Taxa pe continutul online, in Slovacia

Vineri, 13 Mai 2011, ora 22:34
1375 citiri
Taxa pe continutul online, in Slovacia

Mai multe publicatii si statii TV din Slovacia s-au reunit intr-o singura platforma, care a introdus o taxa pentru continuturile online, urmand astfel modelul aplicat de mari companii de media, precum News Corp. a lui Rupert Murdoch, informeaza bloomberg.com citat de Mediafax. 

Cititorilor li se cere o taxa lunara de 2,90 euro (4,2 dolari) pentru acces integral la noua site-uri media din Slovacia, inclusiv cele ale ziarelor Pravda, SME si Sport, intr-o tara in care salariul lunar mediu este de 769 de euro.

Platforma, coordonata de Piano Media, este cea mai recenta incercare a industriei media de a face cititorii sa plateasca pentru continut.

Cu cat oamenii se indreapta mai mult spre internet, cu atat creste numarul publicatiilor care taxeaza continuturile online, pentru a face fata pierderilor din print.

Totodata, reprezentantii industriei cred ca numarul de abonati online poate atrage advertiserii. "Pariem ca utilizatorul va considera atractiv aceasta abordare de stil «bufet suedez»", a declarat proprietarul Piano Media, Tomas Bella.

"In general, oamenii nu au o problema in a plati, dar nu vor sa faca multe plati pentru site-uri individuale", a mai spus el. Publicatiile abordeaza o varietate de modele pentru a introduce taxa pe continuturi online.

De exemplu, Financial Times si New York Times le permit cititorilor sa citeasca lunar un numar de articole gratuit, introducand o taxa lunara pentru restul materialelor.

Pe de alta parte, Times of London, al lui Rupert Murdoch, cere cititorului sa se aboneze inainte de a putea accesa articolele, mai scrie bloomberg.com.

Platforma media slovaca ar putea functiona intr-o tara cu 5,4 milioane de locuitori, mai ales daca organizatiile media coopereaza, considera George Brock, seful catedrei de jurnalism de la City University London. Totodata, Tomas Bella, proprietarul Piano Media, este de parere ca cei mai loiali clienti sunt si cei mai dispusi sa plateasca.

Pe site-urile de pe platforma coordonata de Piano Media nu toate continuturile sunt platite, de exemplu, pe SME, care are circa 1,5 milioane de vizitatori lunar, stirile de interes general sunt gratuite, in timp ce articolele platite reprezinta circa 5% din continutul online al ziarului.

Totusi, cititorii trebuie sa plateasca pentru a citi comentarii sau pentru a posta comentarii. Continutul gratuit ajuta la mentinerea traficului pe site, considera cei de la Piano Media.

Pe de alta parte, publicatia New York Times a introdus, in martie, plata pentru continutul online pentru cititorii din intreaga lume, dupa ce a testat formula in Canada incepand cu 17 martie, si planuieste sa atraga cititorii cu o oferta foarte buna. In primele patru saptamani de la introducerea sistemului cu plata, abonamentul pentru una dintre cele trei formule online costa 99 de centi/ luna.

Dupa aceasta perioada, clientii care depasesc o limita de 20 de articole online platesc un abonament: 15 dolari pe luna pentru acces pe site-ul New York Times de pe computer sau telefonul mobil, 20 de dolari pentru acces pe site de pe computer si tablete sau 35 de dolari pentru acces de pe orice tip de dispozitiv.

Potrivit reprezentantilor publicatiei, de la introducerea sistemului, peste 100.000 de persoane si-au facut abonament pentru continutul online.

Abonatii editiilor print ale publicatiilor New York Times si International Herald Tribune, al carei sediu se afla la Paris si apartine Times Co., vor avea acces online gratuit la toate continuturile de pe site-ul NYTimes.com.

Grupul de presa Times Co. a anuntat in ianuarie anul trecut ca va introduce la inceputul anului 2011 o taxa pentru cei care doresc sa acceseze continuturile publicate pe nytimes.com.

Potrivit datelor companiei de cercetare Nielsen, nytimes.com este cea mai populara editie electronica a unui ziar din Statele Unite si figureaza printre cele mai populare site-uri informative americane.

Printre marile titluri americane care au site-uri accesibile doar cu plata se numara si Wall Street Journal, proprietate a grupului News Corporation, condus de Rupert Murdoch, si Newsday.

News Corp. a indicat in martie ca numarul abonamentelor lunare pentru Times si Sunday Times din Marea Britanie a crescut cu 60% in patru luni, pana in februarie, mai ales datorita aplicatiilor Times iPad.

Totodata, anul trecut, cotidianul britanic The Times si suplimentul sau de duminica, The Sunday Times, au introdus taxe de acces pentru consultarea versiunilor lor online. 

#companie media, #internet, #new media, #publicatie online, #taxa continut online , #stiri News Corp