Ce solutii are ex-CEO-ul Microsoft Romania, pe timp de criza?

Marti, 17 Februarie 2009, ora 11:59
4316 citiri
Ce solutii are ex-CEO-ul Microsoft Romania, pe timp de criza?

Liderii din Romania sufera de sindromul "one man show", omul care le stie pe toate si care, in loc sa delege, controleaza oamenii si ii tine departe de ceea ce ar trebui sa stie. Acest sindrom a mers cat a mers in anii trecuti, dar, in momentul de fata, reprezinta o bariera pentru urmatorului nivel, a declarat Silviu Hotaran, fost CEO Microsoft Romania, in primul interviu de cand a ales antreprenoriatul.

Vezi video: Ce solutii are ex-CEO-ul Microsoft Romania, pe timp de criza?

Silviu Hotaran: Liderii din Romania sufera de sindromul "one man show"

 

Va ocupati acum de consultanta. Cum a fost trecerea de la statutul de CEO la cel de antreprenor?

Au fost doua faze. Prima, cand eram inca la Microsoft si a doua, dupa ce am plecat.

Ma gandesc de doi ani sa fac acest pas si, in sfarsit, l-am facut. Intr-o lume ideala, mi-as fi dorit si sa raman la Microsoft si sa fac ce fac acum, dar, din pacate, nu se poate. Nu a fost usor sa iau aceasta decizie. Am luat-o in februarie-martie si am plecat de la Microsoft la mijlocul lui octombrie.



Am infiintat firma la sfarsitul lui noiembrie si abia din ianuarie am inceput sa reintru intr-un ritm normal de activitate.



V-au inlesnit experienta si reputatia castigate la Microsoft aceasta trecere?

Nu pot spune ca am terminat trecerea, dar ma bazez, inca, pe realizarile de la Microsoft, pe perceptia pe care compania si colegii mei, inclusiv eu, ne-am creat-o pe piata. Experienta pe care am acumulat-o la Microsoft imi va folosi foarte mult in noua activitate.



Care sunt cele mai mari provocari la care va asteptati in continuare?

Ce fac eu acum reprezinta o problema de pasiune, de suflet. Imi place enorm sa vad oamenii crescand in jurul meu si eu sa cresc odata cu ei. De altfel, am o curiozitate extraordinara cat anume pot sa fac, in ce domenii pot sa-mi mai aduc contributia.

In Romania, cuvantul "trainer" are o conotatie negativa, in sensul ca e cineva care vine si-ti spune ce sa faci, a plecat si, dupa aceea, te descurci de unul singur. 

Nu asta vreau sa fac! Vreau sa fiu parte a unui efort de durata, care sa produca schimbari in comportamentul oamenilor - schimbari pe care ei sa si le doreasca si pe care sa le faca, pana la urma. Indiferent de ce fel de cursuri o sa fac: management, vanzari, dezvoltarea personala, managementul stresului, chance management - nu change management, pentru ca vreau sa fie clar ca orice criza reprezinta, in ultima instanta, o oportunitate.

Pana la urma, totul se bazeaza pe modul in care te comporti, in care influentezi sau te lasi influentat de ce se intampla in jurul tau.
Cred ca, in Romania, este o nevoie extraordinara de schimbat mentalitati, fie ca e vorba despre oameni care lucreaza in vanzari, fie ca e vorba despre manageri.
Peste 90% din firmele romanesti sufera de sindromul "one man show", omul care le stie pe toate si care, in loc sa delege, sa-i ajute pe oameni sa se dezvolte, ii controleaza si ii tine departe de ceea ce ar trebui sa stie.

Sunt convins ca e nevoie nu numai de transfer de informatie sau de competente, dar si de un transfer de cultura si de valori, in Romania.
Din punctul meu de vedere, Romania este ca un burete uscat, care ar trebui sa absoarba enorm. Aici imi vad eu oportunitatea.

Problema mare este cat de constienta este piata ca are nevoie de acest transfer de cultura si valori. Este o provocare enorma. Acest sindrom "one man show" a mers cat a mers in anii trecuti si a permis o dezvoltare economica a intreprinderilor romanesti, dar reprezinta, in momentul de fata, o bariera catre urmatorul nivel. Pana la urma, acele intreprinderi "one man show" sunt limitate la output-ul unui singur creier, in loc sa beneficieze de tot acest potential uman care exista acolo.



