Cum sa-i cheltuiesti - Editie de weekend
HOT TOPICS

Romania, Turnul Babel al producatorilor de componente pentru industria auto

Romania, Turnul Babel al producatorilor de componente pentru industria auto
Prin diversificarea ofertei industriei autohtone, vedeta Logan a ajuns sa fie integrat in proportie de 80% in tara. Investitorii din toata lumea au modernizat sau au dezvoltat de la zero unitati de productie pentru fiecare segment din industria auto.

Numiti un nume important din industria
auto! Cu greu gasiti unul care sa nu aiba furnizor din Romania sau chiar o
unitate de productie deschisa aici.



 



Toata lumea a auzit de Dacia – Logan de la
Colibasi si va auzi de Fordul care va fi construit la Craiova. S-ar putea sa se
mai auda de un model Mercedes, Mitsubishi sau Toyota made in Romania sau de un
alt nume greu (in ultimul timp, se vehiculeaza prea multe nume de constructori
interesati de Romania ca sa nu… iasa ceva). Dar industria auto autohtona nu inseamna
„doar" cele cateva sute de mii de autovehicule care sunt produse aici, ci si
sutele de mii – milioane de componente auto produse aici. De la croitorasul
Europei, Romania a ajuns tara lohnului auto: mari producatori si-au transferat
aici unitati de productie, gasind mana de lucru ieftina, dar si piata de
desfacere.



 



Viteza. Cutii de viteze.



 



Saptamana aceasta s-a inaugurat la Mioveni
o investitie „adevarata" - fabrica de cutii de viteze a grupului Renault. In
prima faza, investitia este de 146 milioane de euro, iar pana in 2010 va ajunge
la 214 milioane. Unitatea va fabrica cutii de viteze cu sase trepte pentru opt
modele Renault si pentru sapte modele Nissan, care vor putea fi cuplate la
motoare pe benzina de 1,8 litri si 2 litri, precum si pe motoare diesel de 1,5
litri. Productia uzinei va fi exportata in totalitate. Segmentul se dezvolta insa
nu doar cu sume mari. Spre exemplu, Meca Rectif, Franta, specializata in
„rectificarea pe ambele fete", a infiintat anul trecut la Codlea o
societate cu un capital social de 80.000 de euro pentru productie cale pentru
cutii de viteza. Firma este furnizor traditional pentru Renault si Peugeot.



 



Motor! Incepe productia



 



Cel mai mare producator de motoare ramane
Dacia Pitesti, pentru productia proprie. Si coreenii de la Daewoo au investit
la Craiova intr-o fabrica de motoare si cutii de viteza, care a inceput sa
produca in 1998, la o capacitate de 200.000 de motoare pe an si 170.000 de
cutii de viteza.



 



Si in prezent, dupa preluarea uzinei de
automobile de catre americanii de la Ford, fabrica continua sa exporte spre
fostele fabrici Daewoo. „Vom lucra la capacitate, contractele pentru motoare si
cutii de viteza sunt pana in vara anului viitor", spune Mihai Radu,
directorul de vanzari al uzinei.



 



Common-rail, la olteni



 



Luna trecuta insa, din Franta a venit stirea
ca Romania este pe o lista de patru tari, unde PSA Peugeot-Citroen ar putea
construi o fabrica de motoare, pana in 2012.O decizie privind viitorul
amplasament va fi luata la jumatatea acestui an. Fabrica va produce motoare
mici, in trei cilindri, cu o capacitate sub un litru si care vor emite mai putin
de 100 de grame de dioxid de carbon la o suta de kilometri.



 



Anul trecut, compania germana Honsel a anuntat
o investitie „de la firul ierbii" la Slatina pentru productia cap cilindru
aluminiu cu tehnologie common-rail pentru viitoarele generatii de automobile.
Clientii vor DaimlerChrysler, VW, PSA, Volvo, BMW si Audi. In prima faza este
planificat ca, pana in 2011, sa se dezvolte o capacitate de productie de
500.000 de chiulase pe an.



