Telecomunicatii - Stiri si muzica pe celularele romanilor

Luni, 07 Noiembrie 2005, ora 06:55
927 citiri

Continutul video incepe sa se scurga si pe celularele romanilor: un videoclip, cateva minute din buletinul de stiri. Oferte putine insa, preturi mari, incasarile operatorilor, pe acest domeniu, sunt tinute "sub cheie". Daca in Occident apar posturi de televiziune "consacrate" utilizatorilor de telefoane mobile, la noi lucrurile se misca mult mai incet.

De-o parte preturile (pentru dispozitive compatibile, oferte si servicii), de cealalta, "neobisnuinta" vizionarilor pe micul display al terminalului. Si, probabil ca o consecinta a acestor aspecte, putinatatea "ofertelor video". Daca un videoclip muzical (limitat la cateva zeci de secunde) costa aproape cat un abonament (la unul dintre operatorii nostri imporanti ), nu e de mirare incetineala cu care se misca traficul video (si nu ne referim la aspecte tehnice). Acest lucru este ilustrat si de "zgarcenia" informatiilor de acest gen de pe piata noastra.

"TOAMNA VIDEO". Pentru Connex, de exemplu, numarul descarcarilor de videoclipuri pe telefonul mobil depaseste cateva mii pe luna, spune Iulia Oancea, Manager, Consumer Messaging. O data cu venirea toamnei insa, traficul a crescut, lucru evidentiat de operatorul Orange. Astfel, traficul aferent serviciilor video a fost de patru ori mai mare in luna septembrie, comparativ cu primele luni ale anului, utilizatorii unici ai acestor servicii au crescut de zece ori, ne-a declarat Zega Andreea A- Content & Multimedia Division Manager Orange. In conditiile in care doar 3% din totalul clientilor Orange (adica 6.220.000) au telefoane compatibile.

STIRI SI MUZICA. In ceea ce priveste preferintele clientilor Orange si Connex, "programele" difera total.

Pentru utilizatorii Orange, cele mai accesate servicii video in 2005 sunt Live TV (37%), stirile (17%) si videoclipurile muzicale (14%), urmate de alte domenii precum filme, sport, live cam, trailers. Pentru operatorul rival, Connex, la tematica preferata, pe primul loc este muzica, urmata de stiri, sport si de clipurile comice.

PENTRU 2006. Pentru anul urmator insa, lucrurile au toate sansele sa sufere schimari radicale. Si Orange isi va lansa 3G, Vodafone ar putea aduce mai multe oferte video si, poate, cine stie, o surpriza din planurile de relansare a operatorului Cosmorom.

TV A- UMTs

Nu cu mult timp in urma, televiziunea publica din Italia, RAI, in colaborare cu operatorul 3 Italia au lansat primul canal de televiziune pentru telefoanele UMTS. Oferta cuprinde stiri, programe pentru copii, fara reclame. Are trei editii de stiri si de la 15 noiembrie programul se va intinde pe durata a 16 ore. In ceea ce priveste preturile: 0,09 euro pentru cinci minute de vizionare.

Alexandru Radescu

Jurnalul National