Carmen Ciulacu, Droidcon: Sunt oportunitati extraordinare de business aici!

Sambata, 04 Octombrie 2014, ora 00:00
3549 citiri
Carmen Ciulacu, Droidcon: Sunt oportunitati extraordinare de business aici!
Foto: computerworld.ro

Carmen Ciulacu a pus bazele propriului business, la sfarsitul lui 2012, sesizand o nevoie majora in Romania: aceea de informare si adaptare a tinerilor programatori la noutatile din piata.

Ea detine una dintre putinele companii care furnizeaza cursuri de iOS in Romania, dar si cursuri de Android, companie pentru care estimeaza o cifra de afaceri de 100.000 de euro in 2014.

"Ceea ce mi s-a parut o oportunitate de business a fost tocmai aceasta legatura intre a accelera putin procesul de invatare si cunostintele practice din industria de programare. Sunt nevoi specifice", sustine Carmen Ciulacu.

"Spre exemplu, am avut recent un curs de AndroidWear la Brasov, cu Marius Mailat - trainer de Android, si pe parcursul unei zile developerii au invatat sa faca o aplicatie pentru ceasuri si bratari bazate pe Android", explica aceasta, pentru Business24.

Saptamana urmatoare, antreprenoarea aduce la Bucuresti Droidcon, o conferinta anuala ce se desfasoara in intreaga Europa dar si la New York, in care se vorbeste despre Android TV, despre Augumented Reality, despre Androidwear, "se vorbeste despre toate formele de Android".

Droidcon are un parteneriat cu Facebook, Intel, Sony, explica femeia de afaceri, iar anul acesta, la Bucuresti, vor fi sponsori care nu sunt prezenti pe piata din Romania. " (...) asta ma face sa inteleg ca ei tatoneaza piata si vor intra curand in Romania. Vorbim de Alcatel OneTouch, divizia de telefoane mobile a lui Alcatel, care e locata la Paris; as vrea sa amintesc de Motorola Solutions care vine din State; si altele", explica aceasta.

Carmen Ciulacu face toate aceste lucruri din pasiune, dar nu neaparat pentru IT, ci pentru comunicare si toate nivelurile la care se petrece ea in ziua de astazi.

Spuneti-ne mai multe despre evenimentul Droidcon si conceptul din spatele sau.

In primul rand, Droidcon a pornit ca o manifestare a comunitatii de developeri de Android, in 2008, in Germania. Exista si o mica poveste: patru prieteni s-au hotarat sa faca ceva pentru comunitate. Doi erau developeri, doi nu erau developeri. Ei s-au gandit in avanpremiera faptul ca aceasta comunitate de developeri va lua amploare. Au hotarat sa faca o conferinta care sa se desfasoare in Germania, initial.

Ideea a fost foarte buna. Dintre cei patru initiatori, unul dintre ei era Dan Romescu, partenerul meu. El si-a asumat ca va lua Estul spre "evanghelizare" in zona Android. El mi-a propus sa facem la Bucuresti o prima editie Droidcon.

Asta se intampla in 2011 la Bucuresti, practic au durat trei ani de zile pana si-a luat si Dan curaj sa ajunga spre Est.

Pe atunci piata era foarte mica si erau foarte putini developeri, erau destul de "exotici" developerii de Android. Editiile urmatoare au inceput sa creasca, interesul a fost tot mai mare si astazi suntem in preajma unei conferinte de amploare.

Ne asteptam sa aven 350-400 de developeri pe parcursul celor doua zile. Dar vor fi si oameni de business, product manageri, software arhitecti, oameni care isi doresc sa-si migreze produsele spre Android. Avem si o pondere de 20% invitati straini care, paradoxal, se inregistreaza si isi cumpara tichet.

Din 2008 pana in 2014, Droidcon a devenit o platforma a developerilor de Android. Este un hub tehnologic extraordinar de mare, se desfasoara astazi in Europa in 7-8 orase: Berlin, Londra, Bucuresti, Paris, Moscova, Amsterdam, Tunis, chiar si la New York - anul acesta. Aceasta traversare a oceanului este o explozie extraordinara, credem noi.

In acelasi timp, este o certificare a faptului ca Droidcon este o conferinta de valoare si ca ea creste natural.

De ce ati ales Bucurestiul si nu Clujul, pentru a gazdui acest eveniment?

Intr-adevar, Clujul este un fel de Silicon Valley al Romaniei, am experiente foarte frumoase cu Clujul. Am ales Bucurestiul, in schimb, datorita faptului ca este un hub tehnologic si economic mult mai mare si mult mai important. Avem o varietate mult mai mare de companii si un numar ridicat de developeri in zona Bucurestiului, pe de o parte.

