Editorial Mircea Cosea. Reforma administratiei: laitmotiv guvernamental

Miercuri, 26 Iunie 2013, ora 00:06
1792 citiri
Editorial Mircea Cosea. Reforma administratiei: laitmotiv guvernamental
Mircea Cosea, analist economic

Guvernul va initia, in toamna, o reforma a modului de organizare a administratiei centrale, a anuntat premierul Victor Ponta, sustinand ca nu se mai poate lucra cu aceiasi oameni care nu fac nimic, fara sa poata fi concediati si ca aparatul administrativ este caracterizat de o scleroza totala.

Premierul Victor Ponta a aratat ca doreste o reforma reala a modului de organizare a aparatului public central si ca procesul ar trebui inceput in toamna acestui an.

Toate guvernele de dupa 1990, fara exceptie, si-au anuntat dorinta unei reforme a modului de organizare a administratiei. Si-a dorit-o si domnul Boc, care era enervat de functionarii care "stateau toata ziua cu fundul pe dosare si beau cafea", dar din pacate, nu a putut face nimic. Situatia se pare ca s-a inrautatit in prezent, cand probabil excesul de cafea a dus la o "scleroza totala".

Cafegiu sau sclerozat, sistemul trebuie reformat cat mai repede. Ii dau dreptate domnului Ponta si il felicit pentru intentie, dar va reusi oare?

Reformarea administratiei se dovedeste una dintre cele mai grele sarcini ale oricarei guvernari in orice tara ar fi. Exista diverse pericole de natura structurala sau sociala si, mai ales, efecte perverse pe termen lung. Ma tem ca reusita va cere mai mult timp decat "o toamna" si sper ca multimea de consilieri onorifici sau neonorifici pe care ii are premierul sa ii dea, de aceasta data, un ajutor real acestuia, dovedind ca sunt imuni la scleroza chiar daca, din cand in cand, mai beau cate un expresso.

Pericole si efecte perverse

Am adus in discutie corpul de consilieri ai primiului ministru deoarece procesul reformarii administratiei cere nu doar inspiratie ci si transpiratie, adica o intensa si aproape exhaustiva munca de informare si documenare. Literatura de specialitate relateaza pe larg modul cum alte tari au conceput si au aplicat, corect dar si incorect, reforma in acest domeniu.

Din experienta lor si, mai ales, din greselile lor se poate invata (cateva referinte: R.Fauroux et B.Spitz: "Notre Etat" Laffont 2000; Florent de Bodman: "La reforme de l'administration" Ens. 2010; International Centre for Policy Studies: "Administrative Reform: Polish experience" 2011; Bhaskaro Ro: "Strategies of Successful Administrative Reforem" 2002; Gerald Caiden: "Administrative Reform" Oxford Univ. Press 1999). Iata unele dintre pericolele care pot apare la o reforma a administratiei:

  • Reformare predilect prin restructurare. Majoritatea reformelor au dezvaluit o reducere arbitrara (dar si brutala) a personalului angajat in sectorul administratiei, ceea ce a impus un caracter de natura cantitativa si nu calitativa reformei. Argumentul pecuniar (salarii si alte venituri salariale) a redus reforma doar la o parghie temporara (ulterior apar contributiile de somaj si ajutoarele sociale) de degrevare a bugetului fara a contribui la schimbarea/imbunatatirea rolului si statutului social a administratiei in sistemul statal.
  • Politizare rapida si excesiva. Este o consecinta de natura obiectiva a unui guvern cu mare majoritate parlamentara de a transforma orice act de reforma intr-un act de intarire a influentei si puterii sale politice. Apare ca o consecinta logica tendinta de "rearanjare" institutionala a administratiei in scopuri politice.
  • Probleme de tensiune sociala si dificultati de echilibrare a cererii si ofertei pe piata fortei de munca. Evident, restructurarea persoanului va crea probleme sociale, dar mult mai important este aspectul functionarii pietei fortei de munca pentru ca cea din administratie are cateva particulatitati extrem de sensibile: este calificata pe un domeniu extrem de ingust (birocratia administrativa), este majoritar pe un segment de varsta de peste 40 de ani, are caracter predominant femenin, beneficiaza de o calificare superioara (peste 90% studii universitare), apartine clasei mijlocii cu tendinta accentuata de consum prin creditare bancara, investeste mai mult decat alte categorii socio profesonale in educatia copiilor (cheltuieli suplimentare).

