Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Presa online, o aplicatie logica

Presa online, o aplicatie logica
Jurnalistii moderni trebuie sa tina seama de cel putin trei tipuri de audiente. Ani la rand, jurnalistul a scris titluri pentru doua tipuri de cititori: publicul interesat de articol si editorul interesat de modul in care titlul pune in valoare articolul respectiv. Astazi, in orice redactie a aparut si un alt tip de tinta a titlurilor scrise de jurnalist: motoarele de cautare.

Asa se face ca multe redactii de stiri au inceput sa experimenteze modelarea propriilor website-uri pentru a beneficia de trafic din ce in ce mai important de pe urma motoarelor de cautare. Algoritmii folositi pentru includerea unor pagini web in rezultatele oferite de motoarele de cautare nu se comporta ca niste cititori obisnuiti. Nu pricep ironia, umorul sau forma perfecta a unui material. In schimb, aplicatiile in cauza sunt logice, secventiale si au prea putin de-a face cu arta jurnalistica.

Titluri pentru motoarele de cautare

Din ce in ce mai multi editori online apeleaza la servicii de optimizare a prezentei in rezultatele motoarelor de cautare (search engine optimization). Printre sfaturile initiale pe care le primesc este si acela al adaptarii titlurilor din online la modul in care robotii motoarelor de cautare interpreteaza informatia. Pentru acestia, cuvintele-cheie sunt esentiale, iar interpretarea lor este deseori destul de simpla din punct de vedere sintactic. In acelasi timp, limitarile de spatiu si nerabdarea specifica utilizatorului de Internet obliga redactorul sa tina seama de elemente pe care prea putini le considerau esentiale pana acum.

Rezultatele sfaturilor au aparut imediat. "The New York Times" apare constant cu unele titluri in editia pe hartie si cu alte titluri, pentru aceleasi articole, in editia online. Agentia de stiri Associated Press, care ofera noutati unui numar de peste 11.000 de ziare, radiouri si televiziuni, isi limiteaza titlurile stirilor la maximum 40 de caractere, o concesie pe care au ales sa o faca monitoarelor cu rezolutii mici. CNN.com apare constant cu titluri de maximum 50 de caractere din acelasi motiv.Astazi, jurnalismul pune mai degraba accentul pe viteza, actualizari constante si pe fenomenul "breaking news" decat pe arta de a scrie.

Aceasta tendinta nu este insa decat un alt pas in drumul publicatiilor media traditionale catre adaptarea la nevoile moderne. A aparut odata cu aparitia telegrafului, apoi a continuat sa existe de cate ori radioul, televiziunea sau Internetul prevesteau sfarsitul ziarelor "pe hartie". Din pacate, de multe ori, toate aceste transformari au adus mediului concurential din presa in primul rand accente autodistructive.

Disparitia presei traditionale, improbabila

La inceput, publicatiile online au dus o batalie de continut. Cine scria mai bine era premiat de cititorii care cumparau ziarul in sute de mii si chiar milioane de exemplare. Apoi, odata cu aparitia celorlalte medii de informare, batalia s-a mutat in alte planuri. Printr-o miscare extrem de nociva pentru presa ca industrie, pretul publicatiei a devenit mijloc de marketing si unele ziare au inceput sa se vanda la preturi care nu acopera nici macar hartia si tiparul.

Desi pare a fi la moda sa vorbim despre acest sfarsit, lucrurile nu stau chiar atat de rau. Spre deosebire de televiziune, care poate fi consumata de oricine isi cumpara un receptor TV, Internetul are nevoie, pe langa tehnologia de conectare, si de cunostinte din ce in ce mai specializate pentru a fi folosit in mod curent. Chiar daca nu ne place acest adevar, este extrem de clar faptul ca publicul cititor de ziare nu poate tine pasul cu ritmul in care avanseaza tehnologia. Un raport al World Summit on the Information Society arata ca lipsa de cunostinte privind lumea digitala afecteaza aproape 70% din populatia lumii.

Astazi asistam la explozia publicatiilor de nisa si a ziarelor care ofera publicului subiecte la moda si usor de citit. In incercarea de a acapara un public din ce in ce mai larg, publicatia isi deschide propria editie online, unde continutul este oferit in mod gratuit utilizatorului. Sumele obtinute din publicitatea online au rolul de a completa veniturile unei publicatii traditionale. Insa , pentru un ziar cu prezenta online, publicitatea pe Internet este echivalenta cu un trafic considerabil. Avand in vedere toate premisele de mai sus, publicatia trebuie sa se adapteze la economia moderna si sa tina cont de acele lucruri pe care le-au invatat deja webmasterii de astazi.

Motoarele de cautare dicteaza

In aprilie 2007, din totalul timpului petrecut online de un utilizator, aproape 40% este dedicat parcurgerii de continut online. Un procent si mai mare este alocat de utilizatori pentru cautarea pe Internet a unor subiecte asupra carora doresc sa se informeze.
Aceste doua cifre arata o dependenta din ce in ce mai evidenta intre cautarea pe Internet si cititul online. Cele mai multe statistici moderne arata ca motoarele de cautare genereaza cel putin 30-60% din traficul unei publicatii online.

Bloombiz

Continuarea(Sursa: SaptamanaFinanciara)



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 916 ori