Autostrada Unirii: Tehnic putem, financiar avem, politic nu vrem

Marti, 05 Decembrie 2017, ora 08:46
803 citiri
Autostrada Unirii: Tehnic putem, financiar avem, politic nu vrem

Cam asa am putea sintetiza cele trei componente principale de care depinde realizarea autostrazii Unirii, adica cea care trebuie sa lege Ungheni (Republica Moldova) - Iasi de Cluj si mai departe de Timisoara.

Este vorba de un proiect de investitie care ar trebui sa aiba importanta de grad zero, care ar fi trebuit realizat de ieri si pentru care nu intrevedem un viitor.

De existenta acestei autostrazi este legata chiar supravietuirea oraselor din estul Romaniei, numai de ea depinzand deschiderea Moldovei catre Europa.

Tehnic Putem

Aproape 400 de hidrocentrale au proiectat si construit specialistii romani in ultimii 25 de ani de comunism. Valoarea de mai sus este colosala pentru orice stat din lume. Contrar celor afirmate in spatiul public, majoritatea covarsitoare a acestor specialisti inca mai traieste si chiar locuieste in Romania.

Din punct de vedere tehnic, nu se intrevede nicio problema in realizarea acestei autostrazi: poduri stim sa facem, pentru tuneluri avem mineri profesionisti, drumurile construite de romani si nu de straini se dovedesc a fi cele mai durabile.

In general, investitorii straini nu mai vin cu putere financiara sau specialisti in Romania. Aproape in toate cazurile folosesc exclusiv resurse locale, de cele mai multe ori chiar neplatite, peste care adauga profituri uriase, bani cu care isi permit apoi sa se judece si sa dea vina pe statul roman (adica o fac pe banii nostri).

De resursele materiale nici nu mai vorbesc, deoarece peste 90% din cele necesare sunt produse locale si nici nu se pot aduce din alta parte, deoarece costurile ar fi prea mari (nu se importa ciment sau pietris din China).

Financiar Avem

Am avea de construit aproximativ 400 de km de autostrada din care doar o portiune de aproximativ 80 de km ar ridica probleme deosebite. Este vorba despre traversarea muntilor.

Si daca am turna un metru de beton armat in mod continuu, pe o latime de 20 de metri, pe tot acest traseu, tot nu am depasi un miliard de euro. Dar cum discutam si de exproprieri se va ajunge cel mai probabil la trei-patru miliarde de euro. Peste asta mai punem birocratia si banii necesari pentru partide si cu siguranta opt miliarde ar fi mai mult decat de ajuns (consideram cifra imensa).

Banii ar putea fi cheltuiti in termen de maxim patru ani, un termen mai mult decat rezonabil pentru statul roman, adica mai putin de doua miliarde de euro pe an.

Cu un PIB de aproape 200 miliarde de dolari (aproape dublu fata de Ungaria, de ...citeste mai departe despre "Autostrada Unirii: Tehnic putem, financiar avem, politic nu vrem" pe Ziare.com

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#autostrada Moldova, #autostrada Iasi Cluj Timisoara , #Stiri Macroeconomie