Majorarea dobanzilor la credite, impunerea unor comisioane care nu existau in contract la data incheierii acestuia sau lipsa notificarii unor modificari sunt cele mai frecvente probleme reclamate de clientii bancilor din Romania.
Nemultumirile si-ar putea gasi o rezolvare
mai simpla, in viitorul apropiat, odata cu inceperea activi­tatii mediatorului
bancar ­(om­budsman).
Pastrand ritmul de dezvoltare a retailului
bancar, numarul celor nemultumiti de serviciile institutiilor de credit a
crescut de la an la an. Numai de la inceputul acestui an, Autoritatea Nationala
pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) a inregistrat peste 200 de reclamatii a
serviciilor bancare, potrivit datelor oferite de institutie. "Numarul
celor care reclama bancile a crescut in timp, odata cu dezvoltarea clientelei
si a avansului in­re­gistrat de numarul de tran­actii pe care aceasta le
efectueaza", ne-a spus Radu Gratian Ghetea, presedintele Asociatiei Romane
a Bancilor (ARB).
Totusi, Ghetea apreciaza ca ponderea
plangerilor facute de clienti in totalul operatiunilor bancare s-a redus si se
situeaza la un nivel nesemnificativ. De cele mai multe ori, consumatorii
bancari reclama lipsa de transparenta a ofiterilor de credite, de cresterea
surprinzatoare a dobanzilor la credite sau a comisioanelor.
De cealalta parte, presedintele ARB sustine
ca 90% din reclamatii nu sunt fondate, din lipsa educatiei bancare. "Am
constatat ca foarte multe dintre reclamatii, peste 90% din totalul lor, nu sunt
intemeiate. Se observa o foarte mare neatentie din partea clientului cand
semneaza contractele. Asta nu inseamna insa ca nu sunt si situatii in care
clientii au dreptate", spune Ghetea.
Numarul reclamatiilor nu se va reduce
semnificativ
Nemultumirile clientilor sunt amplificate
si de faptul ca, practic, nu exista nicio institutie specializata care sa le
apere interesele. Ghetea spune ca infiintarea Mediatorului Bancar, asteptata la
finele acestui an, va constitui cheia solutionarii divergentelor intre client
si institutia de credit. "In primul rand, consumatorul va avea
posibilitatea sa apeleze gratuit serviciile Mediatorului Bancar, inainte de a
se adresa justitiei", a explicat Ghetea.
Astfel, ombudsman va da verdicte, stabilind
daca, in cazul unei neintelegeri, clientul sau banca are dreptate. Totusi,
presedintele ARB spune ca, desi reclamatiile isi vor gasi o solutionare mult
mai rapida, numarul acestora nu se va reduce foarte mult.