Kinga Daradics, Mol Romania: Cum sa conduci o companie cu energie si pasiune

Sambata, 01 Septembrie 2012, ora 00:00
5998 citiri
Kinga Daradics, Mol Romania: Cum sa conduci o companie cu energie si pasiune

Kinga Daradics, CEO si Country Manager al Mol Romania inca din 2011, iubeste provocarile profesionale si declara ca, in ciuda dificultatilor cu care s-a confruntat in ultimii ani, nu ar alege un domeniu mai usor daca ar fi sa o ia de la capat.

Lucreaza la Mol inca din 2003, dupa ce a terminat facultatea, si, dupa ani grei de munca a ajuns sa aiba o pozitie importanta in companie, cu multe responsabilitati si un plan de dezvoltare ambitios.

Despre planurile sale, restructurarea grupului Mol si calitatile care o ajuta in conducerea companiei, a vorbit pentru Business24 Kinga Daradics.

Ati declarat, de curand, ca estimati o cota de piata de 15% pana in 2015, ceea ce inseamna deschiderea a 70 de noi unitati. Cum a reusit MOL sa faca fata crizei cu brio?

Am anuntat planul de extindere a retelei MOL Romania cu 70 de noi benzinarii pana in 2015 chiar la preluarea mandatului de CEO al companiei, in luna mai a anului trecut. De atunci am deschis sase noi unitati si am ajuns la 130 de benzinarii. Un numar semnificativ de benzinarii se afla in diferite stadii de dezvoltare, de la aprobarea proiectului pana la obtinerea autorizatiilor necesare.

Avem in vedere atat investitii in benzinarii noi (proiecte greenfield) cat si preluari ale unor benzinarii existente (proiecte brownfield). In linie cu dezvoltarea retelei, vanzarile noastre au crescut in volum, pe o piata aflata in scadere. Astfel, in primele sase luni din acest an am inregistrat o crestere cu 5% a vanzarilor, astfel ca am atins o cota de piata de 12,5%.

Este de mentionat ca piata romaneasca a carburantilor ramane dificila, sub influenta unor factori care duc la scaderea cererii. Am avut o iarna foarte grea, cresteri de accize, vanzarile de masini noi se mentin in scadere (datele statistice indica 168.400 masini nou vandute in 2011 fata de 367.000 in 2007), avem intarzieri la proiectele de infrastructura.

Deprecierea monedei nationale si scaderea puterii de cumparare a populatiei sunt alte aspecte de luat in considerare.

In acest context, MOL Romania s-a concentrat, in cazul clientilor companii, pe oferirea de servicii suplimentare - recuperare TVA, carduri preplatite, controlul tranzactiilor prin Centrul Virtual de Carduri. In plus, MOL a lansat in premiera pe piata romaneasca conceptul de pret de lista cu optiunea pretului cel mai avantajos, adica facturarea tranzactiilor efectuate cu cardul de carburant la un minim, calculat intre pretul de lista si pretul de pompa la benzinaria in care are loc tranzactia.

Realitatea de pe teren este ca pretul la pompa prezinta diferente de la o zona la alta, astfel incat pentru o companie de transport poate fi dificil de controlat costul cu carburantul si de ales solutia cea mai economica pentru ruta de parcurs.

In urma reorganizarii prin care trece compania, Romania iese de pe lista tarilor cu centre decizionale consolidate. Ati declarat, insa, ca apartenenta Romaniei la un centru decizional consolidat va aduce beneficii tarii. Care vor fi acestea?

Centrele decizionale reprezentative, asa numitele flagship companies, au fost introduse recent, odata cu reorganizarea prin care trece Grupul MOL. Este bine cunoscut faptul ca strategia si obiectivele noastre au fost dintotdeauna aliniate cu cele ale Grupului MOL, iar fluxurile noastre operationale indeplinesc inalte standarde internationale.

Companiile flagship desfasoara toata gama de operatiuni numite generic "downstream", adica acopera intregul lant, de la rafinarea titeiului pana la vanzarea carburantilor catre consumatori. MOL Romania se concentreaza pe activitatile de vanzari si retail de carburanti, astfel va apartine de centrul decizonal regional Ungaria. Toate companiile operationale, cum este si MOL Romania, vor avea autoritate si responsabilitati in crestere fata de situatia de dinaintea reorganizarii.

Care au fost motivele pentru care s-a luat decizia reorganizarii MOL?

Grupul MOL s-a dezvoltat semnificativ in ultimii zece ani, in special in ceea ce priveste activitatea internationala, cu operatiuni in 40 de tari din Europa, Orientul Mijlociu, Africa de Nord si tarile membre ale CSI, respective cu 32.000 de angajati in intreaga lume. Aceasta crestere a dus la sporirea gradului de complexitate a proceselor de afaceri si de administrare a operatiunilor.

Acesta este momentul in care a devenit evidenta necesitatea crearii unei structuri centrale de conducere, care sa functioneze ca o entitate internationala, avand competente strategice si de control, specializate pe diferitele tipuri de activitati ale unei companii petroliere integrate, una dintre cele mai mari companii din Europa Centrala.

