Marimea conteaza?! (partea 2)

Miercuri, 13 August 2008, ora 15:44
4780 citiri
Marimea conteaza?! (partea 2)

O incursiune fascinanta in lumea companiilor si a banilor, o carte de economie care se citeste cu sufletul la gura, asemenea unui roman politist. De ce exista natiuni bogate si altele sarace, care sunt secretele reusitei in afaceri, ce reprezinta revolutia adusa de Noua Economie, care sunt capcanele acesteia si cum putem deschide usile spre succes? De ce youtube.com s-a nascut in America si cum a devenit Harry Potter o uriasa sursa de profit? Raspunsurile la aceste intrebari si la multe altele sunt in lucrarea de fata, unica in Romania prin modul de abordare a problematicilor si stilul de expunere. O carte semnata de Eugen Ovidiu Chirovici cu recomandarea Bloombiz.

- Bun, deci orice tanar cu un bun plan de afaceri gaseste mai usor

calea spre succes, fie ca va dezvolta o intreprindere mica sau mare?

    - Am gasit intr-un magazin de antichitati o medalie de argint a

firmei Mercedes, veche de mai bine de o suta de ani, care

preamarea...bicicletele produse de aceasta companie. Nu stiu cati

salariati avea pe atunci colosul care face astazi limuzine de lux

pentru tot mapamondul sau ce pondere avea pe piata vehiculelor cu

pedale si sa.

Stiu doar ca astazi nu mai face biciclete sau trotinete, face

automobile. A stiut sa se adapteze, iar dezvoltarea a venit de la sine.

Daca nu ma insel, actualul grup Bombardier din Canada a inceput ca

fabricant de masini agricole. Astazi contruieste avioane.

O companie, iata, care a devenit mare. Dar nu orice constructor de

biciclete sau de masini agricole a devenit in timp Mercedes-Benz sau

Bombardier - unii au scapatat, unii poate fabrica aceleasi lucruri si

astazi, sigur, adaptate lumii/cererii moderne.

Deci mereu au existat in istoria evolutiei economiei invingatori si

invinsi, organisme care s-au adaptat si dinozauri sau bacterii care au

fost lasate in urma de schimbarile mediului. Anumite atu-uri s-au

preschimbat in dezavantaje (printre care si marimea), ceea ce putea sa

para o slabiciune s-a dovedit in timp un avantaj.

Nici Noua Economie nu schimba lucrurile din acest punct de vedere. Nu

ORICE tanar cu ORICE plan de afaceri isi gaseste drumul spre succes.

Dar, fata de epoca anterioara, sansele de succes au sporit considerabil

si asta din mai multe motive.

    - Incurajeaza-ma! Spune-mi macar trei...

    - Esti mult mai putin dependent de geografie...Nu uita acest

lucru, il repet mereu pentru ca este foarte important, este chiar

crucial. Numai cine nu vrea nu vede ca raportat la scara populatiei si

trecut prin filtrul conditiilor concrete, unele state emergente au

produs mai multi milionari decat au facut-o economiile superdezvoltate.

In al doilea rand, ai mult mai multe cai de mobilizare a capitalului

necesar dezvoltarii afacerii tale. Bancherul in costum la doua randuri,

cu ceas in buzunarul de la vesta, care te priveste chioras in timp ce

tu framanti palaria in maini, cu priviri flamande, nu mai exista.

Bancherii nu mai sunt astazi posesorii avutiei, ca in vremea lui J.P.

Morgan, ci mai degraba administratorii unei parti a capitalului de pe

piata financiara globala.

Instrumentele financiare derivate care stau la indemana fondurilor de

investitii permit finantari mult mai sofisticate. Orice banca din lume

- nu doar din Romania - este supusa unor reglementari prudentiale,

consacrate de autoritatea monetara (Banca Centrala), reglementari

menite sa limiteze riscul si sa protejeze economiile pe care banca le

atrage in seifurile sale de la deponenti.

Banca are nevoie - sigur, vorbim de credite mai consistente, pentru

afaceri, nu de micile credite pentru nevoi personale - de garantii

solide, iar planul de afaceri nu este clasificat ca o garantie solida.

Pana la urma nici cel mai bine pregatit, intuitiv si muncitor ofiter de

credite nu este un ghicitor in stele si nu-si permite sa dea bani doar

pe seama flerului personal.

Dar mai avem societatile financiare non-bancare (recent au aparut si pe

piata romaneasca), mai avem fondurile de investitii (unele cu capital

de risc ridicat), mai avem posibilitatea adresarii directe catre

potentialii investitori (deci nu "smart money") prin emiterea de

hartii. Poti sa mobilizezi capital mult mai usor decat o faceai fie si

acum douazeci de ani si pana si in mobilizarea capitalului nu mai

depinzi de geografie - o firma braziliana apeleaza la piata financiara

americana sau franceza, de pilda, nu neaparat la cea interna, daca nu

ofera avantaje comparative.

