Privatizarea CFR Marfa. Consiliul Concurentei joaca la temporizare UPDATE

Marti, 23 Iulie 2013, ora 17:00
2608 citiri
Privatizarea CFR Marfa. Consiliul Concurentei joaca la temporizare UPDATE
Traian Basescu (foto stanga) il acuza pe Gruia Stoica (foto dreapta) ca nu dispune de banii necesari pentru a respecta angajamentele asumate in contractul de privatizare a CFR Marfa

Bogdan Chiritoiu, seful Consiliului Concurentei, spune ca se analizeaza privatizarea CFR Marfa si preluarea companiei de stat de catre Grup Feroviar Roman (GFR), grup controlat de omul de afaceri Gruia Stoica, si ca procesul de analiza poate dura sase luni, dar mentioneaza ca "suntem flexibili. Nu vrem ca o activitate birocratica sa blocheze o privatizare".

"Nu suntem un obstacol, imi doresc sa privatizam o companie si vom face tot ce se poate ca acest lucru sa se intample. Legea ne permite sa fim flexibili, putem sa incepem analiza imediat. Nu este usor sa blocam 200 de milioane de euro. Suntem deschisi la orice varianta procedurala, pentru ca nu vrem ca o activitate birocratica sa blocheze o privatizare", a declarat seful Consiliului Concurentei, Bogdan Chiritoiu, la Digi24.

A trecut o luna de cand Grupul Feroviar Roman a fost desemnat castigator licitatiei pentru preluarea CFR Marfa, dar privatizare se afla in impas, blocata intre institutiile statului. Guvernul nu a adoptat nici acum hotararea privind privatizarea transportatorului feroviar, in lipsa careia contractul nu poate fi semnat.

Potrivit proiectului de act normativ prin care se aproba vanzarea CFR Marfa, Gruia Stoica are la dispozitie 10 zile de la avizul Consiliului Concurentei pentru a vira banii in conturile statului, dar nu mai mult de 150 de zile de la semnarea contractului. Analiza Consiliului Concurentei ar putea dura insa si cateva luni.

"Din momentul in care avem toate informatiile, avem un maxim de 6 luni in care putem spune da, nu, sau un da cu conditii", a spus Bogdan Chiritoiu, presedintele Consiliului Concurentei.

Croatia, ultima pe lista de "cuceriri" a lui Stoica

Grampet, companie aflata in componenta Grup Feroviar Roman, a fost desemnata castigatoarea licitatiei pentru preluarea operatorului de stat de transport feroviar de marfa din Croatia, a declarat omul de afaceri Gruia Stoica, proprietarul grupului.

"In plus, ramanem in pole-position in competitia pentru privatizarea operatorului feroviar de stat din Bulgaria, BDZ Cargo, unde asteptam continuarea privatizarii dupa asezarea situatiei politice", a spus Stoica pentru Mediafax.

Basescu avertizeaza cu privire la soliditatea financiara a lui Stoica

In Romania, privatizarea CFR Marfa ia conturul unui nou esec dupa tiparul Oltchim, iar acuzatiile grave facute de presedintele Traian Basescu arunca compania in mijlocul unui nou scandal.

Presedintele il acuza pe Gruia Stoica, castigatorul licitatiei, ca amana semnarea contractului de privatizare deoarece nu poate plati, in timp ce Guvernul incearca sa musamalizeze aceasta incurcatura.

"Daca in momentul de fata investitorul imprumuta bani ca sa poata plati compania si nu ii gaseste - in momentul de fata nu sunt prea multe banci dispuse sa finanteze - de unde o sa gaseasca bani pentru modernizarea companiei? Are nevoie de locomotive moderne, de vagoane modernizate, de depouri modernizate, de multe altele", a declarat Traian Basescu, in cadrul unei conferinte de presa, sustinuta luni seara.

Replica nu a intarziat sa apara. Gruia Stoica, proprietarul grupului Grampet, din care face parte Grup Feroviar Roman (GFR), desemnat castigator al procesului de privatizare a CFR Marfa, a afirmat ca "orice companie serioasa din lume face achizitii de companii de asemenea anvergura cu credite bancare, in completarea fondurilor proprii", dupa ce Traian Basescu a spus ca bancile nu sunt dispuse sa acorde credite mari societatilor.

"GFR/Grampet este o societate bancabila, solida financiar, fara datorii la stat, un important angajator roman si un important contributor la buget, care isi mentine angajamentul de a plati suma ofertata in cadrul licitatiei. Conform calendarului stabilit prin caietul de sarcini, am depus deja garantia de 10 milioane de euro, suma importanta pentru o piata precum cea din Romania. Avem discutii in prezent cu institutii financiare din top 5 mondial si avem certitudinea ca vom face plata conform conditiilor stabilite", a declarat omul de afaceri, prin intermediul unui comunicat.

