Operatorii telecom descopera viata la tara

Miercuri, 04 Iulie 2007, ora 10:32
1127 citiri

In urmatorii ani, cresterea veniturilor operatorilor de telecomunicatii va veni de pe urma conectarii locuitorilor din zonele rurale, singurul segment cu potential mare de crestere. La tara succesul este conditionat nu doar de accesibilitatea serviciilor, ci si de eficienta strategiilor de marketing, in care televiziunea joaca rolul principal.

In urma cu cativa ani, jurnalele de stiri TV prezentau povestea unui locuitor din mediul rural care isi impartea cartela prepay cu vecinii din sat. Cartela insemna pentru el cel mai simplu mod de accesa telefonia, fara acte si cu un consum prestabilit. Intre timp, operatorii de telefonie mobila au oferit noi produse si servicii, dar prea putine au ajuns sa fie dedicate consumatorilor din zonele rurale.

Schimbarea a venit in anul 2005, cand operatorul de telefonie Zapp a lansat un produs de telefonie mobilca o alternativa la telefonia fixa. "Zapp FixTel a aparut datorita unei penetrari scazute a telefoniei fixe si cererii in crestere de servicii de date", spune Carmen Lazar, corporate affairs manager la Zapp.

Produsul nu a avut o promovare dedicata exclusiv consumatorului din mediul rural, dar campania a inclus spoturi publicitare televizate, radio si actiuni de comunicare la punctul de vanzare.

Odata cu lansarea serviciului de telefonie fixa Vodafone Acasa, operatorul de telefonie a inceput sa acorde o mai mare importanta promovarii produselor in mediul rural. "Segmentarea pietei este un element de baza pentru orice campanie de marketing, iar consumatorul rural este un consumator complet si are, la randul sau, nevoie de informatii despre orice serviciu", afirma Paul Markovits, senior director, brand and marketing communications al Vodafone.

Pentru marketingul acestui produs, operatorul a comandat cercetari de piata in mediul rural. "Initial, au fost testate grupuri-tinta, pentru a obtine anumite informatii din aceasta piata, apoi s-au testat mesajele campaniei de comunicare pentru a le valida", explica Paul Markovits.

Chiar si mesajul campaniei - telefonul este inima casei - porneste dintr-o idee descoperita prin cercetarea calitativa, validata ulterior prin sondaj de opinie (cercetare cantitativa).

Campania de promovare include comunicare prin canalele clasice TV, radio si presa, alaturi de o componenta de marketing direct (pliante, brosuri).

Tot pentru a-si asigura succesul in mediul rural, operatorii fac cercetari in vederea stabilirii pretului si, de obicei, includ in oferta convorbiri in retelele de telefonie fixa. Este cazul Romtelecom si Vodafone, ambii optand pentru o astfel de strategie deoarece in mediul rural pretul este unul dintre criteriile de baza in alegerea unui serviciu.

La randul sau, Cosmote mizeaza pe tarife pentru a vinde in zonele rurale. Beneficiind de actionariatul comun al grecilor de la OTE, operatorul mobil se adreseaza acestor consumatori prin oferte de abonament cu minute incluse in reteaua de telefonie fixa Romtelecom. In aceste conditii, ar putea exista un efect de canibalizare intre acesti doi operatori? In opinia Danei Negoescu, marketing manger mobilul Cosmote, este complementar cu telefonia fixa, prin urmare ea vede astfel de riscuri.

<b>Bloombiz</b>

Continuarea(Sursa: <a href=http://www.capital.ro/articole/operatorii-telecom-descopera-viata-la-tara/102968/ target=_blank>Capital</a>)