Aceasta structura - sediul central - va avea ca atributii stabilirea de strategii, implementarea de procese si proceduri pentru tot Grupul MOL, precum si asigurarea standardizarii si utilizarii celor mai bune practici in toate tarile unde se deruleaza activitati operationale.

Pentru MOL Romania, reorganizarea inseamna o mai mare libertate de actiune si putere de decizie, implicit mai multa responsabilitate pentru managerii locali, care vor beneficia de sprijinul managerilor si expertilor de la nivelul Grupului MOL.

Sunteti CEO MOL Romania inca din 2011. Care au fost cele mai mari realizari ale dumneavoastra in aceasta perioada?

Dupa cum am amintit, nu a fost un an usor pentru industria in care activam, intrucat mediul economic ramane in continuare tensionat, atat in Romania cat si in Uniunea Europeana si in zona euro. Consider o realizare faptul ca am avut vanzari in crestere in vreme ce piata in ansamblul sau a scazut in volum.

Am inregistrat progrese in atingerea tintei pe care ne-am propus-o pe termen mediu, de a atinge o cota de piata de 15% pana in 2015, mentinand la un nivel ridicat calitatea serviciilor oferite clientilor nostri, atat companii cat si persoane fizice.

Pentru mine, mandatul de pana acum ca CEO al MOL Romania a reprezentat o importanta acumulare de experienta profesionala, o perioada de descoperire a energiilor si resurselor echipei MOL Romania, pe care am motivat-o pentru a atinge obiectivele pe care ni le-am propus.

V-ati inceput cariera la MOL Romania imediat dupa ce ati terminat facultatea, in 2003. De ce ati ales aceasta industrie?

Intr-adevar mi-am gasit de mai mult timp locul in familia MOL. In primul rand am ales o companie solida, iar in al doilea rand am ales o industrie in care provocarile sunt la ordinea zilei, in care poti obtine rezultate daca demonstrezi ca ai calitatile si cunostintele necesare.

In acest domeniu am putut sa imi construiesc o cariera profesionala atat prin abilitatile individuale, cat si prin lucrul in echipa. Cred ca fiecare trebuie sa isi aleaga un domeniu de activitate de care este pasionat pentru a avea performante cu adevarat bune.

Inceputul carierei dumneavoastra a coincis cu un Summer MBA la Wirtshaftsuniversitat in Viena si cu un Executive MBA la University of Sheffield la Londra. Cat de importante au fost aceste studii in ascensiunea dumneavoastra profesionala?

Consider ca, pe langa pasiunea si eforturile pe care le depun in munca mea, este important sa investesc in pregatirea continua. De aceea am fost tot timpul preocupata de studii si stagii de pregatire, cum ar fi cele mentionate de dumneavoastra.

In acest sens, este important de mentionat ca Grupul MOL se concentreaza in mod constant pe instruirea angajatilor, investind in dezvoltarea carierei lor. MOL Romania ofera angajatilor programe de gestionare a carierei, pentru a armoniza cerintele organizationale cu ambitiile profesionale si manageriale ale fiecarui angajat.

Daca ar fi sa o luati de la capat, ce industrie ati alege pentru business?

Este o intrebare buna pentru orice manager. Cred ca as alege un domeniu care este plin de provocari, pentru ca imi plac provocarile si cred ca problemele cu care ne confruntam in viata profesionala sunt aici pentru a fi depasite.

Cum reusiti sa faceti fata presiunii venite odata cu sporirea responsabilitatilor, respectiv functia de Country Manager MOL?

Am adus cu mine energia si pasiunea specifice varstei. Mi-a usurat mult munca faptul ca am crescut profesional in cadrul MOL. Am acumulat cunostinte semnificative privind operatiunile si valorile grupului MOL inainte de a accepta provocarea de a fi CEO si Country Retail Manager MOL Romania. Astfel, am ocupat anterior pozitii de coordonare regionala - cum ar fi Head of Card Products in cadrul Grupului MOL, dar si de dezvoltare de proces - Card Management Manager, Card Development Expert.

In plus, am descoperit resurse remarcabile in echipa MOL Romania, oameni extrem de profesionisti si care stiu sa isi puna in valoare munca in cadrul echipei. De asemenea, in cariera mea am beneficiat de sprijinul unor oameni care m-au sprijinit si m-au ajutat sa devin un bun profesionist si m-am concentrat pentru a face acelasi lucru pentru cei din echipa mea.

Eu sunt o persoana riguroasa, atenta la detalii si preocupata de imaginea de ansamblu. Incerc sa transmit aceste valori si membrilor echipei MOL pentru ca eu cred ca succesul poate fi obtinut prin efortul tuturor, prin valorificarea calitatilor individuale in cadrul echipei.

Va place sa calatoriti? Daca ati putea sa vizitati orice colt al lumii, unde ati merge?

Da, imi place sa calatoresc, cu toate mijloacele de transport. Imi place sa descopar si sa cunosc, iar daca suntem la capitolul wish-list, mai am foarte multe locuri sa descopar si pe mapamond si in tara. Imi place marea dar si muntele, imi plac locurile mai ascunse, speciale, dar si forfota din metropole, in functie de scop si de dispozitie.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#Interviu Kinga Daradics Mol, #interviu CEO Mol Romania, #Mol Romania, #restructurare Mol , #Management