Criza economica loveste dur mass-media din Spania. Cum sta Romania?

Marti, 28 August 2012, ora 20:01
2093 citiri
Criza economica loveste dur mass-media din Spania. Cum sta Romania?

Mass-media din sudul Europei sufera cel mai mult din cauza scaderii veniturilor din vanzarile de publicitate, in conditiile in care increderea consumatorilor si apetitul pentru cumparaturi continua sa de deterioreze. Dupa Grecia, estimarile analistilor arata ca Spania va fi tara cu cea mai afectata industrie mass-media, in 2012.

Institutiile media din Spania sunt in situatia de a reduce bugete si a concedia angajati, dupa ce presa generalista a inregistrat un declin de 12,5% doar in primele patru luni ale acestui an, potrivit Reuters.

Cincizeci si sapte de redactii au pus lacatul si 8000 de jurnalisti si-au pierdut locul de munca, in ultimii patru ani. Si restul de 40 de mii de jurnalisti care inca activeaza in industrie au avut de suferit, salariile fiind injumatatite, fata de nivelul din 2008.

In 2007, cheltuielile de pubilicitate atingeau un apogeu de opt miliarde de euro in Spania, dintre care doua miliarde de indreptau catre presa scrisa. In 2011 insa, ziarele mai atrageau doar 967 de milioane de euro, potrivit Infoadex.

Iar criza continua. Bugetele pentru publicitate vor scadea cu 12% in Spania in 2012, in comparatie cu o scadere de 10% in Portugalia, de 5% in Italia si de cresteri intre 1% si 2% in Franta si Germania, potrivit agentiei media ZenithOptimedia.

Iar estimarile prind deja contur in piata. In cazul grupului de presa Prisa, care detine El Pais, cel mai citit ziar generalist din Spania, vanzarile de publicitate au scazut cu 10%, in primul semestru din acest an. In total, grupul a inregistrat pierderi de 61 milioane de euro in aceasta tara.

Nici televiziunea publica nu o duce mai bine, RTVE fiind nevoita sa recurga la concedieri, dupa ce bugetul a fost diminuat cu 37%. In plus, partidul aflat la putere a fost intens criticat pentru ca a numit un nou director, folosindu-se de majoritatea parlamentara.

De ce este industria mass-media din Spania atat de afectata

Situatia dificila in care se afla industria mass-media din Spania, in comparatie cu celelalte tari europene, este cauzata de cresterea nesustenabila a sectorului, de la finalul anilor '70. Atunci s-au lansat zeci de ziare si televiziuni, odata cu tranzitia catre democratie.

Astfel, inainte de criza, in majoritatea oraselor de provincie se gaseau cateva publicatii tiparite, dar si televiziuni locale.

"A fost o bula, erau sute de ziare, pe care publicitatea nu avea cum sa le sustina, in cazul unei crize", a declarat Bernardo Diaz, directorul departamentului de Jurnalism, de la Universitatea Malaga.

Piata media din Romania

Si in Romania, a doua tara ca marime din Europa de Est, criza economica a afectat profund industria mass-media, incepand cu toamna lui 2008. Scaderea bugetelor de publicitate a venit intr-un moment in care presa era in plina expansiune. Mass-media romensti s-au dezvoltat, de asemenea, rapid in ultimii 20 de ani, iar in anii 2000, numarul ziarelor quality si al televiziunilor a crescut considerabil, incepand sa se bucure de succes, in ritm cu cresterea economica si cu nivelul de trai.

In 2007, la nivel national, existau aproximativ 300 de edituri care tipareau ziare, dintre care 159 erau cotidiene. In plus, 350 de edituri publicau reviste.

Astfel, bugetele de publicitate au crescut exponential, triplandu-se in cinci ani: de la 179 milioane de euro in 2003, la 540 milioane de euro in 2008.

In 2008 insa, industria a cunoscut un soc, cheltuielile de publicitate reducandu-se drastic, la 345 milioane de euro. In sectorul televiziunii s-au injumatatit, iar bugetele pentru presa scrisa au scazut de patru ori in ultimii ani.

Singura zona care nu a cunoscut declin a fost Internetul, unde bugetele de publicitate au continuat sa creasca, in ciuda contextului economic dificil.

Cu toate acestea, industria mass-media din Romania tinde sa se stabilizeze in acest moment. A inregistrat o scadere de doar 2% in 2011 fata de perioada anterioara, iar in 2012 se asteapta o scadere asemanatoare, pana la 303 milioane de euro.

MediaFactBook2012

"In ciuda asteptarilor inceputului de an, piata media nu pare inca a se dezmorti: o iarna grea, consumul inca temperat - venind mai degraba din cresteri de preturi decat din volume - si, nu in ultimul rand, situatia economica incerta la nivel european par a fi printre cauzele ce influenteaza major piata de media romaneasca, in primele luni ale anului 2012", a declarat Bogdan Prajisteanu, directorul MEC, pentru revista de media, The Industry.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#industrie mass media Spania, #industrie mass media Romania, #evolutie presa 2012, #mass media criza economica , #Piata media