Brandingul, o afacere de familie de 150.000 de euro pe an

Sambata, 06 Iulie 2013, ora 00:00
3788 citiri
Brandingul, o afacere de familie de 150.000 de euro pe an

Stefan Liute a descoperit brandingul la sfarsitul anilor '90, la Iasi, cand dezvolta proiecte online pentru un trust regional de presa (Monitorul), iar accesul la Internet incepea sa permita o legatura profesionala si de business tot mai buna cu piete in care brandingul se nascuse in urma cu mai multe decenii si avea deja traditie.

Impreuna cu doi colegi de la Facultatea de Medicina, Stefan a infiintat agentia de branding si digital Grapefruit (1999) si a lucrat in primii doi ani exclusiv pentru clienti din Statele Unite si Marea Britanie.

De atunci, a acumulat 13 ani de experienta in consultanta, lucrand pentru clienti foarte diversi, de la mici start-up-uri pana la companii mari precum E.ON, Petrom, Antibiotice, Automobile Dacia, Labormed.

Adriana Liute si-a inceput cariera ca jurnalist, scriind in perioada 2004-2006 pentru o revista business. Primul ei "cover story" a fost despre brandul de tara, pe parcursul documentarii cunoscandu-l pe Stefan.

In perioada 2006-2010, Adriana a gestionat brandul de angajator si comunicarea interna pentru multinationala Genpact in Europa (Romania, Olanda, Polonia, Ungaria), invatand despre branding din perspectiva clientului.

Din 2010, Adriana a lucrat in consultanta - intai in cadrul Grapefruit, alaturi de Stefan Liute, si din 2012 in cadrul agentiei de branding Storience, unde indeplineste si rolul de managing partner.

"Un brand bun este cel care vinde mai bine decat concurentii, fara sa depinda de discount-uri si promotii, pentru ca are un public loial, care il intelege si il apreciaza", explica Adriana Liute, pentru Business24.

Un "brand bun" le-a adus, la un an de la infiintare, o cifra de afaceri de 150.000 de euro, pentru o firma in care au investit la inceput doar cateva mii de euro.

"Investitia initiala in Storience a inclus costurile de constituire a firmei, inregistrarea marcii si dezvoltarea identitatii vizuale, achizitia de calculatoare, telefoane si abonamente, o multifunctionala, licente pentru softuri, parteneriatul cu o agentie de PR, o sedinta foto, apelarea la serviciile unui contabil si chiria biroului. Deci costurile s-au ridicat la cateva mii de euro", spune femeia de afaceri.

Experienta acumulata, cea mai mare investitie intr-o agentie de branding

Adriana recunoaste ca, in consultanta, cea mai mare investitie sunt anii de experienta acumulati, de unde vine si cea mai mare valoare adaugata.

Dar anii de experienta nu sunt suficienti, daca nu comunici, spune aceasta, subliniind ca s-au ocupat si de acest aspect inca din ziua zero. Nu in ultimul rand, succesul lor intr-un timp atat de scurt s-a datorat si renumelui castigat pe piata, pana acum.

"In al treilea rand, au contat si recomandarile celor care ne cunosteau si au fost multumiti de colaborarea cu noi, ca in orice domeniu al consultantei. Si, la fel de important, a contat echipa cu care lucram. E alcatuita din oameni nu doar foarte buni in ceea ce fac, ci si pasionati de branding", precizeaza Adriana Liute.

Cand vine, insa, vorba despre estimarea unor cifre pentru urmatorii ani, cei doi soti sustin ca nu fac astfel de pronosticuri, in primul rand pentru ca economia nu e suficient de previzibila, incat sa-ti permita acest "lux".

"Storience exista pentru alte motive decat acela de a face bani"

"La fel de important este insa si faptul ca Storience exista pentru alte motive decat a face bani: pe noi ne intereseaza in primul rand sa continuam sa facem branding din pasiune. Iar pentru asta avem grija ce proiecte si clienti preluam, asa incat sa ne simtim bine in fiecare zi cu provocarile si oamenii cu care lucram. Am reusit sa facem asta in primul an", spune Stefan Liute.

Afacerea, insa, nu au pornit-o tocmai de la zero: "Nu am pornit chiar de la zero, dat fiind ca si inainte de Storience faceam acelasi lucru. Plecarea noastra din agentia Grapefruit s-a datorat unei diferente de prioritati: noi ne-am dorit sa continuam sa facem branding, in timp ce Grapefruit se concentreaza pe proiecte digitale complexe", completeaza Adriana Liute.

In ceea ce priveste concurenta pe acest segment de business in Romania de azi, cei doi soti sustin ca nu este tocmai acerba si, mai mult, ca este "loc pentru toata lumea".