Credeti ca acest sindrom, care se intalneste in foarte multe dintre companiile romanesti, va va inlesni activitatea sau liderii vor considera ca, in timp de criza, e nevoie de o mana de fier si nu au nevoie de ajutor?

Ma astept la rezistenta, evident, pentru ca, pentru a trece de la o stare la alta, trebuie sa te schimbi. E usor sa te schimbi? Este groaznic de greu, pentru ca trebuie sa lasi la o parte reflexe comportamentale care fac parte din tine si sa accepti, la nivel mental, ca trebuie sa-ti dezvolti, printr-o practica asidua, alte reflexe comportamentale.

Pe de alta parte, un motiv care ar trebui sa-mi usureze aceasta activitate este chiar criza. Cand este mai multa nevoie de investitie in oameni? Cand lucrurile merg bine sau cand merg rau? Cine ne scoate, pana la urma, din criza? Oamenii ne scot din criza.

O alta intrebare pe care ar trebui sa ne-o punem este unde vrem sa fim noi, ca si companie, cand se termina criza. Ne focusam pe supravietuire sau facem ceva  in asa fel incat, atunci cand se ajunge la o revigorare a activitatii economice, sa fim in pole-position?

 


Care este concurenta pe aceasta piata?

Sunt intr-un stadiu de evaluare a acestei concurente. Asa cum spuneam acum 12 ani, in IT, ca suntem intr-o faza incipienta si acum, in acest transfer de valori, de cultura, de schimbari de mentalitati, suntem intr-o faza de inceput. Ar trebui sa fim in stare sa generam o cerere mult mai mare decat oferta existenta acum.



In cat timp credeti ca veti vedea schimbari comportamentale la nivelul liderilor din Romania?

Daca va referiti la nivel general, vorbim de ani si ani.. Nu stiu daca generatia mea o sa apuce sa vada efectele masive ale unei astfel de transformari. Important este ca cineva trebuie sa inceapa si eu ma simt foarte bine numai la gandul ca o sa fac asa ceva.

Pe de alta parte, transformarea se produce prin cateva exemple, mici la inceput. De foarte multe ori ne-am grabit sa facem planuri pe 20-25 de ani  fara sa ne gandim la pasii mici pe care sa-i facem pentru a atinge acel obiectiv de termen lung. Intentia mea este sa lucrez cu un numar de parteneri, din care sa creez studii de caz de succes, care sa genereze in altii dorinta de a face si ei ceva asemanator. 



Ne-ati declarat scopul firmei dumneavoastra. Care sunt obiectivele pentru perioada urmatoare?

Sunt abia la inceput, evaluez cu totul piata. Sigur ca imi folosesc portofoliul de relatii pe care il am pentru a demara aceasta activitate si probabil ca industria de IT&C va fi prima cu care voi incepe. Imi doresc sa intru in legatura cu cat mai multe companii din Romania, care inteleg cat este de important sa identifici oportunitatile, mai ales in perioada de criza.

Sunt intr-o faza de pregatire, pentru ca "rabdarea" este cuvantul cheie. La Microsoft am facut fiecare pas atunci cand am fost cat de cat convinsi ca avem resursele necesare pentru a-l  face fara sa cadem de pe scara.


In perioada urmatoare voi avea foarte multe discutii cu foarte multi oameni, incercand sa identific nevoi de dezvoltare ale companiilor, mai ales in momentele astea de criza.

In activitatea de training, un obiectiv normal intr-un an ar fi sa tii 100-110 zile de curs efectiv. In anul acesta de inceput nu imi propun sa depasesc 30-40 de zile, ceea ce inseamna 7-8 parteneri.
Intr-un asemenea business, focusul este exclusiv pe calitate. Nu ma intereseaza cate zeci de milioane o sa fac in urmatorii ani ci cat de mare este calitatea fiecarui act pe care il fac. Numai acea calitate poate genera, in jurul ei, rezonanta.



Se va reflecta calitatea cursurilor si in pretul pe care il veti cere clientilor?
Ne puteti spune  suma?

Probabil, cateva mii de euro pe zi, pentru o grupa de 10-12 participanti.



