Guvernul va initia, in toamna, o reforma a modului de organizare a administratiei centrale, a anuntat premierul Victor Ponta, sustinand ca nu se mai poate lucra cu aceiasi oameni care nu fac nimic, fara sa poata fi concediati si ca aparatul administrativ este caracterizat de o scleroza totala.
Premierul Victor Ponta a aratat ca doreste o reforma reala a modului de organizare a aparatului public central si ca procesul ar trebui inceput in toamna acestui an.
Toate guvernele de dupa 1990, fara exceptie, si-au anuntat dorinta unei reforme a modului de organizare a administratiei. Si-a dorit-o si domnul Boc, care era enervat de functionarii care "stateau toata ziua cu fundul pe dosare si beau cafea", dar din pacate, nu a putut face nimic. Situatia se pare ca s-a inrautatit in prezent, cand probabil excesul de cafea a dus la o "scleroza totala".
Cafegiu sau sclerozat, sistemul trebuie reformat cat mai repede. Ii dau dreptate domnului Ponta si il felicit pentru intentie, dar va reusi oare?
Reformarea administratiei se dovedeste una dintre cele mai grele sarcini ale oricarei guvernari in orice tara ar fi. Exista diverse pericole de natura structurala sau sociala si, mai ales, efecte perverse pe termen lung. Ma tem ca reusita va cere mai mult timp decat "o toamna" si sper ca multimea de consilieri onorifici sau neonorifici pe care ii are premierul sa ii dea, de aceasta data, un ajutor real acestuia, dovedind ca sunt imuni la scleroza chiar daca, din cand in cand, mai beau cate un expresso.
Pericole si efecte perverse
Am adus in discutie corpul de consilieri ai primiului ministru deoarece procesul reformarii administratiei cere nu doar inspiratie ci si transpiratie, adica o intensa si aproape exhaustiva munca de informare si documenare. Literatura de specialitate relateaza pe larg modul cum alte tari au conceput si au aplicat, corect dar si incorect, reforma in acest domeniu.
Din experienta lor si, mai ales, din greselile lor se poate invata (cateva referinte: R.Fauroux et B.Spitz: "Notre Etat" Laffont 2000; Florent de Bodman: "La reforme de l'administration" Ens. 2010; International Centre for Policy Studies: "Administrative Reform: Polish experience" 2011; Bhaskaro Ro: "Strategies of Successful Administrative Reforem" 2002; Gerald Caiden: "Administrative Reform" Oxford Univ. Press 1999). Iata unele dintre pericolele care pot apare la o reforma a administratiei:
Apare pericolul diminuarii clasei de mijloc prin reducerea substantiala a mediei veniturilor ce sustin apartenenta la acesata clasa. Singura posibilitate de evitare a acestui dezechilibru social este existenta unui amplu si modern sistem de reciclare profesionala si reinsertie sociala conform caracteristicilor acestei fractiuni a fortei de munca nationale. Deocamdata, Romania nu dispune de asa ceva.
De ce trebuie sa sustinem initiativa Ponta
Initiativa premierului de a reforma administratie nu va reusi daca nu va avea sprijin popular. Clasa politica nu il va sprijini in mod real deoarece orice schimbare in acest domeniu afecteaza structurile de putere ale clientelei politice.
Populatia este insa extrem de interesata in reforma deoarece Romania se afla intr-o situatie dificila, grav resimtita la nivelul cetateanului de rand. Este o situatie caracterizata prin doua elemente: primul, scaderea pana la pericolul disolutiei a puterii si eficacitatii institutiilor statului, periclitand siguranta cetatenului din punt de vedere infractional, educational, al sanatatii si al conditiilor de mediu; in al doilea rand, discrepanta tot mai mare dintre interesele statului si ale cetateanului, dublata de dispretul si aroganta cu care cetatenii sunt tratati doar in calitate de contribuabili si nu de parteneri ai statului in urmarirera si realizarea unor obiective comune.
O administratie corecta, competenta si apropiata de cetatean este cerinta fiecarui roman chiar daca nu toti stiu sa o exprime dar, pe care guvernul ar trebui sa o sesizeze si sa fie preocupat de ea.
Premierul se pare ca este procupat dar nu este indeajuns. Va trebui sa stie sa gestioneze procesul in asa fel incat hatisul de interese ce caracterizeaza din ce in ce mai mult coalitia sa nu se transforme intr-o bariera de netrecut. Sunt convins ca domnul Ponta stie ca dusmanul reformei nu este functionarul care bea cafea, ci cel sau cei care l-au pus acolo tocmai pentru a bea cafea si a sta cu fundul pe dosare, caci o administratie corecta si eficienta nu convine celor care de mai mult de doua decenii au transformat admimistratia daca nu intr-un partener, macar intr-un martor tolerant la devalizarea avutiei nationale.
Va fi greu, dar sper ca pana la toamna entuziasmul domnului Ponta sa nu dispara si sa nu ne spuna doar un: "merci, pa".