Pe de alta parte, pentru astfel de evenimente avem nevoie de o infrastructura foarte bine pusa la punct, o conexiune foarte buna pentru avioane. Bucurestiul are acest avantaj ca este la doua ore de Londra, de Munchen, de Paris. Oamenii vin foarte usor la Bucuresti.

Plus ca la Bucuresti sunt invitati lideri ai comunitatilor locale de Android din Sofia, Kiev, Chisinau, Scopje si, in general, orasele din fosta Iugoslavie.

O alta comunitate importanta care sper sa vina anul acesta la Droidcon este Macedonia. Este o comunitate de developeri foarte bine pregatiti din punct de vedere profesional si o comunitate foarte dinamica.

Asadar, am considerat ca Bucurestiul ne da mult mai multe oportunitati in organizare fata de Cluj.

Ce a insemnat ca investitie sa aduceti Droidcon la Bucuresti?

N-as vrea sa inaintez niste cifre in momentul de fata. Investitia in bani nu este atat de importanta, ci investitia in resurse, timp si oameni care participa si care pun umarul la acest eveniment.

Oamenii ajuta, si asta este rolul comunitatii in fond. Sa construim si sa crestem impreuna.

Suntem norocosi sa avem sprijinul unor parteneri din strainatate. Acestia vin si fie modereaza, fie promoveaza, fie doar participa pentru a cunoaste mediul nostru de business de la Bucuresti.

Expertiza oamenilor care vin sa vorbeasca acolo este destul de greu de cuantificat. Sunt oameni cu multa experienta care vin si le dau oamenilor sfaturi utile si practice.

Din experienta pe care o aveti deja din 2011, ce impact are prezenta acestui eveniment asupra imaginii Romaniei in Europa?

Impactul asupra imaginii Romaniei in Europa este unul foarte important. Pe deoparte ne propunem sa aducem acasa romani care lucreaza pe platforma Android, unde sa-si expuna propria lor experienta. Pe de alta parte, fiecare strain pe care il aducem in Romania si il conectam prin astfel de evenimente cu tinerii nostri, cu companiile locale, cu institutiile de educatie, este un castig de imagine pentru tara noastra.

Toti cand ajung la Bucuresti sunt impresionati. Ni s-a intamplat in ultimele luni sa avem foarte multi straini la conferintele noastre, in oras sau la Bran. Acestia au fost impresionati si au zis "Doamne ce tara aveti! Cat este de frumoasa!".

Noi reusim sa plasam Romania pe o harta a Europei la un nivel foarte inalt.

Ce avem foarte important, insa, este acest capital intelectual extraordinar. Nu e nicio poveste. Tinerii nostri sunt creativi, sunt destepti, singurul lucru care le lipseste este experienta practica. Exista si un mic handicap pe partea de educatie pentru ca, probabil, si institutiile de educatie sunt putin depasite de situatia actuala.

Romania in sine are foarte mare potential din punct de vedere al tinerilor.

Ce impact are acest eveniment asupra tinerilor antreprenori, a celor care vor sa faca ceva in IT-ul romanesc?

Sunt atat de multe lucruri de facut, incat imi dau seama ca noi suntem o picatura intr-un ocean. Pe deoparte, pentru tinerii care isi dezvolta business-uri sau isi dezvolta start-up-uri, la Droidcon, anul acesta, in premiera, organizam o sesiune de start-up-uri.

Pentru ca, spre deosebire de alte conferinte pe care le-am organizat, Droidcon are cateva particularitati: pune scena la dispozitia tinerilor developeri sau a tinerelor start-up-uri. Adica, daca esti developer si ai o problema cu care te confrunti, vii in sesiunea respectiva, te urci pe scena si spui care este problema ta si situatia cu care te confrunti.

Dintre sutele de participanti din tara, mentorii isi pun la dispozitie expertiza pentru situatia celor tineri.

Mai sunt situatii in care oamenii scriu aplicatii, le pun in AppStore dar acestea nu se vand. Nu fac bani din chestia asta. La fel, la Droidcon gasesc raspunsuri la astfel de situatii.

La start-up-uri, lucrurile sunt putin si mai dificile pentru ca start-up-ul, in sine, trebuie sa functioneze intr-un triunghi. Pe deoparte ideea, echipa care lucreaza pentru punerea ei in functiune si finantarea.