Vizati strict companiile nationale sau mergeti si spre multinationale?

Vizez spatiul national dar n-am sa refuz solicitari, daca vin si din afara. Cunosc foarte multe tari din jurul nostru pentru ca, timp de trei ani de zile, am raspuns de activitatea Microsoft in Europa de Sud-Est.



Cat de important este Internetul pentru businessul viitorului?

Este esential, evident, dar hai sa vedem unde e provocarea. Stim cu totii ca astazi, datorita Internetului, avem posibilitati nenumarate de a face ceva. Practic, nu exista o alta perioada in istoria omenirii in care sa avem atat de multe oportunitati,  sa avem acces la atat de multe informatii. Ce nu avem mai mult? Din pacate, avem tot 24 de ore.

Iar daca suntem si manageri, avem o mare problema, pentru ca noi, in acest ocean de oportunitati, trebuie sa decidem asupra unora. Care este rezultatul? Cand am ales ceva, le lasam pe celelalte. Nu avem incotro.

Cea mai proasta decizie este nicio decizie.

Astazi, in IT, se vorbeste nu numai despre software, dar si despre serviciile care vin din "Clowd", cum numesc americanii Internetul.  Si Microsoft vorbeste astazi despre un sistem de operare al Internetului care sa gestioneze nu cateva servere, ci sute de mii sau poate milioane de servere.

In ce priveste viata noastra, este vorba de o extindere a existentei noastre, dincolo de spatiul fizic, in spatiul virtual. Aceasta componenta creste. Uitati-va la Second Life.



Ce parere aveti despre Second Life?

O parere buna, este inevitabil. Daca as avea o parere proasta, ce-as castiga? Se intampla si face parte din evolutia fireasca. Daca e buna sau rea, nu este treaba generatiilor noastre sa judece, pentru ca noi suntem tentati sa judecam gresit lumea copiilor nostri. E lumea noastra? Nu, e lumea lor! Este o lume care se naste si o sa aiba si bine si rau, pentru ca, dupa cum stiti, toate amenintarile din spatiul fizic se muta in spatiul virtual.
Este o alta experienta umana, care este fascinanta, si, in loc sa o critici sau sa o ignori, alatura-te ei si incearca sa o influentezi.



Credeti ca acest boom economic va grabi evolutia Internetului?


Nu pot sa spun. As fi tentat sa cred ca, dimpotriva, nu va grabi, pentru ca perioada de criza este o perioada de reasezare. Cand se reaseaza ceva, chiar daca unii profita iar altii pierd, lucrurile nu se misca cu aceeasi viteaza.

Daca m-ati intreba ce se intampla cu industria IT, pentru ca ea provoaca aceste schimbari mai mult sau mai putin rapide, prima intrebare pe care mi-as pune-o pe termen scurt sau mediu este daca rezista fundatia, sistemul financiar global.

Eu sper ca da, pentru ca sunt optimist din fire. Daca da, atunci schimbarea se va accelera. De fapt, toata schimbarea din ultimii zeci de ani, de cand vorbim despre tehnologia informatiei, s-a accelerat permanent.



Vom asista la fuziuni intre marile companii de IT, in viitorul apropriat?

In perioada de criza exista multe fuziuni in zona bancara. Cred ca se va intampla acelasi lucru si in zona actorilor mari din Tehnologia Informatiei si nu uitati de Comunicatii.



Care vor fi marii castigatori si marii perdanti ai crizei, in domeniul IT?


Nu risc sa fac asemenea predictii. Se schimba foarte mult lucrurile. Google, in ciuda crizei, nu numai ca raporteaza rezultate financiare foarte bune, dar, in ultimele zile, am asistat la produse noi fascinante. Ieri, am vazut sistemul  care localizeaza persoane folosind telefoanele mobile. Toate semnele arata ca Google este pe calea cea buna.

In ceea ce-i priveste pe ceilalti, depinde de atitudinea pe care o vor lua fata de criza. Revin la aceasta problema a comportamentului uman : ce atitudine ai vis-a-vis de criza, acela e viitorul pe care ti-l construiesti!

Mie imi place sa spun ca noua, fiintelor umane, imaginatia ne determina comportamentul.

 

 

#c, #ceo, #criza, #hotaran, #internet, #it, #microsoft , #stiri Microsoft