Piata romaneasca de retail FMCG, care a scazut in ultimii doi ani cu 29%, pana la 16 miliarde euro in 2010, va reincepe sa se dezvolte, cu un ritm de 5% pe an, potrivit unui studiu efectuat de firma Contrast Management Consulting, anunta Mediafax.
"Criza a redus valoarea pietei de FMCG (Fast Moving Consumer Goods) cu aproximativ cinci miliarde de euro fata de maxima atinsa in 2008, ceea ce reprezinta o scadere de 29%. S-a ajuns astfel la un nivel al pietei similar celui din 2005", a declarat, miercuri, intr-o conferinta de presa, Adrian Comaneci, Senior Project Manager Contrast Management Consulting Romania.
El a adaugat ca in urmatorii ani se estimeaza o crestere anuala a industriei de bunuri de larg consum cu 5%, ca urmare a cresterii puterii de cumparare a populatiei, a dezvoltarii agresive a comertului modern si a modificarilor comportamentului de consum al populatiei.
Potrivit studiului citat, suma medie cheltuita de un roman in retail este la mai putin de jumatate din media europeana, chiar daca in ultimii retailerii FMCG moderni au deschis magazine cu o frecventa de 117 unitati pe ani, ajungand la un stoc de 729 magazine la sfarsitului anului 2010. Doar anul trecut au fost deschise 133 de astfel de unitati.
Dimensiunea medie a noilor magazine a urmat un trend descendent in ultimii ani.
Hipermarketurile ocupa primul loc pe piata din punctul de vedere al volumului vanzarilor, cu o cota de 46%, urmata de cash&carry (29%) si discounterii, care cu o cota de 12% au trecut inaintea supermarketurilor.
In Romania sunt prezente cinci din cele mai mari grupuri de retail FMCG din Europa, respectiv Carrefour (numarul 1 la nivel european), Metro (2), Lidl & Schwarz (3), Rewe (5) si Auchan (8).
Potrivit celor mai recente date disponibile la Ministerul Finantelor si citate in studiul Contrast, media vanzarilor anuale ale celor mai mari cinci companii din domeniu a fost de 950 milioane euro in 2009.
Totodata, profitabilitatea pietei s-a situat in jurul a 0,5%.
La sfarsitul anului 2009, valoarea medie a vanzarilor pe metru patrat era de 5.000 euro pe an, in timp ce vanzarile medii pe angajat au fost de 129.000 euro. Cele mai mari vanzari pe metru patrat le-au avut retelele Metro si Cora.