"Baieti destepti" buni si "baieti destepti" rai

Luni, 19 Martie 2012, ora 12:05
2918 citiri
"Baieti destepti" buni si "baieti destepti" rai

Liberalizarea tarifelor pietei energetice va naste noi "baieti destepti". Daca liberalizarea nu va tine cont de greselile facute deja in restructurarea sistemului energetic, efectele in economie vor fi mai nocive decat pierderile pe care le-au adus pana acum asa-zisii "baietii destepti".

Arcelor Mittal a lansat oferta de a cumpara 2,8 Twh la un tarif de 170 lei pe Mwh. Contractul se va incheia pe urmatorii doi ani. Oferta a generat deja controverse.

Exista o scrisoare deschisa semnata de mai multi intelectuali care ii cer ministrului economiei ca acest contract, ce ar urma sa fie derulat de catre Nuclearelectrica, sa nu fie incheiat la tariful lansat de Arcelor Mittal. Obsesia baietilor destepti ne intuneca, uneori, mintile. Nu putem fi siguri ca tariful de plecare a ofertei va fi si cel de inchidere a contractului, cu atat mai mult cu cat acesta este unul care suporta negociere.

Putem fi siguri, insa, ca un mare consumator de energie electrica are tot dreptul si toata determinarea de a negocia tariful pe care il plateste pentru o cantitate mare de energie.

De asemenea, putem fi siguri ca unui mare consumator i se cuvine un tarif sub pretul pietei, iar acest lucru il poate intelege orice incepator in afaceri. Logica este simpla: cumpararea unei tone este diferita de cumpararea unui kilogram, indiferent de produsul despre care vorbim. Costul energiei electrice este esential pentru un combinat precum Sidex Galati.

Un tarif mai mare al energiei poate trimite combinatul din profit in pierdere sau poate determina nevoia de restructurare a personalului sau a productiei. Din aceste puncte de vedere este absolut intemeiata cererea combinatului din Galati de a negocia nivelul de tarif la care cumpara o materie prima esentiala pentru productia pe care o realizeaza.

Invers, chiar si pentru vanzatori, adica pentru companiile producatoare de energie, este esential un contract pe termen lung si care se refera la o cantitate mare de energie. Orice companie din lume, din orice domeniu, isi construieste un plan de afaceri, pe termen mediu, exact pe astfel de contracte.

Intr-un contract pe termen mediu in domeniul energiei, tariful este esential. Dar, sa fim realisti, ambele parti risca. Spre exemplu, sezonul secetos de anul trecut a determinat cresterea tarifului pe bursa de energie. Acest lucru se poate intampla si in anii urmatori.

Sindromul "baietilor destepti" ne scoate, uneori, in afara logicii economice. De exemplu, Arcelor Mittal sunt "baietii destepti" buni. Pentru ca eventuala scadere a profitului unei companii din domeniul energetic se poate compensa prin pastrarea locurilor de munca de la Galati, prin taxele, impozitele si contributiile platite de angajatori si de muncitori, ca si prin impozitarea profitului realizat de Sidex.

"Baietii destepti'' au fost demonizati, uneori, pe nedrept

De fapt, viciile sistemului energetic vin din modul in care s-a restructurat sistemul in anii 1998-1999, atunci cand Renel functiona ca o societate integrata. Problema companiei era, la acel moment, ca amesteca producatori diferiti, din domeniul hidro, termo si nuclear.

Motivatia spargerii Renel a fost aceea ca trebuia facuta o separare prin care sa se identifice performanta economica, in termeni de profit sau pierdere, intre entitatile incluse in Renel. Astfel, s-a ajuns la varianta unor companii separate pe surse de producere (hidro, termo, nuclear) a energiei. In mod previzibil, in anii care au urmat restructurarii sistemului energetic, am asistat la o aglomerare absolut logica a cererii marilor consumatori catre producatorii de energie ieftina, in speta catre cea hidro.

Procesul de spargere a Renel a continuat cu reformele impuse de regulile europene. Acestea au cerut separarea sectorului de transport de cel de distributie, a urmat separarea societatilor de distributie si apoi privatizarea unora dintre aceste companii. La acestea s-au adaugat normele europene privind eligibilitatea consumatorilor.

Mai clar, companiile, consumatorii industriali, au primit dreptul de a-si negocia tarifele la care incheie contractele de furnizare, dar si alegerea furnizorului. De altfel, eligibilitatea a fost considerata de catre reformele europene ca un mare atuu, un important pas inainte.

