Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

4,1 mld euro, castigul OMV dupa 4 ani in afacerea Petrom

4,1 mld euro, castigul OMV dupa 4 ani in afacerea Petrom
Austriecii de la OMV au ajuns la un castig estimat de peste 4,1 mld. euro din afacerea Petrom, cea mai mare companie din Romania, in care s-au instalat la finele anului 2004, potrivit unei ample analize Business Standard dedicate cazului Petrom.

OMV a cheltuit 1,5 mld. euro pentru a prelua Petrom in 2004, atat pentru achizitia directa de actiuni, cat si pentru majorarea de capital. Austriecii au obtinut, insa, profituri nete de 1,836 mld. euro in anii 2005, 2006, 2007 si in primul trimestru din 2008, au incasat 234 mil. euro de la Petrom pe statiile OMV din Romania, Bulgaria si Serbia, iar acum pachetul de 51% valoreaza 3,606 mld. euro. Petrom este compania care traverseaza cel mai amplu proces de restructurare din Europa de Est si care are o pondere de peste 3% in economia Romaniei.



Profitul net al fostei companii de stat a "explodat" in patru ani, majorandu-se de aproape 14 ori pana la 532,7 mil. euro, personalul de pe statele Petrom a fost redus, discret, la jumatate, iar valoarea de piata a crescut de peste trei ori pana la sapte mld. euro, iar, in 2006, a atins un maxim istoric de peste zece mld. euro, depasind, pe moment, chiar valoarea proprietarului sau austriac.



Petrom a devenit o masina de facut bani, cu un profit programat de 1,9 mil. euro pe zi. Cat din toate aceste rezultate se datoreaza restructurarii realizate de managerii instalati in companie de Wolfgang Ruttenstorfer si cat scumpirii puternice a titeiului, care a ajuns pe bursa de marfuri de la New York la 142,93 $, fata de 41,71 $ la data de 23 iulie 2004, ziua in care sefii OMV semnau, la Bucuresti, cu reprezentantii guvernului PSD contractul de privatizare?



Privatizarea Petrom a fost contestata de puterea instalata in decembrie 2004, cabinetul Tariceanu fiind cel care a facut public, doi ani mai tarziu, contractul, insa desi criticile care s-au intetit nu au dus la niciun rezultat vizibil. "Strategia de dezvoltare a Petrom pana in 2010 a demarat in 2005, fiind bazata pe o analiza foarte detaliata a proceselor tuturor activitatilor si procedurilor", a declarat pentru Business Standard presedintele OMV, Wolfgang Ruttenstorfer.



El adauga ca, avand un buget de peste trei mld. euro, alocat pentru implementarea noii strategii de dezvoltare, targetul ramane transformarea Petrom, la orizontul anului 2010, in cea mai mare companie integrata de petrol si gaze din Sud-Estul Europei. "Firmele care au fost privatizate au metode si proceduri care nu sunt aliniate cu cele ale multinationalelor... Toate schimbarile trebuie facute foarte accelerat si nu trebuie pierduta focusarea pe competitie si pe piata", este de parere Andrei Caramitru, managing partner McKinsey Romania.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1002 ori