Jocurile pe telefon, o afacere studenteasca ce promite sa imbogateasca. VIDEO

Marti, 28 Mai 2013, ora 11:48
10514 citiri
Jocurile pe telefon, o afacere studenteasca ce promite sa imbogateasca. VIDEO

Dezvoltarea jocurile pentru smartphonuri a devenit o industrie. Tinerii din romania au simtit potentialul afacerii si tot mai multi castiga bani fie din postura de angajati ai unor companii, fie din postura de antreprenori.

Intr-un prim exemplu povestea incepe simplu. Doi prieteni s-au hotarat sa faca impreuna un joc pentru telefoanele mobile. Amandoi sunt studenti, unul la facultatea Automatica si Calculatoare la Universitatea Politehnica Timisoara, celalalt la Facultatea de Arte din cadrul Universitatii de Vest Timisoara, sectia Design Grafic.

Omul "tehnic", Razvan Avram, si "artistul", Adrian-Daniel Maroiu, s-au apucat in urma cu trei, patru luni sa dezvolte impreuna un joc.

"La inceput a fost amuzant, dar mai apoi ne-am spus ca trebuie sa-l ducem la urmatorul nivel, acela de a-l publica", a declarat pentru Business24 tanarul Razvan Avram.

Razvan Avram

Jocul lor se afla intr-un stadiu avansat de finalizare (95%), "dar mai sunt cateva mici detalii de adaugat".

E nevoie de finantare

De micile detalii depinde de multe ori succesul unei afaceri. Tinerii au nevoie de aproximativ 6.000 de dolari pentru a aduce la lumina un produs finit.

"Avem nevoie de licenta game-engine-ului", spune Razvan.

Game Engine este o platforma software pe baza careia se pot crea jocuri. O astfel de platforma pune la dispozitie o baza de unelte precum "sistem de gravitatie, fizica, sunete".

"Totodata platforma iti permite sa exporti tot ce ai facut (programele care misca obiectele , obiectele 3D , sunetele , imaginile , interactiunea jucatorului cu telefonul/tableta) intr-un format citibil de platfoma pe care o doresti, iOS, Android, Windows, Linux, sau Mac OSx", spune Razvan.

Daca primesc finantarea, cei doi tineri vor publica jocul pe cele mai cunoscute doua platforme din acest moment, iOS si Android. Ulterior, au in plan publicarea titlului si pe platformele Windows si BlackBerry.

Estimari de vanzari

"Cu acest joc ne asteptam sa facem undeva la 40.000 - 50.000 de download-uri. Pretul jocului va fi undeva intre 0,99 si 1,49 de dolari. Ne asteptam la un profit in jur de 40.000 de dolari", spune Razvan Avram.

Tinerii se asteapta "la un numar asa de mare" pentru ca intentioneaza sa faca jocul public in toate tarile, pe orice telefon sau tableta cu sistemele de operare iOS si Android.

"Noi credem ca putem sa traim din vanzarea de jocuri", spune el.

Ce face jocul lor

Jocul se numeste Space Colector, iar jucatorul trebuie sa controleze unul dintre cele trei personaje principale si sa adune cat mai multi bani, intr-un timp acordat.

La nivelul mediu situatia se complica, iar banii trebuie adunati evitand obstacole greu de trecut. Si ca totul sa devina si mai interesant, la nivelul cel mai greu exista o "drona", care impiedica jucatorul sa adune banii.

Cum se descurca alti dezvoltatori

Micii dezvoltatori de jocuri pentru platformele mobile nu se pot bate cu marile case de productie, precum EA Games, Gameloft sau Ubisoft, dar exista totusi o posibilitate reala de a castiga niste bani.

Spre exemplu, Cocoa Platypus, un mic studio de dezvoltare software si desing, reuseste sa-si vanda titlurile, ce-i drept, mai mult in strainatate.

Unul dintre jocurile cele mai cunoscute ale Cocoa Platypus, Ninjaku Training, a fost premiat recent in cadrul Mobilio Awards, in cadrul sectiunii "cel mai bun joc".

Dezvoltarea lui a durat aproximativ opt luni, cu un timp alocat de patru ore pe zi. Jocul a fost dezvoltat de catre doi oameni, la fel ca si in cazul tinerilor studenti, un design-er si un programator.

Investitii

"Daca luam in considerare doar banii cheltuiti efectiv pentru dezvoltarea jocului, suma este de 3.500 de dolari, pentru sunete si advertising/PR. Trebuie adaugate si orele de munca insa, pe care le estimam la aproximativ 15.500 de dolari", a declarat pentru Business24 Cristian Hurhui seful departamentului de desing al Cocoa Platypus.

Jocul a generat venituri de aproape 36.000 de dolari, spune el.

Cristian Hurhui

Ninjaku for iPhone from Cristian HURHUI on Vimeo.

"De obicei, acest tip de aplicatii genereaza un venit foarte mare in prima luna, cand si promovarea este intensa ca mai apoi sa fie destul de insignifiante. Deci nu ne asteptam la venituri importante pe viitor din acest joc", afirma Cristian Hurhui.

Cocoa Platypus are in portofoliu trei jocuri, lansate in Appstore (libraria Apple). La acestea se mai adauga 30 de alte aplicatii.

Unde se vand cel mai bine jocurile

Studioul isi promoveaza jocurile mai mult pe pietele internationale, precum SUA, Canada, Marea Britanie, China sau Japonia.

"Pentru piata interna dezvoltam doar aplicatii de brand (pentru clienti). Raportul vanzarilor noastre intern vs restul lumii este de 1 la 7.000. Aceste date nici nu ne incurajeaza sa ne dedicam pietei locale", spune reprezentantul Cocoa Platypus.

Potrivit acestuia, pentru a fi considerat un succes international, un joc trebuie sa genereze venituri de un milion de dolari pe zi, dar acest lucru il reusesc doar marii producatori. Pentru un studio mic, cu putere de promovare redusa, un joc poate fi considerat de succes daca reuseste sa obtina incasari de 500.000 de dolari, spune Cristian Hurhui.

Unde se vand cel mai bine jocurile? "In general, pe iPhone download-urile sunt de cinci, sase ori mai multe decat pe Android. Si vorbesc aici de aplicatii identice, lansate simultan si promovate identic. Daca iei in calcul si faptul ca dezvoltarea pe Android este mai laborioasa, datorita fragmentarii pietei de dispozitive si ca testele sunt mai complicate, ajungi la concluzia ca pentru un studio mic nu renteaza rescrierea unui joc pentru Android", spune reprezentantul Cocoa Platypus.

#jocuri mobil iPhone, #jocuri mobil Android, #finantare dezvoltare jocuri mobil, #startup jocuri mobil , #Stiri Mobile