O incursiune fascinanta in lumea companiilor si a banilor, o carte de economie care se citeste cu sufletul la gura, asemenea unui roman politist. De ce exista natiuni bogate si altele sarace, care sunt secretele reusitei in afaceri, ce reprezinta revolutia adusa de Noua Economie, care sunt capcanele acesteia si cum putem deschide usile spre succes? De ce youtube.com s-a nascut in America si cum a devenit Harry Potter o uriasa sursa de profit? Raspunsurile la aceste intrebari si la multe altele sunt in lucrarea de fata, unica in Romania prin modul de abordare a problematicilor si stilul de expunere. O carte semnata de Eugen Ovidiu Chirovici cu recomandarea Bloombiz.
- Bun, deci orice tanar cu un bun plan de afaceri gaseste mai usor
calea spre succes, fie ca va dezvolta o intreprindere mica sau mare?
- Am gasit intr-un magazin de antichitati o medalie de argint a
firmei Mercedes, veche de mai bine de o suta de ani, care
preamarea...bicicletele produse de aceasta companie. Nu stiu cati
salariati avea pe atunci colosul care face astazi limuzine de lux
pentru tot mapamondul sau ce pondere avea pe piata vehiculelor cu
pedale si sa.
Stiu doar ca astazi nu mai face biciclete sau trotinete, face
automobile. A stiut sa se adapteze, iar dezvoltarea a venit de la sine.
Daca nu ma insel, actualul grup Bombardier din Canada a inceput ca
fabricant de masini agricole. Astazi contruieste avioane.
O companie, iata, care a devenit mare. Dar nu orice constructor de
biciclete sau de masini agricole a devenit in timp Mercedes-Benz sau
Bombardier - unii au scapatat, unii poate fabrica aceleasi lucruri si
astazi, sigur, adaptate lumii/cererii moderne.
Deci mereu au existat in istoria evolutiei economiei invingatori si
invinsi, organisme care s-au adaptat si dinozauri sau bacterii care au
fost lasate in urma de schimbarile mediului. Anumite atu-uri s-au
preschimbat in dezavantaje (printre care si marimea), ceea ce putea sa
para o slabiciune s-a dovedit in timp un avantaj.
Nici Noua Economie nu schimba lucrurile din acest punct de vedere. Nu
ORICE tanar cu ORICE plan de afaceri isi gaseste drumul spre succes.
Dar, fata de epoca anterioara, sansele de succes au sporit considerabil
si asta din mai multe motive.
- Incurajeaza-ma! Spune-mi macar trei...
- Esti mult mai putin dependent de geografie...Nu uita acest
lucru, il repet mereu pentru ca este foarte important, este chiar
crucial. Numai cine nu vrea nu vede ca raportat la scara populatiei si
trecut prin filtrul conditiilor concrete, unele state emergente au
produs mai multi milionari decat au facut-o economiile superdezvoltate.
In al doilea rand, ai mult mai multe cai de mobilizare a capitalului
necesar dezvoltarii afacerii tale. Bancherul in costum la doua randuri,
cu ceas in buzunarul de la vesta, care te priveste chioras in timp ce
tu framanti palaria in maini, cu priviri flamande, nu mai exista.
Bancherii nu mai sunt astazi posesorii avutiei, ca in vremea lui J.P.
Morgan, ci mai degraba administratorii unei parti a capitalului de pe
piata financiara globala.
Instrumentele financiare derivate care stau la indemana fondurilor de
investitii permit finantari mult mai sofisticate. Orice banca din lume
- nu doar din Romania - este supusa unor reglementari prudentiale,
consacrate de autoritatea monetara (Banca Centrala), reglementari
menite sa limiteze riscul si sa protejeze economiile pe care banca le
atrage in seifurile sale de la deponenti.
Banca are nevoie - sigur, vorbim de credite mai consistente, pentru
afaceri, nu de micile credite pentru nevoi personale - de garantii
solide, iar planul de afaceri nu este clasificat ca o garantie solida.
Pana la urma nici cel mai bine pregatit, intuitiv si muncitor ofiter de
credite nu este un ghicitor in stele si nu-si permite sa dea bani doar
pe seama flerului personal.
Dar mai avem societatile financiare non-bancare (recent au aparut si pe
piata romaneasca), mai avem fondurile de investitii (unele cu capital
de risc ridicat), mai avem posibilitatea adresarii directe catre
potentialii investitori (deci nu "smart money") prin emiterea de
hartii. Poti sa mobilizezi capital mult mai usor decat o faceai fie si
acum douazeci de ani si pana si in mobilizarea capitalului nu mai
depinzi de geografie - o firma braziliana apeleaza la piata financiara
americana sau franceza, de pilda, nu neaparat la cea interna, daca nu
ofera avantaje comparative.