    Apare pericolul diminuarii clasei de mijloc prin reducerea substantiala a mediei veniturilor ce sustin apartenenta la acesata clasa. Singura posibilitate de evitare a acestui dezechilibru social este existenta unui amplu si modern sistem de reciclare profesionala si reinsertie sociala conform caracteristicilor acestei fractiuni a fortei de munca nationale. Deocamdata, Romania nu dispune de asa ceva.

  • Scaderea calitatii serviciilor publice si a mecanismului institutional statal. Reformarea cantitativa prin reducerea personalului poate sa se produca numai dupa o crestere importanta a gradului de informatizare, decentralizare si simplificare a procedeelor de circulatie si avizare a fluxului de documente. In caz contrar (ceea ce deja se intampla la posta, de exemplu) calitatea serviciilor scade in dauna tuturor utilizatorilor, juridici sau fizici.
  • Greseli de prioritizare. Refomarea nu inseamna doar reduceri si restructurari in sens diminutiv. Ea presupune si extinderi in domenii considerate prioritare. De exemplu, actualmente in Romania este prioritar obiectivul cresterii accesului de fonduri europene ceea ce impune o crestere a personalului din acest domeniu. Greseala facuta in aceasta directie de guvernarea Boc are efecte perverse pe care le resimtim si azi.
  • Atentie la regionalizare. Indiferent de declaratiile extra optimiste a celor care se ocupa de procesul regionalizarii, ar trebui sa se acorde o atentie speciala tendintei istorice si obiective de extindere si "innobilare" a administratiei in sistem de regiuni cu un grad de descentralizare sporit. Experienta spaniola ar putea sa ne spuna multe despre ceea ce inseamna acest lucru.
  • De ce trebuie sa sustinem initiativa Ponta

    Initiativa premierului de a reforma administratie nu va reusi daca nu va avea sprijin popular. Clasa politica nu il va sprijini in mod real deoarece orice schimbare in acest domeniu afecteaza structurile de putere ale clientelei politice.

    Populatia este insa extrem de interesata in reforma deoarece Romania se afla intr-o situatie dificila, grav resimtita la nivelul cetateanului de rand. Este o situatie caracterizata prin doua elemente: primul, scaderea pana la pericolul disolutiei a puterii si eficacitatii institutiilor statului, periclitand siguranta cetatenului din punt de vedere infractional, educational, al sanatatii si al conditiilor de mediu; in al doilea rand, discrepanta tot mai mare dintre interesele statului si ale cetateanului, dublata de dispretul si aroganta cu care cetatenii sunt tratati doar in calitate de contribuabili si nu de parteneri ai statului in urmarirera si realizarea unor obiective comune.

    O administratie corecta, competenta si apropiata de cetatean este cerinta fiecarui roman chiar daca nu toti stiu sa o exprime dar, pe care guvernul ar trebui sa o sesizeze si sa fie preocupat de ea.

    Premierul se pare ca este procupat dar nu este indeajuns. Va trebui sa stie sa gestioneze procesul in asa fel incat hatisul de interese ce caracterizeaza din ce in ce mai mult coalitia sa nu se transforme intr-o bariera de netrecut. Sunt convins ca domnul Ponta stie ca dusmanul reformei nu este functionarul care bea cafea, ci cel sau cei care l-au pus acolo tocmai pentru a bea cafea si a sta cu fundul pe dosare, caci o administratie corecta si eficienta nu convine celor care de mai mult de doua decenii au transformat admimistratia daca nu intr-un partener, macar intr-un martor tolerant la devalizarea avutiei nationale.

    Va fi greu, dar sper ca pana la toamna entuziasmul domnului Ponta sa nu dispara si sa nu ne spuna doar un: "merci, pa".

    #regionalizare Mircea Cosea, #reforma administrativa Ponta, #pericole reforma administrativa , #stiri Mircea Cosea