Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Se cauta vinovatii pentru afacerea Bechtel. Vezi principalii vizati

Se cauta vinovatii pentru afacerea Bechtel. Vezi principalii vizati


Contractul semnat de statul roman cu americanii de la Bechtel nu a fost inca desecretizat, alimentand suspiciunile care planeaza asupra documentului pe care si-au apus amprenta mai multi ministri ai Transporturilor. Varianta originala, semnata in conditii controversat de fostul premier Adrian Nastase, in 2003 a trecut prin cateva schimbari, care nu "garantau" decat o calitate mai proasta, dar mai scumpa.

Business24 face radiografia unui contract care ar fi trebuit sa aduca statului roman 415 kilometri de autostrada, intre Brasov si Bors, al carui pret total ar fi trebuit sa fie de 2,2 miliarde de euro, conform intelegerii initiale din 2003.

In final, Romania nu s-a ales decat cu 52 de kilometri si cu un gol bugetar de milioane de euro. Americanii, desi nu au muncit prea mult, au fost "rasplatiti" cu despagubiri de 37,2 milioane de euro si datorii de 50 de milioane de euro, in urma rezilierii contractului.

Adrian Nastase, artizanul unui contract atribuit fara licitatie



Povestea Romaniei cu Bechtel a inceput in timpul mandatului lui Adrian Nastase, care a atribuit, fara licitatie, contractul americanilor. Conform unui raport al Curtii de Conturi citat de Capital, actul ar fi fost incheiat "in conditii neclare, ce contin clauze ramase neexplicate, interpretabile si in defavoarea partii romane". Guvernul condus de Nastase a aprobat nu mai putin de trei acte normative care in doua luni, referitor la acest proiect.

Atribuirea contractului fara licitatie a fost remarcata si de Traian Basescu care afirma, in 2011: "contruiam cea mai scumpa autostrada din lume, intr-un contract in care ambii parteneri au vrut sa fure. Un contract fara licitatie". In replica, Nastase il ameninta pe Basescu ca va face o plangere la Parchet si va sesiza Ministerul Justitiei din SUA.

Primul "carambol financiar" in timpul lui Calin Popescu Tariceanu

Guvernul Nastase se angaja, in 2003, prin hotare de guvern ca va contracta un credit de 2,88 miliarde de euro, pentru finantarea proiectului, dar nu a mai facut imprumutul. Succesorul sau, premierul Calin Popescu Tariceanu, a scazut alocarile bugetare pentru autostrada Transilvania, pentru ca isi revizuise prioritatile, considerand mai important coridorul IV pan european Nadlac-Constanta.

Gheorghe Dobre, prima renegociere dezavantajoasa, in 2005



Ministrul Transporturilor din 2005, Gheorghe Dobre, a renegociat contractul si a introdus in contract preturi calculate defalcat, in asa fel incat constructorii americani puteau sa stabileasca preturile asa cum le-ar fi convenit.

Valoarea contractului crestea de la 2,2 miliarde de euro la 10 miliarde de euro, din cauza modificarilor aprobate in timpul mandatului lui Dobre.

In mod ironic, acesta se lauda, la acea data, ca a facut o economie substantiala pentru statul roman. Anca Boagiu il acuza insa ca "a dat peste cap" contractul.

"Erau toate preturi estimative, initial cred ca ei au pus la 4,5 milioane de euro pe kilometru. Dar ei nu aveau articol cu articol, cum faci in mod normal cu o lucrare, unde scrii cat costa si ultimul cui. Ei aveau vreo 64 de preturi intr-o anexa la contract, pe care le-au prezentat, restul urmand sa fie calculate ulterior. Si-au lasat portita de a baga orice cost vor ei. Ei nu au avut nici macar un studiu de fezabilitate, au avut doar o estimare de costuri pe cativa kilometri. Au luat un tronson experimental si au spus ca pe ala atat ar putea sa coste", explica Anca Boagiu.

La randul sau, si Adrian Nastase ii reprosa ministrului Gheorghe Dobre ca timp de un an si jumatate, ministrul Dobre, in mod evident in timpul regimului Basescu, a oprit derularea contractului pentru a verifica daca nu s-au dat comisioane, care a permis ulterior firmei sa nu raspunda corespunzator clauzelor contractuale.

