Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Brandul si ritualurile de trecere postmoderne

Brandul si ritualurile de trecere postmoderne
Conduita individuala, relatia cu ceilalti, felul in care se exprima si gandeste sunt sustinute de folosirea unor anume categorii de branduri, toate acestea aflandu-se in acord cu propria sa identitate si cu normele sociale in vigoare din comunitatea sa. Faptul ca foloseste un anumit brand este in masura sa il puna intr-un anumit raport cu sine si cu ceilalti. Acesta devine un mijloc de comunicare al momentului existentei sale, iar sintagma "Spune-mi ce brand folosesti, ca sa-ti spun cine esti" isi gaseste valabilitate in societatea postmoderna. Utilizarea unui anumit brand este in masura sa spuna multe despre un individ, iar "accesul" la un produs-brand care nu reprezinta statutul si conditia sa sociala poate fi "pedepsita" de catre comunitatea careia ii apartine. Schimbarea statului social si trecerea la o alta categorie psihosociala, implica si o schimbare a categoriei de branduri utilizate, categorie care dispune de o serie de valori si caracteristici pe care individul trebuie sa le accepte si sa le interiorizeze, tocmai pentru a se putea incadra in normele sociale recunoscute ca fiind implicite momentului existential respectiv.

Spre exemplu, putem stabili destul de usor statutul social si varsta unui individ doar prin numirea marcilor de produse pe care acesta le foloseste. Multe tehnici de cercetare din psihologia consumatorului se bazeaza pe capacitatea oamenilor de a recunoaste si de a-l plasa pe individ intr-o anumita categorie sociala in functie de brandurile la care are "acces".

Vreau sa mentionez doar in trecere ca toate aceste consideratii au o valabilitate destul de redusa in contextul societatii actuale romanesti. Spre exemplu, desi folosirea unui autoturism de clasa superioara este semn al unei bunastari materiale, o astfel de situatie nu este insotita decat de putine ori si de acordul individual cu un sistem superior de valori propriu statutului conferit in alte societati de respectivul brand. Inconsistenta unui astfel de sistem bazat pe categoriile de branduri referentiale se datoreaza unor cauze variate care tin atat de evolutia economica a societatii romanesti cat si de specificul cultural national.

Ritualurile de trecere si brandul transpersonal

In societatile arhaice ritualurile aveau rolul de a facilita trecerea de la o etapa la alta a vietii sau de la un statut social la altul. Mai mult decat atat, accesul la o alta etapa existentiala nu-ti era permis decat in acest mod, iar aceste ritualuri erau respectate si valorizate de catre toti membrii societatii respective. Mircea Eliade descrie ritualurile de trecere in modul urmator: "'Ritualurile de trecere sunt o categorie de ritualuri care marcheaza ciclurile vietii unei persoane, trecerea de la o etapa la alta, de la un rol sau pozitie sociala la alta, integrand experientele umane si culturale cu scop biologic: nasterea, reproducerea si moartea. Aceste ceremonii stabilesc diferentele esentiale, observate in toate grupurile, dintre tineri si batrani, barbati si femei, morti si vii." Totodata, cel care trecea printr-un ritual era sustinut si sprijinit de catre cei din jur pentru a face fata probelor si pentru a trece prin fazele clar stabilite ale unui astfel de proces. Cunoscut si respectat, ritualul de trecere era prilej de sarbatoare si era vazut ca un reper in viata comunitatii si mai ales a individului.

In societatea actuala, cu cateva exceptii, ritualurile de trecere au disparut. Inlocuite de practicile religioase bazate pe o dogma sau pe alta si de diverse substitute, lipsa ritualurilor arhaice care ii permiteau individului sa-si canalizeze emotiile si sentimentele catre urmatoarea etapa existentiala prin regasirea sinelui, au permis aparitia unor manifestari de patologie sociala, din ce in ce mai prezente si mai diverse.

Din nevoia de a accede la o dimensiune spirituala, individul uman si-a reconstruit o serie de tehnici "moderne" prin care incearca sa depaseasca existenta imediata si directa. In absenta cadrului social si a mediului spiritual adecvat, individul a fost nevoit sa apeleze la o serie de mijloace si elemente de expresie aflate in imediata sa apropiere. Iar societatea de consum - inteleasa ca expresie a existentei si ca stare de conduita - avand ca exponent principal brandul, a devenit cadrul care asigura o implinire a acestei nevoi. Mai mult chiar, brandul cu manifestarile sale umane de conduita, de idei si trairi emotionale, si-a capatat o functie importanta de facilitare a trecerii individului prin viata. Practic, brandurile - produsele si serviciile care au capatat aceasta valoare - sunt mijlocitori ai depasirii etapelor existentiale, atat ca treceri de la o varsta la alta, cat mai ales de la un statut social la altul. Abia vizibila in trecut, aceasta functie a brandului este din ce in ce mai accentuata, iar specialistii domeniului au inceput sa constientizeze importanta faptului, folosind din ce in ce mai mult tehnicile de segmentare a publicului nu doar pe criterii sociodemografice, ci si psihografice. Stilurile de viata, spre exemplu, reprezinta un astfel de criteriu de segmentare care tine cont de multe din elementele care plaseaza individul intr-o etapa sau alta a existentei sale. Practic, anumite branduri sunt in masura sa "permita" trecerea individului de la o etapa a existentei la alta. Modul in care aceasta permisiune se reflecta atat in plan individual (insotita fiind de sentimentul apartenentei individului la o clasa sociala sau la o etapa existentiala) ca si recunoasterea in plan social pe care ti-o ofera comunitatea (ca individ indreptatit sa beneficieze de brandurile respective "rezervate"), se constituie in veritabile ritualuri de trecere postmoderne. Toate aceste trairi si perceptii sunt in legatura directa cu identitatea psihologica a individului si cu constiinta apartenentei la o clasa sociala sau la o etapa existentiala anume. Iar prin aceasta, brandul isi consolideaza functia transpersonala ca vehicul al depasirii conditiei umane hic et nunc si capata o noua dimensiune extra-comerciala.

Lucian Trasa
IMAGOO


Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 857 ori