Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Editorial Mircea Cosea. Afaceri de stat. Noul cod rutier: aberant, abuziv, imoral

Editorial Mircea Cosea. Afaceri de stat. Noul cod rutier: aberant, abuziv, imoral


Traditionalul orgoliu guvernamental de dupa 1990 de a intra in istorie prin presupuse reforme si fel de fel de " noutati" nu s-a dezmintit nici de aceasta data. Ambitia de a se face neaparat remarcat prin revolutionari de norme, coduri, proceduri si chiar de constitutie a condus actualul guvern la prezentarea unui nou cod rutier pe care il considera un panaceu universal al problemelor pe care circulatia rutiera le are in Romania.

Imi permit sa spun ca am o parere total diferita. Consider ca departe de a fi o contributie pozitiva la rezolvarea problemelor de trafic, noul cod este aberant, abuziv si imoral, avand evidente lacune de logica si mai multe efecte negative decat pozitive nu numai asupra traficului rutier dar si a intregii situatii economico-sociala a tarii.

Aberant

Este aberant, lipsit de logica, sa se incerce rezolvarea unei probleme prin efectele sale curente si nu prin cauzele sale permanente. In economie, o astfel de situatie se numeste sindrom de histerezis. Histerezisul este fenomenul prin care starea unui sistem indusa de o anumita cauza nu depinde numai de marimea cauzei respective.

Chiar daca numarul de accidente este mare si in crestere, acestea nu poate fi argumentul principal al introducerii unui nou cod deoarece dinamica fenomenului este doar efectul unei cauze asupra careia nu s-a actionat nici in perioadele anterioare si nici macar in prezent. Cauza este neconcordanta intre ritmul cresterii traficului si ritmul adaptarii conditiilor de trafic la aceasta crestere.

Dupa 1990, in Romania numarul vehicolelor a crescut intr-o maniera exploziva dar infrastructura aferenta utilizarii eficiente si in siguranta a acestora (sosele, autostrazi, parcari, eficacitatea si credibilitatea sistemului de asigurari obligatorii si casco, calitatea service-ului, calitatea si onestitatea controlului tehnic al autivehicolelor (RAR), profesionalitatea si onestitatea activitatii politiei rutiere, calitatea slaba a semnalizarii rutiere, etc) a ramas mult in urma.

Neconcordanta dintre numarul de autovehicole si calitatea suportului material si institutional al utilizarii lor are ca efect cresterea numarului de incidente, fiind o cauza cronicizata a acestora dar, pe care noul cod o ignora total.

Este aberant si faptul ca noul cod nu considera traficul rutier ca pe un element important al activitatii economice, ramanand la conceptia dinainte de 1990 conform careia " masina" era " o problema personala". In actualele conditii de marire a distantei fata de locul de munca masina a devenit din ce in ce mai mult o necesitate vitala, mai ales in conditiile reducerii destinatiilor CFR si a cresterii preturilor biletelor. Problema este si mai grava pentru soferii profesionisti care prin marirea perioadei de suspendare a permisului vor fi in pericol sa-si piarda locul de munca.

Este aberant si pentru faptul ca initiatorii noului cod nu s-au gandit (desi era elementar) la raportul dintre nivelul amenzilor si nivelul salariului mediu pe economie. Mai mult, este aberant si faptul ca pentru neplata amenzii se poate anula permisul de conducere, atata timp cat o datorie baneasca nu poate anula un drept profesional.

Iata cum, doar la o analiza sumara, se poate arata cum noul cod este aberant deoarece poate avea ca efecte perverse cresterea somajului , reducerea nivelului de trai si chiar o crestere a creditelor neperformante ale persoanelor juridice din sectorul auto.

Abuziv

Caracterul abuziv este evident prin faptul ca, sub pretextul unei reglementari de trafic, noul cod ridica considerabil cuantumul amenzilor, ceea ce este in realitate o impozitare suplimentara menita sa contribuie la o " autofinantare" a ministerului de interne. Nu trebuie uitat faptul ca doar la nivelul anului 2011, numarul total de autovehicule era de 5,48 de milioane de unitati, din care 4,33 milioane erau autoturisme, ceea ce ofera o potentiala masa de impozitare deloc neglijabila.

Este de asteptat ca numarul "actiunilor" de filtru pe care politia le va initia pentru sporirea incasarilor. Deja este un truism faptul ca aceste filtre sunt in realitate bine cunoscutele practici de potera a la Robin Hood, cu autoturisme fara insemnele politiei sau cu agenti catarati pe pasarelele de pe DN1, ascunsi in curtile oamenilor de pe soseaua Deva-Arad sau dupa balustradele centurii Ploiestiului.

Imoral

Este imorala practica culpabilizarii unilaterale. Traficul este un sistem complex de institutii, reglementari, infrastructura, compotamente si elemente educativ- culturale. De altfel, insasi celebra limba de lemn a politiei romane utilizeaza pentru definirea soferului sintacma " participant la traficul rutier". Noul cod are o abordare imorala pentruca unilateralizeaza acest participant.

In contextul sau, doar soferul este vinovat. Statul care nu a reusit sa ofere o infrastructura moderna si sigura, primariile care nu intretin drumurile, CNADNR-ul care nu asigura o semnalizare si o reglementare eficienta, carutasii care circula oricum si oriunde, pietonii nedisciplinati, SPP-ul care bruscheza si disturba traficul cu coloanele oficiale, etc. nu au nicio vina, nu sunt considerati participanti cu responsabilitate in trafic.

Este imoral si faptul ca se pleaca de la un fals adevar. Se considera ca toti politistii sunt " oamenii legii", corecti, competenti si cu psihicul perfect. Realitatea este insa diferita. Sa ne amintim multiplele cazuri publice de coruptie, furt de automobile, abuzuri si violenta fizica de care s-au facut vinovati politisti, fara a uita nici abuzurile in folosirea armamentului si cazurile patologice de sinucideri.

Cine garanteaza ca odata cu cresterea amenzilor nu va creste si spaga ?

Concluzie

Intr-o tara in care infrastructura este insuficienta, unde coruptia este prezenta de la scoala soferi pana la RAR, unde politia nu face preventia ci doar constatarea accidentelor,oportunitatea unui astfel de cod rutier nu se justifica in acest moment.Traficul nu este doar problema soferului ci a unui intreg sistem care, din pacate, este profund deficitar atat material cat si institutional.

Dupa ce se va intelege ca " participant la trafic" este si statul si politia si CNADNR-ul ca si alte instiutii , dupa ce acestia vor oferi traficului conditii corecte, sigure si cinstite vom putea sa tragem la raspundere si pe soferi.

Pana atunci nu ne ramane de facut decat un singur lucru cu adevarat necesar traficului, indiferent de starea in care se afla. Trebuie sa se introduca cele mai aspre si drastice pedepse pentru soferii care conduc sub influenta alcolului. Dar pentru a introduce astfel de pedepse nu este nevoie de un nou cod rutier ci doar de o modificare punctuala a acestuia.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 7418 ori