Tot in timpul mandatului lui Dobre, americanii devansau termenul de finalizare a lucrarii cu un an si suspendau lucrarile. In replica statul roman ameninta pentru prima data cu rezilierea contractului.

In perioada 2006 - 2007 si intervalul 2009 - 2010, in timpul in care ministrul Transporturi era Radu Berceanu, americanii au reluat lucrarile pe santier. In 2006 este facuta publica o parte din contract, se aloca mai multi bani si se face inaugurarea primilor 42 de kilometri de autostrada.

Anca Boagiu a semnat rezilierea contractului



In timpul mandatului lui Anca Boagiu, mai exact in 2011, contractul cu Bechtel a fost reziliat, pentru sase tronsoane de autostrada. Statul roman avea libertatea sa liciteze cele sase tronsoane de autostrada, fara ca americanii sa mai poata emite vreo pretentie. Acestia finalizau ultimii 10 kilometri de autostrada.

Boagiu anunta, atunci, ca standardul de cost pentru acestea era de 6,9 milioane de euro, pentru un kilometru, costul total pentru finalizarea lucrarii ajungand la 3,8 miliarde de euro, fata de 9,9 miliarde de euro la cat ar fi ajuns, daca ar fi fost contruiti de Bechtel. "Economia pe care o face statul roman se ridica la sase miliarde de euro", sublinia Anca Boagiu, in urma cu doi ani.

Bechtel trebuia sa finalizeze doar lucrarile incepute pe cele doua sectiuni, 2B, Campia Turzii - Gilau si 3 C, Suplacu de Barcau - Bors, reprezentand 118 kilometri din cei 415 ai autostrazii. Cele sase tronsoane de autostrada la care nu mai aveau dreptul sa spere, in urma rezilierii, erau:

* Sectiunea 1A, Brasov-Fagaras (53 km)
* Sectiunea 1B, Fagaras-Sighisoara (52 km)
* Sectiunea 1C, Sighisoara-Ogra (56 km)
* Sectiunea 2A, Ogra-Campia Turzii (36 km)
* Sectiunea 3A, Cluj Vest-Mihailesti (24 km)
* Sectiunea 3B, Mihailesti-Suplacu de Barcau (76 km)

Documentul original nu poate fi gasit

Documentele declasificate referitoare la contractul dintre statul roman si Bechtel International au fost publicate marti pe pagina web a Departamentului pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, conform Mediafax.

Documentele sunt disponibile la adresa www.dpiis.ro, sectiunea "Informatii publice". Dintre documente lipseste chiar contractul, fiind publicate insa mai multe acorduri de modificare a contractului precum si acordul de reziliere.

"Exista copii atat in romana cat si in engleza. E vorba de o chestiune formala. Ca sa poti sa aplici stampila trebuie sa ai varianta originala. Mi-e foarte greu sa ma pronunt pentru ca a fost mereu in custodia Ministerului Transporturilor, nu stiu cum au procedat. Cand am zis desecretizam, nu l-au gasit. Probabil il vor gasi in cateva zile. Daca nu mi-as fi luat angajamentul ca il public pe 30 iulie as mai fi asteptat.

Astept cateva zile sa apara si varianta originala din 2003. Doar nu ne putem aStepta decat la surprize placute. Vom vedea cum in timp ministeriatului Mitrea a semnat contract pe forma fixa. Prin modificarile din 2005, facute la cererea mininistrului Transporturilor sub indrumarea lui Traian Basescu s-a ajuns de la 2,2 miliarde la 9,6 miliarde", a declarat ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura de Interes National si Investitii Straine, Dan Sova, citat de Realitatea.

Ordinul privind declasificarea acestor documente a fost publicat in Monitorul Oficial la 5 iulie si a fost semnat de ministrul delegat pentru Proiecte de Infrastructura si Investitii Straine, Dan Sova, fostul ministru al Transporturilor, Relu Fenechiu, si secretarul general al Guvernului, Ion Moraru.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1939 ori