Grampet Group a fost desemnat castigator al licitatiei din Croatia pentru operatorul de stat de transport feroviar de marfa, omologul croat al CFR Marfa. In plus, firma lui Gruia se afla in competitie si pentru privatizarea operatorului feroviar de stat din Bulgaria, BDZ Cargo. Omul de afaceri a mai dezvaluit ca Grampet Group se afla in discutii exploratorii pentru achizitionarea unei fabrici de reparat vagoane din SUA.

Basescu: Guvernul incearca sa musamalizeze esecul

Pe de alta parte, Basescu il acuza si Guvernul ca incearca sa musamalizeze esecul, prezentand privatizarea CFR Marfa ca pe un succes. Astfel, premierul ar trebui sa isi asume, in calitate de ministru interimar la Transporturi, responsabilitatea politica pentru privatizare.

"Avand de vedere aprecierile publice extrem de favorabile facute de domnul prim-ministru, cred ca trebuie sa-si asume raspunderea politica in continuare. Atentie, eu nu vorbesc de faptul ca prim- ministrul trebuie sa semneze contractul. Probabil este o comisie de privatizare, cineva care trebuie sa semneze. Dar nu as vrea sa-l aud pe domnul prim-ministru, peste cateva luni, sa spuna 'Pai, a fost Silaghi, nu eu am fost'. Deci, as vrea sa-l ajut sa ramana consecvent, ceea ce ar fi un eveniment", a mai spus Basescu, la Palatul Cotroceni.

Mai mult seful statului spune ca semnarea contractului este amanata fara nicio baza solida, in conditiile in care presupusa necesitate a unui aviz din partea Consiliului Concurentei este o "minciuna".

"Membri ai Cabinetului au vehiculat ideea ca se asteapta intai avizul Consiliului Concurentei, ceea ce este o minciuna. Consiliul Concurentei nu avizeaza decat dupa semnarea contractului", a afirmat Traian Basescu.

Premierul sustine ca nu este nimic in neregula cu vanzarea CFR Marfa si ca doar interventia televizata a presedintelui ar putea sa produca anumite consecinte: "Nu m-ar mira insa, in buna traditie a activitatii lui Basescu, sa se trezeasca firma sau proprietarul firmei cu ceva dosare penale, ca cine in supara pe Basescu, i se face cate un dosar penal. Ne-am obisnuit sa avem dosare penale facute la sugetia televizata a presedintelui", a adaugat Ponta.

Ce impact ar avea un nou esec al privatizarii CFR Marfa

Amanarea semnarii contractului de privatizare creste tensiunea in cazul CFR Marfa si tot mai multi lideri de opinie isi pun intrebari in legatura cu sursele de finantare de care dispune castigatorul licitatiei, Gruia Stoica.

"Esecul este aproape sigur. La Consiliul Concurentei nu a ajuns niciun dosar, iar avizul dureaza sase luni. Deci vorbim deja de amanari importante. Pe de alta parte, nu e un lucru rau ca domnul Gruia cauta bani, insa au fost intocmite niste dosare la Iasi care ii afecteaza bonitatea. Intre timp, CFR a inceput sa vanda din vagoane, angajatii nu mai au siguranta locului de munca...", observa analistul economic Mircea Cosea, care adauga ca o nereusita in cazul privatizarii CFR Marfa ar pune in dificultate Guvernul Ponta, avand in vedere precedentul Oltchim.

"Cazul Oltchim e deja celebru si stim ca a afectat credibilitatea Guvernului Ponta si capacitatea sa de a privatiza companii de stat. E o bila neagra si in relatie cu UE, care vine pe fundalul unui raport rusinos pe tema fondurilor europene".

Totusi, Cosea nu crede ca un esec al privatizarii CFR Marfa ar periclita si noul acord cu FMI, avand in vedere ca Fondul s-a aratat foarte indugent pana acum, lasand impresia ca este la fel de interesat ca si Romania pentru semnarea actului.

Gruia: Nu am dosare penale, cum spune presa

Referitor la informatiile care au aparut in presa, potrivit carora Gruia Stoica a fost audiat la Iasi, omul de afaceri sustine ca nu a comis nicio evaziune fiscala, suspiciunile avand in legatura cu fapte ce fac obiectul unui dosar de pe rolul DIICOT din 2005, care a primit deja NUP in 2006. Gruia detinea doar doua actiuni la firma implicata in dosar si fara a avea vreo calitate de administrator la acea firma.

"Nu-i cunosc nici pe directorul general, nici pe directorul financiar de la acea societate si nu aveam cunostiinta nici macar de locul unde se afla sediul firmei. Am acceptat sa am o participatiune infima in acea societate, de 2 actiuni, doar pentru ca acea firma sa-si pastreze statutul de S.A - societate pe actiuni. In plus, vreau sa precizez faptul de mai multi ani de zile nu mai sunt actionar in cadrul acelei societati".

Totusi, in urma cu doua saptamani, omul de afaceri povesteste ca a fost invitat pentru niste clarificari la DIICOT.

#bani privatizare Gruia Stoica, #scandal privatizare CFR Marfa, #declaratii Basescu privatizare CFR Marfa , #Transporturi marfa