Autostrada Transilvania si Coridorul IV sunt in intarziere

Sambata, 24 Decembrie 2005, ora 01:27
1031 citiri

Autostrada Transilvania ar putea fi finalizata ulterior anului 2012, termenul prevazut initial de autoritati, deoarece exista pericolul de a nu putea fi asigurata finantarea necesara realizarii intregului proiect, a lasat sa se inteleaga ministrul Transporturilor, Gheorghe Dobre.Ministrul spune, de altfel, ca ar fi convenit cu Bechtel ca valoarea lucrarilor pe care le va efectua anual sa nu depaseasca finantarea asigurata. In prezent, Ministerul Finantelor Publice negociaza contractarea unui credit comercial in valoare de 100 de milioane de lei, suma urmand sa acopere toate cheltuielile statului cu proiectul autostrazii Transilvania in anul 2006.

Gheorghe Dobre a anuntat joi ca renegocierea contractului, incheiat pe ultima suta de metri a guvernarii PSD, a luat sfarsit. Principalele modificari au vizat modul de acordare si justificare a avansului, precum si asigurarea proiectarii de catre partea romana, in conditiile in care vechile prevederi dispuneau ca Bechtel sa gestioneze aceasta operatiune. In urma renegocierii contractului cu Bechtel, statul roman va face economii de 126 de milioane de euro, tinand cont ca valoarea proiectului depaseste doua miliarde de euro. Bechtel a intrat astfel pe legislatia romaneasca fiind de acord cu plata unui avans anual de 30% din valoarea lucrarilor la autostrada Bucuresti - Bors, suma urmand sa fie justificata la sfarsitul fiecarui an. A"Ne-am inteles atat asupra avansului, cat si asupra scrisorii de garantie, care era constituita dupa modelul anglo-saxon si nu putea fi aplicata in RomaniaA", a declarat ministrul Dobre.

Compania Bechtel ar fi avut mari sanse sa castige un eventual proces intentat statului roman daca ar fi dorit sa nu renegocieze contractul pentru construirea autostrazii Transilvania. A"A fost o munca grea si dificila pentru ca, sa nu uitam, ca am renegociat un contract semnat deja, pe care daca te aduceau in instanta aveai toate sansele sa pierzi si sa suporti costuri foarte mari. De aceea i-am acuzat pe cei care au incheiat acest contract si ii acuz in continuare. Daca contractul era legal facut pe proceduri, acum continuau lucrarileA", a subliniat ministrul. Autostrada Transilvania (Bucuresti - Brasov -Targu Mures - Cluj Napoca - Oradea - Bors) ar fi trebuit sa fie cel mai mare proiect de infrastructura din Europa, dar noua guvernare, a pus pe planul doi acest proiect, considerand ca mult mai important pentru Romania este Coridorul IV Pan European (Nadlac - Arad - Timisoara - Deva - Sibiu - Pitesti - Bucuresti - Constanta). Autostrada Transilvania ar trebui sa aiba 415 kilometri si a fost proiectata cu 267 de poduri si viaducte, 94 de pasarele si 58 de pasaje. Daca lucrarile ar fi fost demarate in 2004 si ar fi fost sustinute financiar corespunzator, autostrada ar fi trebuit sa fie terminata in 2012. Seful Transporturilor din Romania considera ca prioritatea zero este Coridorul IV. Cu toate acestea se pare ca abia in anul 2007 vor fi demarate lucrarile catre Nadlac pentru ca autoritatile se asteapta ca numai la anul sa obtina finantare. Pana atunci, autostrada de pe Coridorul IV merge doar spre Constanta. Ministrul Transporturilor a anuntat ca finantarea pe segmentul Bucuresti - Constanta este ca si asigurata pentru ca pana la sfarsitul acestui an se va semna cu Banca Europeana de Investitii un imprumut in valoare de 250 de milioane de euro menit sa asigure finantarea pentru portiunea Bucuresti - Cernavoda. Pe segmentul Bucuresti - Nadlac a fost finalizata doar o portiune de 10 kilometri care nu a fost data inca in folosinta. Pana in prezent, pe coridorul IV s-au inaugurat doua tronsoane de autostrada, de la Bucuresti la Constanta pe o lungime de 106 kilometri.

Cristina Nedelcu

Averea