In al treilea rand, piata - sau mai corect, pietele - nu mai sunt
dominate de "tigrii" vechiului val, care-si apara cu ferocitate
teoritoriile. Nimeni nu putea sa-l concureze, de exemplu, pe batranul
J.D.Rockefeller, cu al sau Standard Oil, sau sa lupte cu "balaurul"
Vanderbilt. Pur si simplu.
Sperai poate la o faramitura pe care acesti giganti o mai lasau (rar)
pe masa. Astazi nici directorul executiv al celei mai puternice
companii din lume, care aloca miliarde de dolari anual pentru inovatie
si cercetare si/sau marketing, nu mai poate pune capul seara pe perna
linistit: undeva, poate la polul opus al lumii, in China, tocmai isi
iteste capul o companie care o va devora in urmatorul deceniu. Vezi
recentul exemplu de la Ericksson.
In acest mediu mult mai dinamic, mult mai schimbator, daca nu esti
flexibil si nu te adaptezi cu viteza fulgerului, pierzi indiferent cat
esti de puternic in momentul de fata. O veste proasta pentru brandurile
consacrate, dar buna pentru "lupii tineri" care astazi inca sug in
"vizuinele" universitatilor sau ale mediul de afaceri cunostintele care
le vor permite sa fie viitorii Bill Gates. Iata, ti-am oferit trei
motive! Esti multumit?
- Revenind la discutia despre marime...Pana la urma, totusi, in circumstantele Noii Economii, conteaza?
- Te rog sa tragi singur concluziile, oricum este tarziu si este
destul pentru astazi. Maine vom vorbi despre bani - in general, vei
vedea, oamenii inteleg lucruri foarte diferite cand vine vorba despre
acele obiecte numite bancnote sau monede.
- Bine, o sa incerc sa concluzionez eu...Ca intotdeauna in
economie, marimea prezinta avantaje si dezavatanje, iar Noua Economie
nu modifica acest lucru, ci doar il "reseteaza", ca sa zic asa.
Rapiditatea schimbarilor aparent avantajeaza firmele mici, care sunt
mai flexibile, dar in acelasi timp si firmele mari, care pot sa
investeasca mult mai multi bani in cercetare si tehnologii noi.
Independenta de geografie se manifesta la nivel global, indiferent de
marime, dar iarasi pare sa avantajeze mai degraba firmele mari, care
fac mai usor realocari.
Accesul la finantare a devenit insa mult mai lesnicios pentru
companiile mici, iar acestea au sanse mult mai mari decat in trecut sa
se infrupte din avutia altadata rezervata "masculilor dominanti" de pe
diversele segmente de piata. Faptul ca piata se fragmenteaza tot mai
mult in nise iarasi poate fi un avantaj pentru companiile mici, daca
acestea reusesc sa mearga la punct ochit, punct lovit, adica sa
identifice corect o nisa de piata (poate chiar minuscula) care este o
fisura in armura gigantilor. Chiar, ma gandeam la televiziuni: sunt tot
mai multe care nu mai traiesc cu iluzia ca pot sa fie "televiziunea
intregii familii", ci se multumesc sa identifice o anumita nisa. Pentru
copii, pentru barbati, pentru femeile de o anumita varsta si conditie,
pentru cei dornici de stiri sau doar de entertaiment, etc.
- Asadar, maine vom vorbi despre bani: nu despre banii de buzunar,
nu-ti fa iluzii. Ci, mai degraba, despre cum se transforma banii in
capital, care este diferenta in avutie, capital si bani si chestii de
genul asta. Crezi ca e interesant?
- Abia astept. Esti totusi sigur ca nu vorbim si despre banii de buzunar?!
- Ma mai gandesc. In afaceri, uneori graba strica treaba - si
asta e o lectie: mentine-ti mintea deschisa fa-ti planuri, dar lasa
intotdeauna loc de reorientare si de ceva nou. Altminteri risti sa nu
vezi padurea de copaci si la momentul potrivit sa nu identifici o
oportunitate la care nu neaparat te-ai gandit, dar care se poate ivi.
Nu in mod necesar experienta de maine poate fi raportata la ceea ce ai
invatat, chiar daca ai o vechime in business, la orice nivel, de ani
sau chiar zeci de ani. Un filozof roman, Gabriel Liiceanu, numea asta
incremenirea in proiect - o minte deschisa nu judeca niciodata asa,
pentru ca inseamna ca isi autoimpune niste limite.
Nu i le impune conjunctura, nu i le impun, competitorii (intotdeauna
aceste limite vor exista), dar uneori, fara sa-si dea seama, si le
impune singur. Despre asta vom discuta mai pe larg cand va veni vorba
de arta negocierii. Arta care, in afaceri, este crucial sa o
stapanesti.