Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cat vor mai trai pietele de masa?

Cat vor mai trai pietele de masa?
Conceptul pietei de masa a explodat in afaceri in urma cu mai bine de un secol oferind cresteri spectaculoase pentru companiile care stiau cum sa identifice si sa satisfaca o nevoie a unui grup social suficient de extins. Consumatorii din ce in mai sofisticati, saturarea nevoilor si dorinta de diferentiere pun din ce in ce mai multe probleme in abordarea de masa si obliga companiile sa evolueze.


O perioda insemnata de timp nevoile oamenilor au condus modelele de marketing si comunicare in cadrul afacerilor. De la nevoile de baza care tineau de alimentatie, igiena, continuand cu cele legate de siguranta si mai departe, crearea unui produs sau serviciu care oferea o rezolvare calitativa a constituit o reteta de succes pentru lumea afacerilor.



Companiile au putut sa creeze piete de masa, construite pe fundamentul unor nevoi universale la nivelul unei societati. Odata cu dezvoltarea unei competitii din ce in ce mai dure, brandingul a constituit o solutie eficienta pentru a diferentia o companie la nivelul perceptiei.



De la nevoi la dorinte si o
diferentiere mai mare mai mare



Dupa al doilea razboi mondial, ascensiunea economica rapida a capitalismului a creat un peisaj deosebit de concurential si a produs o schimbare majora la nivelul atitudinii: oamenii au trecut treptat de la nevoi la dorinte. Cresterea numarului canalelor de comunicare si o societate din ce in ce mai complexa a stimulat dorinta puternica a fiecarui individ de a fi diferit, de a apartine unui grup cat mai restrans care sa inglobeze multe dintre caracteristicile care il definesc.



Pietele de masa au inceput un proces puternic de fragmentare, consumatorii avand nevoi din ce in ce mai specializate adaptate cat mai fidel propriei personalitati. Bombardati de un numar impresionant de mesaje publicitare oamenii s-au adaptat dezvoltand atentia selectiva si urmarind doar acele informatii care sunt de un interes real.



Comunicarea in masa a inceput sa inregistreze primele esecuri si brusc regulile au devenit mai dure pentru companii care au trebuit sa se se adapteze rapid la noua realitate trecand prin procese de reorganizare si schimband modul in care comunicau catre audiente mai pretentioase.



Afaceri de nisa sau personalizarea abordarii



Profilele sociale din ce in ce mai complexe au creat un cadru perfect pentru dezvoltarea afacerilor de nisa, care au tintit grupuri mai mici de consumatori, dar au intrat direct ca lideri de piata si au realizat marje importante de profit. Multe dintre marile companii au pierdut cote de piata insemnate incercand sa utilizeze in continuare o abordare de masa care nu a reusit sa multumeasca noile exigente.



In mijlocul schimbarilor majore au aparut insa companii castigatoare, care au reusit sa isi mentina sau sa creasca cote impresionante de piata, oferind o abordare personalizata. Mergand pe principiul pietelor de masa si tintind un grup mare de potential consumatori, cu o caracteristica de baza comuna, companiile inteligente au adoptat personalizarea serviciilor reusind sa intreaca asteptarile complexe si unice ale fiecarui client.



Exemplul cel mai bun este compania Amazon.com care a reusit sa isi creeze o piata uriasa de consumatori fideli, care au o caracteristica comuna de baza, dar care sunt abordati individual, in functie de dorintele si asteptarile fiecaruia. Amazon.com reuseste sa se reinventeze si sa se adapteze de milioane de ori pentru fiecare dintre clientii sai, oferind o experienta unica. Este o companie moderna care a gasit un model de succes intr-un mediu economic deosebit de pretentios.



Viitorul pietelor de masa si rolul lor in Romania



Pietele de masa in sensul clasic au disparut sau sunt pe cale de disparitie iar companiile castigatoare sunt acelea care reusesc sa inteleaga consumatorul sofisticat si sa ii ofere abordarea personalizata pe care acesta o cauta.



Contextul politic si economic al Romaniei inca favorizeaza in unele cazuri pietele de masa si ofera oportunitati importante. Profilul demografic fragmentat si diferentele puternice la nivel social reprezinta impedimente in asigurarea unei audiente suficient de mari pentru afacerile de nisa.



Viitorul va apartine companiilor care reusesc sa capteze interesul unor grupuri complexe, formate din indivizi cu caracteristici comune, oferind o abordare personalizata, care sa indeplineasca cerintele individuale ale fiecarui consumator.








Ciprian Gavriliu
- business developer,

Agentia interactiva PlayTheBalls



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2189 ori