Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Marimea conteaza?!

Marimea conteaza?!
O incursiune fascinanta in lumea companiilor si a banilor, o carte de economie care se citeste cu sufletul la gura, asemenea unui roman politist. De ce exista natiuni bogate si altele sarace, care sunt secretele reusitei in afaceri, ce reprezinta revolutia adusa de Noua Economie, care sunt capcanele acesteia si cum putem deschide usile spre succes? De ce youtube.com s-a nascut in America si cum a devenit Harry Potter o uriasa sursa de profit? Raspunsurile la aceste intrebari si la multe altele sunt in lucrarea de fata, unica in Romania prin modul de abordare a problematicilor si stilul de expunere. O carte semnata de Eugen Ovidiu Chirovici cu recomandarea Bloombiz.

 



(Continuare din pagina 1)   





  - Vrei sa spui ca sloganul "Small is beautiful" este real?




- Aparent da. Peste tot auzim un cor de laude la adresa companiilor
mici si mijlocii, aparent mai flexibile si mai capabile sa reactioneze
la schimbarile rapide ale pietei. De fapt, modul de a se raporta la
exigentele Noii Economii sunt dramatic diferite intre companiile mari
si foarte mari (eventual multinationale) si cele mici sau mijlocii. Si
nu neaparat in favoarea acestora din urma. Poate ca small is beautiful,
dar este la fel de adevarat ca small is vulnerabil.

  



    - Pe parcursul evolutiei, dinozaurii au pierit in vreme ce organismele mai mititele au supravietuit dezastrelor...

  



- Nu este obligatoriu si in economie. De fapt, ceea ce numim
companii mici au constituit, in ultimele doua decenii, avangarda Noii
Economii, adica economia bazata pe cunoastere si inovatie si mai putin
pe resurse ale solului si subsolului. Ele au contribuit decisiv si la
reducerea dependentei de geografie a mediului de afaceri - sa luam
creatia de soft, domeniul IT, sa luam designul asistat de computer si
asa mai departe.



In plus - un element deloc de neglijat - aceste industrii nu sunt
poluante si consuma resurse aflate, unele dintre ele, la limita. Cativa
tineri ciufuliti inghesuiti intr-un birou anonim de mana a doua s-au
dovedit mai capabili sa castige milioane sau miliarde de dolari pentru
ei insisi sau pentru investitori decat gigantii cu mii de angajati,
"blazoane" consacrate si avand in board lorzi si absolventi fruntasi la
Harvard.



Numai ca ele au furnizat si cele mai neplacute surprize si criza IT din
SUA, pe care am mentionat-o, dovedeste o data in plus acest lucru.
Faptul ca Microsoft a fost un boom a creat falsa impresie ca orice
tinerei care nu-stim-bine-ce-fac-la calculatoarele-lor-minune sunt in
stare sa vare miliarde in buzunarele celor care sunt suficient de
isteti pentru a cumpara la timp asemenea actiuni.



Si multi investitori au ramas cu buza umflata dupa ce s-a descoperit ca
respectivii tineri, soldati credinciosi ai Noii Economii, au fost mai
degraba dispusi sa vare banii actionarilor in automobile de lux, vile
in insule exotice si reclame agresive decat in produse realmente
aducatoare de profit. Iar micul Microsoft de altadata a devenit la
randul lui un gigant multinational.

  



Nu cred ca la Bursa de la New York, Tokio sau Londra a trecut vremea
"blue chips"-urilor, adica a companiilor mari, stabile, care nu
neaparat isi imbogatesc peste noapte actionarii, dar nici nu le arunca
in neant economiile de-o viata.

  



Daca esti un jucator la bursa de talie mica, mai bine iti pastrezi
economiile in actiuni sigure - acesta este sfatul meu, chiar in
conditiile Noii Economii. Poate nu vei da lovitura, dar nici nu vei
imbatrani sarac dupa ce acumularile tale de-o viata s-au dus pe apa
Sambetei.



In momentul in care dispui de un capital cu potetial speculativ - deci
iti poti asuma riscurile de rigoare, fara teama ca fondul tau de pensii
se spulbera - atunci poti sa risti si sa mergi pe un portfoliu mai
diversificat, inclusiv spre firmele aparent insignifiante de astazi,
dar care maine pot aduce beneficii importante.



Dar despre asta vom vorbi maine, cand iti voi povesti ce s-a intamplat
cu Eron Mortgage Company in Columbia Britanica, de exemplu, despre
mecanismele fraudei de care trebuie neparat sa tii cont atunci cand iti
investesti economiile.



    Sa revenim la capacitatea de adaptare...



     O companie mica are avantajele ei, dar si foarte multe
dezavantaje. In fond ea depinde tot de o serie de companii mari. O
firma de contabilitate prospera daca are clienti importanti, de
preferinta, la fel un birou de design. Daca acesti clienti nu exista,
viata ei va fi foarte grea. La fel, agentiile de publicitate vaneaza
clientii cu portfolii importante si nu neaparat clientii foarte mici,
la fel si firmele de consultanta.



Firmele de productie sunt inca si mai vulnerabile - deseori vei vedea
ca ele depind de un singur client-furnizor, deci au toate ouale asezate
in acelasi cos. Si concurenta pentru atragerea unui asemenea client
este draconica. Care este prima intrebare pe care trebuie sa ti-o pui
in momentul in care demarezi o afacere mica?



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 4826 ori