Republicii Azerbaidjan / CPSAR/, Rovnag Abdulaev, veriga de legatura in acest proiect va deveni Romania. In acelasi timp, Abdulaev nu a dorit sa faca publice detalii ale noului proiect. Totusi, expertii locali estimeaza ca, pentru a livra petrol in Romania, vor fi probabil folosite capacitatile conductelor deja existente: Baku- Supsa si Baku-Novorosiisk. Petrolul ar putea fi adus pe calea ferata pana in porturile georgiene, iar apoi cu vase petroliere pe Marea Neagra, pana in Romania, unde in viitorul apropiat CPSRA intentioneaza sa deschisa o reprezentanta.

Planurile companiei azere mai prevad, de asemenea, crearea in Georgia a unei intreprinderi pentru desfacerea cu amanuntul a produselor petroliere, subliniaza cotidianul rus. Cautarea de trasee si piete suplimentare pentru Baku este legata de asteptata majorare a volumului extractiilor de petrol azer. Potrivit lui Rovang Abdulaev, in 2009 in tara se vor extrage circa 50 de milioane de tone de petrol, iar in 2010 nivelul extractiilor ar putea ajunge la 65 de milioane de tone. tinand cont de faptul ca la acea data va creste si volumul de petrol kazah care va fi tranzitat prin Azerbaidjan, Baku planifica sa se asigure chiar de astazi cu trasee de iesire spre Europa.

O serie de experti considera ca, in noul proiect, principalul punct de transbordare va deveni din nou Georgia. In sprijinul acestei versiuni vorbeste si deschiderea in Georgia a unei reprezentante a CPSRA, precum si incheierea afacerii privind cumpararea terminalului petrolier de la Kulevi, aflat in constructie / langa portul georgian Poti/. Acest obiectiv apartinuse omului de afaceri georgian Badri Patarkatisvili, care investise in constructia terminalului circa 150 de milioane de dolari, dar care nu a reusit sa ajunga la o intelegere cu autoritatile, privind constructia unei linii feroviare spre Kulevi. Probabil, de aceasta problema se va ocupa acum CPSRA. 'Se estimeaza ca CPSRA va incepe sa transporte petrol azer spre Kulevi deja in urmatoarele luni', a declarat, sub protectia anonimatului, o sursa de informatii din cadrul companiei. Potrivit acestei surse, portul Poti ce se afla in apropiere de Kulevi va permite acostarea de nave cu tonaj de pana la 150 de tone. Pentru inceput, noul proprietar al terminalului poate spera la o transbordare a unei cantitati de 10 milioane de tone de petrol pe an, cu o majorare ulterioara a acestui volum pana la 35 de milioane de tone.

Fara indoiala, in aparitia noului traseu sunt interesate si tarile Europei, care doresc sa-si asigure securitatea energetica, noteaza Nezavisimaia Gazeta. Tocmai dupa negocierile pe care presedintele azer Iliham Aliev le avusese in noiembrie anul trecut cu lideri ai UE, la Baku a inceput sa se vorbeasca in mod deschis despre necesitatea construirii de noi trasee energetice. Tot la acea data presedintele Aliev semnase Memorandumul privind parteneriatul in domeniul energetic, menit sa asigure securitatea pietelor UE cu ajutorul petrolului caspic. Raspunzand atunci la intrebarile jurnalistilor, Aliev subliniase ca Azerbaidjanul este interesat nu doar de vanzare, adica de umplerea conductelor cu titei, ci si de participarea la procesul de repartizare a cantitatilor de petrol livrat. In acelasi timp, liderul azer declarase ca petrol va ajunge pentru toti, deoarece in curand vor fi puse in functiune complexe mai puternice pentru extractia si prelucrarea titeiului, noteaza in final publicatia rusa.

<b>Bloombiz</b>
(Sursa: <a href=http://www.rompres.ro/ target=_blank>Rompres</a>)