Dar reformele europene nu au luat in calcul toate consecintele si nu au fost aplicate pana la capat. Lipsa reglementarilor clare a permis existenta contractelor bilaterale (ceea ce, totusi, era in logica instituirii eligibilitatii) si implicit aparitia "baietilor destepti". Initial, acesti furnizori aveau rolul lor.

Un consumator mare de energie putea sa aleaga sa cumpere energie prin acesti intermediari. Totodata, furnizorii aveau rolul de realiza o echilibrare a pietei, adica de a forma un cos de energie de la toate companiile producatoare cu costuri diferite si de a contracta acest tip de energie catre consumatorii finali.

Masura a esuat din lipsa de reglementare, logica economica si din cauza coruptiei. Furnizorii-intermediari au reusit, pe cai mai mult sau mai putin obscure, sa faca slalom printre reglementari si sa gaseasca drumul cel mai direct catre compania care produce cu cele mai mici costuri, Hidroelectrica.

In esenta, in germenul restructurarilor, cerute chiar de Uniunea Europeana, a stat evolutia ulterioara a pietei de energie electrica. Contractele bilaterale din afara bursei de energie s-au facut in numele eligibilitatii, iar "baietii destepti" au aparut ca urmare a defectiunilor de constructie a sistemului. Restul, a fost oportunitate economica.

Ce ar fi de facut?

O solutie este aceea propusa recent: crearea a doua companii energetice nationale, in care sa fie inclusi producatori cu costuri diferite. Insa nici aceasta nu este solutia perfecta, intrucat, peste cativa ani, ne-am putea intoarce la vechea problema si anume acoperirea pierderilor unor companii din castigurile celorlalte. De aceea, cel mai util ar fi sa se treaca la o administrare eficienta a companiilor cu capital de stat.

Din restructurarea sistemului energetic, realizata in ultimii 15 ani, ar trebui sa invatam, astazi, cand se pune problema liberalizarii tarifelor energetice, la energie electrica si gaze naturale. Liberalizarea pietei energetice va conduce, fara indoiala, la cresterea tarifelor atat pentru persoane fizice, cat si pentru companii. Trebuie insa sa invatam din greselile trecutului.

Liberalizarea tarifelor este esentiala pentru a atrage investitori in productia de energie (gaze naturale sau energie electrica). Sectorul are nevoie de investitii de miliarde de euro si nici un investitor nu va veni fara sa aiba profit. In acelasi timp, reforma ceruta de Uniunea Europeana are carente majore pentru Romania. Daca ea va duce doar la investitii si cresteri de tarife, problemele in economie nu se vor termina.

Cat de puternica va fi lovita pentru consumatorii canici

Companiile care utilizeaza energia vor scumpi produsele, ceea ce va crea inflatie si o contractare a pietei. De asemenea, va trebui sa se gaseasca solutii pentru ca eligibilitatea sa functioneze, adica tot mai multi consumatori sa poata negocia tarifele cu sau fara existenta "baietilor destepti".

In ceea ce-i priveste pe consumatorii casnici, situatia lor va depinde de felul in care vor fi definiti consumatorii vulnerabili, cu venituri mici, si de modul in care vor fi ei protejati fata de cresterea tarifelor.

Se vor acorda ajutoare sociale consumatorilor vulnerabili? Din ce fonduri, bugetare sau prin reglementari pe piata energetica, in sensul impunerii unor tarife sociale? In acelasi timp, trebuie sa nu uitam ca refrenul european de restructurare a sistemului era legat si de posibilitatea actualilor consumatori captivi de a-si alege furnizorul.

In Romania, nu s-a intamplat nimic in acest sens. Iar Romania repeta greselile trecutului. Liberalizeaza piata si tarifele favorizand companiile producatoare si distribuitoare, dar nu creeaza concurenta la capatul "lantului", la consumator, lasandu-l pe acesta in continuare captiv.

In concluzie, Romania, in ultimii 22 de ani, a cazut in pacatul de a nu duce pana la capat reformele si reglementarile. Lipsa de finalitate a reformei a nascut oportunitati, portite pentru profit si speculatori care au stiut sa profite. Daca nu vor exista reglementari coerente vor fi in schimb profitori ai erorilor sistemului, evident, legati strans de mediul politic.

Constantin Rudnitchi

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#liberalizare pret energie, #scumpire alimente pret energie, #baietii destepti energie, #editorial Constantin Rudnitchi , #Pret energie