Dup? luni de cre?teri neintrerupte, pre?ul benzinei ?i motorinei incepe s? scad? in toat? lumea, de la benzin?riile americane pan? la sta?iile Petrom. Cota?ia unui baril de petrol s-a pr?bu?it la mai pu?in de jum?tate fa?? de recordul celor 147 dolari la care ajunsese in luna iulie, iar - la presiunea consumatorilor ?i a guvernelor - companiile de profil au inceput s? reduc? pre?urile la pomp?.
Un baril de ?i?ei Brent (extras din Marea
Nordului), cu livrarea pentru luna noiembrie, era cotat, ieri, la numai 67 USD
– cel mai mic pre? din mai 2007. Sc?derea a survenit estim?rilor publicate, in
aceast? s?pt?man?, de Organiza?ia Statelor Produc?toare ?i Exportatoare de
Petrol (OPEC), Agen?iei Interna?ionale pentru Energie ?i Departamentului
Energiei al SUA, potrivit c?rora cererea de ?i?ei va sc?dea in 2009.
Cel mai mare consumator mondial (economia
SUA) a intrat in recesiune, iar o sc?dere important? a cererii este a?teptat?
?i in cazul Chinei. De?i Beijingul a anun?at o cre?tere cu 10% a importurilor
de ?i?ei in septembrie 2008, fa?? de septembrie 2007, o economie mondial? in
recesiune va insemna reducerea produc?iei industriale a Chinei. Cererea,
respectiv pre?ul, a sc?zut atat de mult, incat OPEC amenin?? cu reducerea
produc?iei, decizie ce ar putea fi luat? la o reuniune a organiza?iei de luna
viitoare.
A?adar, CNNMoney.com apreciaz? c? acestea
sunt semnele clare ale unei recesiuni, c?ci prima surs? de economisire la care
apeleaz? antreprenorii ?i cosumatorii individuali este reducerea consumului de
combustibil. Cre?terea economic? a incetinit peste tot in lume, dar,
deocamdat?, pre?urile la pomp? nu au sc?zut pretutindeni. In SUA, costul
galonului (3,7 litri) a sc?zut cu un dolar fa?? de prim?vara acestui an, in
timp ce, in Marea Britanie, litrul de benzin? a sc?zut sub o lir?, ceea ce nu
s-a mai intamplat din decembrie 2007.
Cale lung? pan? la ieftiniri semnificative
De fiecare dat? cand m?resc pre?ul la
benzin? ?i electricitate (ob?inut? din arderea p?curii in termocentrale),
companiile energetice din lume justific? m?ririle prin faptul c? au „costuri
legate de pre?ul barilului”. Or, sc?derea de 51% a pre?ului barilului fa?? de
luna iulie nu se cunoa?te inc? in ieftinirea combustibilului.
Potrivit Chigaco Tribune, pre?urile la
pomp? in statul Illinois sunt mai ridicate cu 21% fa?? de aceea?i perioad? a
anului trecut, de?i pre?ul barilului este mai ieftin decat acum un an. Circa
500 de plangeri ale consumatorilor au fost depuse la biroul Procurorului
general al acestui stat american, dar acesta nu are competen?a s? cerceteze
companiile pentru „specul?” decat in cazul unui dezastru natural. Totu?i,
anali?tii cita?i de cotidian cred c? gigan?ii energetici profit? mereu de
sc?derea pre?ului barilului, pentru a-?i rotunji profiturile, dar reduc
pre?urile intr-un ritm mult mai lent decat ritmul in care le-au m?rit. In
condi?iile in care perioada de recesiune este de-abia la inceput, pre?ul unui
baril ar putea sc?dea la 50 dolari, ceea ce ar impune reduceri de 60-70% a
pre?urilor la benzin?, dac? pre?ul nu ar fi dictat de cuantumul taxelor.
Petrom ?i OMV trec la reduceri de pre?
Incepand de azi, Petrom reduce pre?ul de
referin?? la benzin?, cu 11 bani, iar la motorin? – cu nou? bani. Sortimentul
de benzin? ECO Premium 95 va costa 3,65 lei/litru, Premium f?r? plumb – 3,62
lei/litru, iar Top Premium 99 – 3,95 lei/litru, anun?? Mediafax. Benzina OMV
Carrera 95 ?i Carrera 100 vor costa 3,72 lei, respectiv 4,35 lei. Litrul din
motorina OMV Sprint Diesel ?i OMV Premium Diesel va fi comercializat cu 3,97
lei ?i 4,25 lei/litru, iar Top Euro Diesel 4 ?i Euro Diesel 4 vor costa 3,92
lei, respectiv 3,84 lei.