Boc i-a lasat lui Berceanu o gaura de cel putin 1,5 miliarde de euro pentru sosele

Duminica, 08 Februarie 2009, ora 23:11
1626 citiri
Boc i-a lasat lui Berceanu o gaura de cel putin 1,5 miliarde de euro pentru sosele

Bugetul pe 2009 obliga Transporturile sa uite de construirea a 800 de kilometri de autostrazi in urmatorii patru ani.

Ministrul Transporturilor si Infrastructurii are sanse mari ca in urmatorii patru ani sa nu poata realiza cei aproximativ 830 de kilometri de autostrada promisi in campania electorala de actualii guvernanti. Proiectul de buget adoptat de Guvern pentru 2009 obliga ministerul la aceleasi constrangeri precum cele din anii precedenti, in care nu s-a construit mai nimic.

Tot Ministerul Transporturilor si Infrastructurii (MTI) figureaza in proiectul bugetului pentru acest an cu 10,6 miliarde de lei, adica cu 2,6 miliarde de euro, suma care este cu 1,4 miliarde de euro mai mica decat cea mentionata ca necesara doar de catre Compania Nationala de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR).
 
In toamna anului trecut, cand s-a facut prima schita a bugetului pe 2009, CNADNR a trimis Ministerului Finantelor o lista de proiecte, ale caror costuri insumate ajungeau la patru miliarde de euro.

In principal, proiectele erau pentru demararea sau continuarea lucrarilor la cateva autostrazi, pentru repararea, intretinerea sau modernizarea unor drumuri nationale, asigurarea cofinantarii la fonduri europene destinate sectorului rutier, eliminarea efectelor calamitatilor de acum cativa ani. Banii alocati in 2009 MTI nici macar nu vor merge toti la CNADNR.

Finantarea proiectelor a fost amputata prin actualul proiect de buget, iar banii care vor reveni MTI nu vor fi directionati integral la CNADNR. Din acestia urmeaza sa se repare si calea ferata, la fel de proasta ca si reteaua rutiera, sa se dea CFR Calatori si Regiei de metrou Metrorex subventiile la transportul public etc.
 
„Nu sunt asigurate nici macar pe sfert nevoile CNADNR. incerc sa gasesc solutii. incercam sa marim pe ultima suta de metri suma“, spune ministrul Berceanu.
 
Fara bani nu se poate face nimic. „Ne trebuie o bagheta magica cu care sa mergem pe teren, intrebam pe unde trebuie sa treaca autostrada si cate benzi sa aiba, apoi noi dam cu bagheta magica si ea apare“, afirma ironic Berceanu. Oficiali ai MTI care au solicitat anonimatul afirma ca in aceste conditii CNADNR se va orienta doar spre continuarea catorva proiecte importante de autostrazi, altele urmand sa fie amanate. in plus vor fi sacrificate intretinerea si repararea celorlalte drumuri.

„Proiectele prioritare vor fi tronsonul 2B din autostrada Transilvania, centurile Ploiesti-Vest si cea de nord a Capitalei, pasajul din zona Baneasa, autostrada Bucuresti-Ploiesti. Alte proiecte, cum ar fi autostrada Arad-Timisoara, Cernavoda-Medgidia, centura Arad si centura Constanta, vor continua pe baza finantarilor europene“, spune oficialul MTI. Potrivit acestuia, CNADNR va fi obligata sa renunte, in contractele de intretinere multianuala semnate in toamna anului trecut, la lucrarile de peticire a drumurilor nationale, pastrand doar pe cele de deszapezire.
 
Datele oficiale inaintate de CNADNR Ministerului Finantelor in luna noiembrie aratau ca pentru intretinerea drumurilor nationale ar trebui alocate in acest an 2,76 miliarde de lei, respectiv 745 de milioane de euro. Lucrarile platite din acesti bani ar permite sa se ajunga la un indice de doar 15% al drumurilor cu durata de viata depasita. Acesta este in prezent de 50,6%, adica 8.356 de kilometri din totalul de 16.689 de kilometri.

Pentru lucrarile de reparatii capitale, CNADNR a propus alocatii de 981,85 milioane de lei, adica 265 de milioane de euro, cele mai importante proiecte fiind DN73A Predeal Rasnov-sercaia, drumul national dintre Buzau si Braila, precum si cel care leaga Targu-Mures de Satu Nou etc.
 
La capitolul investitii, compania cere 2,66 miliarde de lei pentru autostrada Brasov-Cluj-Bors, adica 718 milioane de euro, alte 1,28 miliarde de lei pentru Bucuresti-Ploiesti-Brasov, respectiv 345 de milioane de euro. Sumele includ si exproprierile necesare. Fara bani nu se vor putea face exproprierile nici pentru alte proiecte ale CNADNR, cum ar fi autostrada de centura a Bucurestiului, pentru care s-au propus alocatii de 116 milioane de euro. Fara exproprieri facute, lucrarile nu vor putea incepe nici macar anul viitor.

Alte solicitari importante de bani, taiate de actualul Guvern, au fost facute pentru reabilitarea drumurilor nationale finantate din credite externe, capitol la care CNADNR a cerut 1,83 miliarde de lei. Pentru autostrazile finantate din credite externe, adica Arad-Timisoara si Cernavoda-Constanta, impreuna cu doua centuri ocolitoare, ar fi urmat sa fie alocate 1,13 miliarde lei, adica 305 milioane de euro.

Neasigurarea unei sume de 604 miliarde de lei, adica de 163 de milioane de euro, pericliteaza programele ISPA derulate de CNADNR. Potrivit oficialului indicat, alocatiile vor fi in acest an in jurul a 30% din propunerile companiei, nelipsind cazurile in care pentru anumite capitole de cheltuieli se vor aloca doar 15% din banii necesari.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

#boc, #buget, #guvern, #pib , #stiri Metrorex