"Agentiile de branding din Romania si-au gasit stiluri de lucru si aplecari diferite, context in care conteaza mai mult potrivirea intre un client si o agentie decat numarul de agentii de pe piata. Noi simtim ca e loc pentru toata lumea in acest moment", este de parere Stefan Liute.

Concurenta sau absenta acesteia este data in primul rand de numarul mic de firme din Romania care au inceput sa constientizeze importanta brandului si efectul acestuia asupra cifrelor de business.

"Au inceput" este o sinteza buna a situatiei actuale, spune omul de afaceri. "Adica exista acei cativa mai luminati care au citit despre sau au intuit importanta brandingului si promovarii. Asa cum e si firesc, ne asteptam ca numarul lor sa continue sa creasca.

Noi ne straduim sa crestem piata investind in educarea ei prin seminariile, prelegerile la conferinte si cursurile pe care le sustinem. E o investitie de durata, insa. Nu putem zice ca e chiar un trend sa investesti in branding - nu inca", completeaza acesta.

Proiectele de suflet Storience

Cei doi soti au relansat legendarul brand de vopseluri Vinarom, de la Policolor, au semnat rebranding-ul Shakespeare School si pe cel al Zorile Store (acum in top 3 cele mai vizibile magazine online din Romania), au rebrandat lantul regional de farmacii Unica, au coordonat activarea de brand pentru HoneyWood, un brand de case pe structura de lemn construit deja la Grapefruit, au creat un nou brand de servicii pentru Asociatia React, ce urmeaza sa fie comunicat curand, au realizat un audit de brand intern pentru Lafarge Romania si un film de animatie pentru comunicarea lor interna si au recreat stilul vizual si website-ul pentru Nistorescu Somlea & Asociatii.

"Sunt multe si variate proiecte, al carui sir continua cu alte proiecte ce urmeaza sa fie comunicate in urmatoarele luni. De suflet sunt toate proiectele, fiecare in felul lui.

Pentru ca a si trecut ceva timp peste ele, Shakespeare School, Zorile Store si HoneyWood au pana acum cele mai spectaculoase rezultate. Cu Shakespeare School am si luat un premiu international, dar cel mai mult conteaza multumirea acestui client, care implineste in curand un an de la rebranding", declara Adriana Liute.

Un parteneriat de succes, atat pe planul de business cat si pe planul personal

Placandu-le foarte mult ceea ce fac, le este greu sa traga linie intre planul profesional si cel personal.

"Cand citesti o carte care te ajuta in domeniul profesional, dar iti si face placere sa o citesti, in care categorie intra aceasta activitate? Desigur, munca intelectuala trebuie completata cu alte genuri de activitati si noua ne place mult sa calatorim. Ne cultivam prieteniile - cele putine si pretioase pe care le avem. Si incercam sa gustam regulat din viata culturala a orasului", spune Adriana Liute.

"Lucram impreuna de multi ani si am avut timp sa testam aceasta formula cu mult inainte de Storience. Din cate am auzit, nu orice cuplu compatibil la nivel personal este compatibil si profesional, dar noi suntem printre cele care nu au astfel de probleme", completeaza Stefan Liute.

Ce inseamna weekend la Storience?

Weekendul acesta, de exemplu, inseamna un picnic cu prietenii, spun cei doi. "Alteori, inseamna un 'spatiu' de relaxare in care ne vin idei, indiferent ce facem pe fundal".

Ce inseamna relaxare pentru sotii Liute?

"Calatorit, citit, iesit cu prietenii, multa plimbare (aproape zilnica, pentru limpezit mintea si amintit organismului ca are doua picioare ), scris, cantat, spus povesti, vazut filme si visat cu ochii deschisi si mari.

Si o sa radeti, poate, dar noi includem brainstorming-urile pentru crearea de nume sau sloganuri de brand tot in timpul liber, pentru ca, atunci cand esti relaxat, vin cele mai bune idei si noua ne si place foarte mult sa facem acest lucru", au declarat acestia pentru Business24.

Google a lansat recent noi funcții pentru ecosistemul Android. Despre ce este vorba
Google a lansat recent noi funcții pentru ecosistemul Android. Despre ce este vorba
Google a lansat recent noi funcții pentru ecosistemul Android, proiectate să îmbogățească experiența utilizatorilor pe dispozitive mobile, tablete, smartwatch-uri și sisteme auto....
Vești bune pentru utilizatorii iOS! Apple vrea să introducă două opțiuni noi de culoare pentru seria iPhone 16
Vești bune pentru utilizatorii iOS! Apple vrea să introducă două opțiuni noi de culoare pentru seria iPhone 16
Apple se pregătește să aducă pe piață modelele iPhone 16 Pro și iPhone 16 Pro Max în două noi opțiuni de culoare: Desert Titanium și Titanium Grey, potrivit ultimelor informații...
#afaceri branding, #cifra afaceri Storience, #sotii Liute Storience, #branding afacere familie , #Online