In al treilea rand, piata - sau mai corect, pietele - nu mai sunt

dominate de "tigrii" vechiului val, care-si apara cu ferocitate

teoritoriile. Nimeni nu putea sa-l concureze, de exemplu, pe batranul

J.D.Rockefeller, cu al sau Standard Oil, sau sa lupte cu "balaurul"

Vanderbilt. Pur si simplu.

Sperai poate la o faramitura pe care acesti giganti o mai lasau (rar)

pe masa. Astazi nici directorul executiv al celei mai puternice

companii din lume, care aloca miliarde de dolari anual pentru inovatie

si cercetare si/sau marketing, nu mai poate pune capul seara pe perna

linistit: undeva, poate la polul opus al lumii, in China, tocmai isi

iteste capul o companie care o va devora in urmatorul deceniu. Vezi

recentul exemplu de la Ericksson.

In acest mediu mult mai dinamic, mult mai schimbator, daca nu esti

flexibil si nu te adaptezi cu viteza fulgerului, pierzi indiferent cat

esti de puternic in momentul de fata. O veste proasta pentru brandurile

consacrate, dar buna pentru "lupii tineri" care astazi inca sug in

"vizuinele" universitatilor sau ale mediul de afaceri cunostintele care

le vor permite sa fie viitorii Bill Gates. Iata, ti-am oferit trei

motive! Esti multumit?

- Revenind la discutia despre marime...Pana la urma, totusi, in circumstantele Noii Economii, conteaza?

    - Te rog sa tragi singur concluziile, oricum este tarziu si este

destul pentru astazi. Maine vom vorbi despre bani - in general, vei

vedea, oamenii inteleg lucruri foarte diferite cand vine vorba despre

acele obiecte numite bancnote sau monede.

    - Bine, o sa incerc sa concluzionez eu...Ca intotdeauna in

economie, marimea prezinta avantaje si dezavatanje, iar Noua Economie

nu modifica acest lucru, ci doar il "reseteaza", ca sa zic asa.

Rapiditatea schimbarilor aparent avantajeaza firmele mici, care sunt

mai flexibile, dar in acelasi timp si firmele mari, care pot sa

investeasca mult mai multi bani in cercetare si tehnologii noi.

Independenta de geografie se manifesta la nivel global, indiferent de

marime, dar iarasi pare sa avantajeze mai degraba firmele mari, care

fac mai usor realocari.

Accesul la finantare a devenit insa mult mai lesnicios pentru

companiile mici, iar acestea au sanse mult mai mari decat in trecut sa

se infrupte din avutia altadata rezervata "masculilor dominanti" de pe

diversele segmente de piata. Faptul ca piata se fragmenteaza tot mai

mult in nise iarasi poate fi un avantaj pentru companiile mici, daca

acestea reusesc sa mearga la punct ochit, punct lovit, adica sa

identifice corect o nisa de piata (poate chiar minuscula) care este o

fisura in armura gigantilor. Chiar, ma gandeam la televiziuni: sunt tot

mai multe care nu mai traiesc cu iluzia ca pot sa fie "televiziunea

intregii familii", ci se multumesc sa identifice o anumita nisa. Pentru

copii, pentru barbati, pentru femeile de o anumita varsta si conditie,

pentru cei dornici de stiri sau doar de entertaiment, etc.

   

- Asadar, maine vom vorbi despre bani: nu despre banii de buzunar,

nu-ti fa iluzii. Ci, mai degraba, despre cum se transforma banii in

capital, care este diferenta in avutie, capital si bani si chestii de

genul asta. Crezi ca e interesant?

    - Abia astept. Esti totusi sigur ca nu vorbim si despre banii de buzunar?!

     - Ma mai gandesc. In afaceri, uneori graba strica treaba - si

asta e o lectie: mentine-ti mintea deschisa fa-ti planuri, dar lasa

intotdeauna loc de reorientare si de ceva nou. Altminteri risti sa nu

vezi padurea de copaci si la momentul potrivit sa nu identifici o

oportunitate la care nu neaparat te-ai gandit, dar care se poate ivi.

Nu in mod necesar experienta de maine poate fi raportata la ceea ce ai

invatat, chiar daca ai o vechime in business, la orice nivel, de ani

sau chiar zeci de ani. Un filozof roman, Gabriel Liiceanu, numea asta

incremenirea in proiect - o minte deschisa nu judeca niciodata asa,

pentru ca inseamna ca isi autoimpune niste limite.

Nu i le impune conjunctura, nu i le impun, competitorii (intotdeauna

aceste limite vor exista), dar uneori, fara sa-si dea seama, si le

impune singur. Despre asta vom discuta mai pe larg cand va veni vorba

de arta negocierii. Arta care, in afaceri, este crucial sa o

stapanesti.