 



Italienii, americanii si spaniolii bat
tobele



 



Cortubi a intrat recent in atentia publica
prin greva declansata de cei 130 de angajati pentru majorare de salarii. Producatorul
italian de tobe de esapament este unul dintre furnizorii Renault care s-a
instalat pe platforma industriala de la Mioveni. La Curtea de Arges insa, din
1999, functioneaza societatea mixta Romcat Borla, unde americanii de la Borlat
produc, printre altele, si sisteme de esapament. Anul trecut si-a inceput
activitatea si unitatea dezvoltata in Turda de Manufactura Moderna de Metales,
pentru productia de tuburi metalice din otel, otel inoxidabil si aluminiu
(investitie totala cinci milioane de euro), dar si echipamente de suspensie si
directie.



 



Afacerile merg ca pe roate



 



Compa Sibiu este producatorul traditional
de amortizoare si arcuri in Romania. In urma cu 10 ani, a aparut societatea
mixta ThyssenKrupp Compa Arcuri, printre clientii de top numarandu-se Ford si
Iveco. Compa si-a diversificat productia, printre proiectele noi numarandu-se
productia de stergatoare de parbriz pentru Bosch, componente pentru
turbosuflante sau casete directie pentru alti grei din domeniu. Anul trecut,
exportul companiei a crescut cu 58%, pana la 70 milioane de euro. Este unul din
putinele exemple de producatori traditionali care rezista. In rest, scaune de
la americani, airbaguri, centuri de siguranta de la suedezi, senzori de
parcare, furtun pentru frana de la nemti...



 



Cablaje, inclusiv din Emirate



 



Un alt exemplu: piata de roti auto din otel
(jante) este acaparata de italienii de la Magnetto Wheels. Si pentru ca veni
vorba de roti sa aruncam o privire la producatorii de cauciuc – Michelin are
doua unitati (in Salaj si Prahova), iar Pirelli are de gand sa deschida o a
doua unitate de productie. In acest an, compania va mari si capacitatea de
productie la fabrica existenta la Slatina, de la 2,5 milioane la 5 milioane de
unitati. Din totalul productiei din Romania, 95% este exportat in tari precum
Germania, Franta, Statele Unite ale



 



Zilele trecute, un site arab de afaceri
anunta ca producatorul de cabluri Emirates International Investment Company
(EIIC), din Emiratele Arabe Unite, intentioneaza sa construiasca sase fabrici in
mai multe state, printre care si Romania, in urma unei investitii de 490 mil.
dolari.



 



O asemenea stire nu mai are cum sa produca
„emotii". In domeniul cablajelor, avem aici Turnul Babel - japonezi,
(Yazaki, Calsonic Kansei ), francezi (Valeo), nemti (Leoni, Draxlmaier) etc.



 



Avem proiectare, lipseste otelul



 



Am inceput sa reluam si proiectarea de
automobile. Aceasta se face prin francezii de la Renault Technologie, dar poate
si prin americanii de la Chrysler.



 



Ar mai lipsi ceva. Nu mai producem
geamurile auto (fabrica de la Buzau anunta investitii, dar inca nu suficient se
pare pentru standardele din industria auto). Rusii de la Mechel au renuntat la
otelurile speciale din Targoviste. Uzinele de la Pitesti si Craiova au renuntat
de cativa ani la tabla de la Galati pentru caroserie. In ultimul timp, fostul
Sidex, actualul Mittal-Arcelor, a reluat livrarile de tabla de interior pentru
Dacia.



 



Deocamdata, tabla de exterior continua sa
fie importata din Slovacia. In scurt timp insa am putea afla daca austriecii de
la VoestAlpine vor construi sau nu mega-combinat siderurgic in judetul Constanta.
Austriecii sunt renumiti ca furnizori pentru marii producatori germani.



 



Investitii de 5 miliarde de euro pana in
2011



 



Constantin Stroe, presedinte Asociatiei
constructorilor de automobile din Romania, spune ca industria auto a devenit
locomotiva economiei. Astazi, 80% din Logan este integrat in industria locala.
Cu putine exceptii – precum tabla, oteluri speciale si unele produse cumparate
la nivel global in grupul Nissan-Renault –, componente sunt fabricate in Romania.
Cred ca in anii 2008-2009 va mai fi loc pentru noi investii in acest sector.
Astfel, tinand cont si de sumele anuntate, cred ca, pana in 2011, investitiile
cumulate in industria auto vor ajunge la 5-6 miliarde de euro.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24

Loading from
comments powered by Disqus