Ponta: Metrou spre aeroportul Henri Coanda - Otopeni ar fi ineficient economic

Vineri, 08 Noiembrie 2013, ora 16:01
1979 citiri
Ponta: Metrou spre aeroportul Henri Coanda - Otopeni ar fi ineficient economic

Linia de metrou care leaga Aeroportul Henri Coanda de Bucuresti este, din pacate, ineficienta din punct de vedere economic, deoarece traficul de pasageri ar fi mic, iar veniturile din bilete nu ar acoperi nici macar costul de intretinere, nu numai investitia, considera premierul Victor Ponta.

Seful Executivului a facut aceasta afirmatie in timp ce astepta ca scutul de forare sa strapunga peretele statiei de metrou Orizont, pe santierul de constructie al liniei de metrou Drumul Taberei-Universitate, in contextul in care a anuntat ca pentru linia de metrou spre aeroportul Henri Coanda-Otopeni au fost alocati bani doar pentru studii de fezabilitate.

"Sigur ca e o chestiune moderna sa ai legatura de metrou cu aeroportul, orice capitala are chestia asta, dar problema e sa ai si trafic, ca, daca n-ai trafic, ai bagat banii si nu-ti scoti nici banii de intretinere", le-a spus premierul ministrului Transporturilor, Ramona Manescu, si reprezentantilor constructorului, firma Astaldi, implicati in proiectul din Drumul Taberei.

Oficiali din Ministerul Transporturilor au precizat ca viitoarea linie preia si calatorii care s-ar indrepta spre zonele de locuit din zona de nord a Capitalei, o zona in plina dezvoltare, precum si pe cei care s-ar duce la cumparaturi in centrele comerciale aflate in preajma.

"Stiu ca sunt si mall-uri, cu toate celelalte, dar cati se duc cu metroul la mall ? Stiti vreunul care merge cu metroul la mall ?", i-a intrebat Ponta.

"Mai merg. Acum s-a deschis si promenada si se circula mult cu metroul, mai ales tineretul", a spus unul dintre cei prezenti, iar ministrul Transporturilor a aratat ca, in urma unui studiu facut de japonezi, s-a constatat ca traficul ar fi de 40.000 de calatori pe zi, pe cele 12 statii ale tronsonului.

"Dar nu acopera. Nu vorbesc de costurile investitiei, vorbesc de intretinere", a explicat premierul.

Reprezentantii Ministerului Transporturilor i-au spus lui Ponta ca va fi o sedinta comuna cu toate partile implicate in constructia acestei linii de metrou pentru a analiza o posibila reducere a costurilor.

"Japonezii ne pastreaza creditul, dar la pretul ala, e greu", le-a mai spus primul-ministru.

Istoria proiectului

In urma cu doua luni, premierul a anuntat ca proiectul Magistralei 6 de metrou, pe tronsonul Gara de Nord-Aeroportul Henri Coanda, inceput in 1999, va fi finalizat doar dupa ce autoritatile vor incheia lucrarile la tronsonul Drumul Taberei-Universitate si linia spre Lacul Straulesti.

La acel moment, ministrul Transporturilor, Ramona Manescu, s-a intalnit cu ambasadorul Japoniei la Bucuresti, Keiji Yamamoto, subiectul central al discutiei fiind proiectul Magistralei 6 Gara de Nord - Aeroportul Henri Coanda, care, incepand din 2010, beneficiaza de un sprijin important din partea guvernului Japoniei printr-un imprumut de 41,8 miliarde yeni (aproximativ 300 milioane de euro) acordat Romaniei.

Dupa intalnire a fost transmis un comunicat in care ministrul afirma ca doreste continuarea constructiei Magistralei 6 de metrou, care sa lege reteaua existenta cu Aeroportul Otopeni, proiect despre care fostul ministru Relu Fenechiu spunea ca este prea scump si nu este justificat de traficul existent.

Ministrul Transporturilor a precizat ca sustine constructia acestei magistrale si chiar posibilitatea dezvoltarii unor statii multimodale de tren si metrou pentru cele doua extreme, la Gara de Nord si la Aeroportul Henri Coanda.

Ambasadorul Japoniei la Bucuresti a mentionat la randul sau ca, in perioada urmatoare, Guvernul Japoniei asteapta o scrisoare din partea Guvernului Romaniei cu privire la solutiile avute in vedere pentru continuarea proiectului.

Fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, a declarat in iulie ca aceasta investitie este una "uriasa" si nu este justificata de traficul existent, urmand sa propuna in loc un proiect suprateran mai ieftin.

Intrebat in luna martie despre Magistrala 6, Fenechiu spunea ca acest tronson se afla in stadiul de proiectare, fiind vizata atragerea de fonduri europene pentru finantarea lucrarilor.

Administratorul retelei de metrou a lansat in mai 2012 anuntul de intentie pentru licitatia privind constructia Magistralei 6, potrivit caruia linia ar fi urmat sa fie pusa in functiune in 2017-2018, iar valoarea estimativa a contractului era de 1,05 miliarde euro, fara TVA.

Metrorex a incheiat la finele lui 2011 un contract de 66,6 milioane euro cu asocierea Padeco (Japonia)/Oriental Consultants (Japonia)/Metroul SA Romania/Seneca Group International/Systra (Franta) pentru consultanta la legatura retelei de metrou cu Aeroportul Otopeni.

#metrou aeroport Otopeni, #Ponta metrou Otopeni, #metrou aeroport Henri Coanda, #eficienta economica metrou Otopeni , #Transporturi