Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au urcat cu 15,7% in trimestrul trei

Marti, 18 Noiembrie 2014, ora 12:59
1746 citiri
Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au urcat cu 15,7% in trimestrul trei
Foto: The Hindu Business Line

Vanzarile de bunuri de folosinta indelungata au urcat cu 15,7% in trimestrul trei, fata de aceeasi perioada a anului trecut, la 484 milioane euro, fiind cel mai mare al treilea trimestru ca valoare din 2009 pana in prezent, evolutia prevestind si un sfarsit de an cu livrari in crestere, potrivit GfK.

"Indicatorul de incredere al consumatorului a continuat sa creasca de-a lungul lui 2014, romanii fiind optimisti in special in perioada alegerilor. Asteptarile legate de imbunatatiri viitoare in materie de finantele gospodariilor au crescut, impreuna cu o ameliorare in datoriile acestora. Acest context a creat o dorinta crescuta de cumparare, cel mai probabil pentru produsele cu beneficii emotionale - precum bunurile de folosinta indelungata - in special in urmatorul trimestru, o perioada ce va contine multe oportunitati promotionale", arata rezultatele studiului GfK TEMAX pentru Romania.

Patru din cele sapte sectoare au avut cresteri de doua cifre

Patru din cele sapte sectoare au avut cresteri de doua cifre in trimestrul al treilea: telecom (25,5%), electronice (21%), electrocasnice mari (18%) si electrocasnice mici (18%). O usoara crestere a fost simtita si de piata IT, in timp ce sectorul de imprimante, multifunctionale si consumabile a scazut usor. Piata foto a continuat sa scada, potrivit GfK TEMAX.

Astfel, in perioada iulie-septembrie, piata de telecom a ajuns la 144 milioane de euro, iar smartphone-urile au continuat sa contribuie la evolutia pozitiva a acestui sector. Preferintele consumatorilor pentru telefoane cu caracteristici tehnice performante au fost confirmate de mentinerea trendurilor crescatoare pentru procesoare puternice, camere foto cu rezolutie ridicata, ecrane de dimensiuni mari si 4G. In schimb, cererea pentru telefoane mobile clasice a continuat sa scada, potrivit GfK.

Vanzarile de electronice au crscut cu 21% in trimestrul al treilea, la 71 milioane de euro, cea mai buna performanta fiind inregistrata de televizoarele cu ecran mare si cele UHD, alaturi de o scadere considerabila a preturilor. De asemenea, o crestere puternica a fost inregistrata si de monitoarele multifunctionale. Sectorul consolelelor video, precum si cel audio au avut la randul lor evolutii bune.

Sectorul de electrocasnice mari a avansat cu 18% in perioada analizata, atingand o valoare de 112 milioane de euro.

"Procesul de inlocuire a frigiderelor si masinilor de spalat - cumparate in 2007/2008 si care au ajuns la sfarsitul ciclului de utilizare- a inceput intr-un ritm accelerat. In valoare, ratele de crestere de doua cifre au fost observate si pentru produsele noi, mai performante, precum frigiderele frost-free (pana la 50%), masini de spalat eco cu o capacitate mai mare, dar si o penetrare crescuta pentru produsele incorporabile, ce reprezinta 16% din vanzarile de electrocasnice mari", se arata in raport.

In ceea ce priveste electrocasnicele mici, cele mai remarcabile performante sunt ale aspiratoarelor si ale storcatoarelor de fructe si legume.

Sectorul IT a inregistrat o crestere

Sectorul IT a inregistrat o crestere de 4%, comparativ cu al treilea trimestru al anului trecut, insumand 103 milioane de euro.

Conform datelor GfK, desktop-urile sunt singurele produse care au scazut - acestea avand astfel un impact de incetinire a ritmului de crestere al sectorului. In cadrul acestuia, monitoarele si perifericele au continuat sa se dezvolte. Pentru segmentul de calculatoare portabile, desktop replacements, computing tablets si lichidarile de stoc pentru netbook-uri au generat vanzari mai mari. Pe de alta parte, din cauza preturilor ridicate, laptopurile ultra thin si laptopuri convertibile nu au reusit sa creasca in vanzari. Cresterea segmentului de tablete a fost incetinita semnificativ din cauza erodarii pretului, ca efect al lansarii mai multor produse cu pret scazut.

Fata de aceeasi perioada a anului trecut, piata de imprimante, multifunctionale si consumabile a inregistrat o usoara scadere de 0,6%, ajungand la 14 milioane de euro in iulie-septembrie. In cadrul pietei produselor laser, multifunctionalele au avut o rata de crestere de doua cifre, contrabalansand ratele de scadere ale produselor de printare cu cerneala.

Din categoria consumabilelor, tonerele au avut o evolutie pozitiva, in timp ce cartusele cu cerneala au scazut.

Sectorul foto si-a continuat trendul negativ si in al treilea trimestru din 2014, scaderea fiind de aproape 20%, pana la 7 milioane de euro, comparativ cu aceeasi perioada a anului 2013. Desi rata de scadere a incetinit pentru camerele foto compacte, camerele cu lentile interschimbabile nu au contribuit cu mult la valoarea pietei foto.

"Chiar daca mai mult de o treime din valoarea acestui segment este in continuare data de produse cu un pret mai mic de 100 de euro, acestea sunt afectate de popularitatea smartphone-urilor. Este greu de imaginat ca sezonul sarbatorilor de iarna va da o perspectiva pozitiva segmentului foto. Totusi este probabil ca D-SRL-urile ce au avut o rata de scadere de o cifra pana acum sa inregistreze o evolutie pozitiva in ultimul trimestru al anului 2014", mentioneaza GfK.

In primele noua luni, piata de bunuri de folosinta indelungata a insumat 1,29 miliarde euro, in crestere cu 13,7%.

GfK Temax este un indicator utilizat de GfK pentru a monitoriza pietele bunurilor de folosinta indelungata. Rezultatele sunt bazate pe studiile desfasurate regulat pe panelul de retail al GfK, car cuprinde date de la peste 425,000 de puncte de vanzare la nivel mondial.

#bunuri folosinta indelungata, #studiu gfk romania , #Stiri Macroeconomie