Tinerii nostri esueaza, in cea mai mare parte, in momentul in care incearca sa duca un prototip spre business.

De aceea, anul acesta la Droidcon am reusit sa aducem si mentori si experienta de la Londra. Unul din invitati cauta sa selecteze pana la zece start-up-uri pentru care are pregatite imediat relatia cu investitorii sau cu business angels.

Problema este ca start-up-ul, din clipa in care a intrat pe aceasta linie, trebuie sa parcurga niste etape. Si pentru a parcurge aceste etape, el trebuie ajutat. Nu se poate duce in fata investitorului fara sa aiba un business plan sau un plan de amortizare a investitiei. Cele mai multe esueaza din aceasta cauza.

Asadar, chiar daca nu mai mult de zece start-up-uri sunt selectate pentru sustinere financiara, restul beneficiaza de toate informatiile necesare pentru a se prezenta cu succes in fata unui investitor.

Avem si un start-up din Germania inregistrat, unul din Bulgaria si nu stiu daca pe cei de la Chisinau reusim sa-i aducem. In total cred ca sunt 20-30 de start-up-uri, majoritatea din Romania. Iar din Romania, majoritatea sunt din Bucuresti. Avem si din Cluj cateva.

Doritorii inca se mai pot inregistra, iar toti studentii au o reducere semnificativa la bilete.

Biletul este 80 de euro plus TVA, iar studentii au 35 de euro pe toata perioada.

Ati gasit, asadar, o modalitate de a-i incuraja pe tinerii care au idei.

Din pacate, poate, pentru Romania, Droidcon este un eveniment la care se plateste tichet. Iar acest tichet este si un filtru pentru interesul lor fata de ceea ce urmeaza sa li se intample. Banii pe care ii colectam din tichete si folosesc, practic, pentru confortul participantului la conferinta. Pentru masa, pentru cafea, pentru petrecere, pentrua stimula networking-ul.

Toti banii colectati se reinvestesc pentru ei.

Din pacate in Romania se fac foarte multe conferinte gratis si chestia asta cred ca asta a dus spre scaderea interesului in zona conferintelor. Germanii au fost uimiti sa afle ca noi facem conferinte gratis. In Germania toata lumea plateste pentru ca e o chestiune de bun simt.

In fine, studentii au un sistem de inregistrare in cadrul asociatiilor studentesti. Noi nu ne propunem sa facem business pe seama studentilor.

Cine sustine, totusi, acest eveniment? Aveti oameni de afaceri implicati, companii...?

Ne sustinem singuri, local. Avem, insa, un mare ajutor: Droidcon are un parteneriat cu Facebook, are un parteneriat cu Intel, are un parteneriat cu Sony, companii care pot sa vina sau nu intr-un anumit oras.

Anul acesta, la Bucuresti, avem sponsori care nu sunt prezenti pe piata din Romania, dar asta ma face sa inteleg ca ei tatoneaza piata si vor intra curand in Romania. Vorbim de Alcatel OneTouch, divizia de telefoane mobile a lui Alcatel, care e locata la Paris; as vrea sa amintesc de Motorola Solutions care vine din State; si altele.

Aveti vreun mesaj pentru oamenii de afaceri care ne citesc?

Am un mesaj care este mai mult o solicitare de sprijin. Ii asteptam in astfel de conferinte, ii asteptam in astfel de comunitati, sunt oportunitati extraordinare de business acolo, indiferent de sectorul de activitate din care fac parte.

Iar tinerii si developerii ii asteapta sa construiasca impreuna, sa creasca impreuna si sa imparta cu ei din resursele pe care industria le are.

Sper sa avem si un lobby din zona politica. Sa fie mai mult sprijin, nu numai pentru conferintele noastre, dar sunt si alte comunitati care au nevoie de o gura de oxigen in zona de business.

Cum este in afara? Sunt sprijinite aceste comunitati?

Nu am cum sa nu fac referinta la orase precum Berlin sau Londra, unde sunt facilitati fiscale, facilitati economice de toate felurile pentru start-up-uri si pentru tineri.

Berlinul a devenit noul Silicon Valley al Europei, se face foarte multa cercetare, se investeste foarte mult in tineri. Toate lucrurile astea se intampla in parteneriat si cu institutiile de invatamant, cu facultatile.

De altfel si noi am invitat la Droidcon Facultatea de Electronica si Telecomunicatii.

Mi-ar placea sa putem aduce la Bucuresti cat mai mult din experientele de la Londra sau de la Berlin, pentru ca businessurile mari se fac cu munca si cu o conexiune foarte buna.

Recent ati intrat si dumneavoastra in lumea antreprenoriatului. Spuneti-ne cateceva despre businessul dumneavoastra, Mobile Publishing Group.

Si noi suntem un start-up. Mi-am deschis propria companie la finalul anului 2012 manata de aceeasi pasiune de a face mai mult pentru zona de mobile developer. In momentul de fata strategia este sa ne ocupam doar de industria de programare si mobile development.

Am descoperit ca sunt sute de companii in Romania care au sute de angajati in industria de programare si care au nevoie de serviciile noastre. Pe de-o parte pentru conferinte, pentru workshop-uri, pentru training-uri.

Suntem una dintre putinele companii care furnizeaza cursuri de iOS in Romania. Pare destul de exotic.

Incepand de anul asta vom mai aduce un consultant in Romania pe partea de usability.

Sunt domenii foarte noi pentru industrie si cred ca este foarte mare nevoie de aceste servicii.

Nu as putea sa ma laud cu cifre, din pacate, sper ca anul acesta sa ajung in preajma a 100.000 de euro.

Ati inceput acest business sesizand o anumita nevoie in piata, asadar...

Daca te uiti pe pietele din Vest si vezi atata efervescenta si atata explozie in zona aplicatiilor mobile, n-ai cum sa nu te gandesti ca cineva trebuie sa faca astfel de lucruri si in Romania.

Ceea ce mi s-a parut o oportunitate de business a fost tocmai aceasta legatura intre a accelera putin procesul de invatare si cunostintele practice din industria de programare. Sunt nevoi specifice.

Spre exemplu, avem mare nevoie de o conferinta de tip C++. Nu m-as fi asteptat. In Romania este "raiul" C++. Sunt foarte multi programatori de C++, ei au foarte multe nevoie sa invete, sa aiba "hands-on" pe care nu-l livreaza nimeni.

Ce astfel de planuri aveti pentru industria de programare?

Pentru programatori avem un plan foarte dragut: in noiembrie facem prima conferinta iOS (iOS Next) la Cluj, cu sesiuni speciale pentru user interface si user experience si pentru asta vom aduce un consultant foarte rar in Europa; in ianurie pregatim urmatoarea editie Curios Minds, la Brasov, un proiect sustinut si initiat de Siemens Software Industry; pentru primavara avem programat in luna aprilie prima conferinta de IT medical din Romania. Inainte de asta va avea loc primul Hackathon medical, in luna februarie.

Cum faceti fata atator proiecte?

Nu mi se par multe. Cand pui pasiune in ceea ce faci, practic esti cumva directionat de tot ceea ce ti se intampla. Ai o strategie, urmaresti niste obiective... Insa comunitatea este atat de dinamica, oamenii sunt atat de frumosi, incat nu ai cum sa nu duci mai departe toate ideile care se nasc.

Sunteti pasionata de IT?

Sunt pasionata mai degraba de comunicare. Si am o pasiune pentru comunitati. Pentru ca, de fapt, comunitatile sunt un mod de a ajuta foarte repede industria sa creasca.

Pasiunea pentru IT este, sa spunem, in zona utilizarii. Intotdeauna mi-am desfasurat activitatea in zona serviciilor de comunicare, conferinte si servicii media. Am lucrat 10 ani pentru unul dintre cei mai mari publisheri din industrie, am avut o scoala de business extraordinara. Acolo am invatat si sa cumpar si sa vand si sa-mi duc toate proiectele spre succes.

Iar dincolo de asta, totul a fost cladit prin munca, creativitate si putin noroc sa am o echipa foarte tanara in preajma mea si conexiuni si parteneri foarte buni in Europa.

Deci adevarata pasiune este pentru conceptul de comunitate. Si trebuie sa ajutam comunitatile sa fie solide in Romania pentru ca altfel nu avem prea multe sanse. Este si o misiune, de altfel, pentru tanara generatie.

Pentru ca intr-un eveniment cum este Droidcon se invata foarte multe lucruri practice. De exemplu, vara aceasta s-au lansat foarte multe lucruri noi in Android. Intr-o conferinta precum Droidcon se vorbeste despre Android TV, se vorbeste despre Augumented Reality, se vorbeste despre Androidwear, se vorbeste despre toate formele de Android.

Spre exemplu, am avut recent un curs de Androidwear la Brasov, cu Marius Mailat - trainer de Android, si pe parcursul unei zile developerii au invatat sa faca o aplicatie pentru ceasuri si bratari bazate pe Android.

#Carmen Ciulacu Droidcon , #Aplicatii mobile