Piata mondiala a petrolului sta sa explodeze. La fel si toate preturile

Marti, 24 Ianuarie 2012, ora 12:29
3370 citiri
Piata mondiala a petrolului sta sa explodeze. La fel si toate preturile

Embargoul introdus de Uniunea Europeana asupra importurilor de petrol din Iran ar putea conduce la un deficit de petrol, iar acest lucru se va reflecta in cresterea preturilor la carburanti pe piata locala. Directorul general Lukoil, Constantin Tampiza, spune ca situatia este "periculoasa".

Constantin Tampiza caracterizeaza situatia ca fiind una destul de periculoasa din punct de vedere energetic, pentru ca "nu stiu de unde poate suplimenta Europa necesitatile de petrol". Pe de alta parte, directorul general Lukoil spune ca momentan, totul depinde de evoluatia petrolului pe pietele internationale.

"Daca deficitul care se va crea va fi suplimentat de alte tari, atunci nu se va reflecta. Dar daca vom avea deficit, mai ales preturile futures vor reactiona iar acest lucru poate sa duca la cresterea titeiului.

Ceea ce poate sa influenteze deciziile participantiilor pe piata futures, a traderilor, se vor teme de speculatii, adica sa comercializeze la preturi exagerate petrolul", spune Constantin Tampiza, pentru Business 24.

Cresterea petrolului ameninta toate sectoarele de activitate

Directorul general Lukoil considera ca pericolul ca pretul petrolului sa creasca exista si ca ne aflam intr-o situatie neclara. "Daca petrolul se scumpeste pe piata internationala, orice companie care extrage vinde petrolul acolo unde este pretul mai mare, pentru ca vrea profit.

Desigur ca vom fi nevoiti sa cumparam petrol la preturile care se vor forma pe piata, iar acest lucru poate duce la cresterea preturilor. Acest aspect va influenta toate sectoarele de activitate", a mai precizat Constantin Tampiza.

Acesta sustine ca nu poate estima exact cu cat vor creste preturile, pentru ca nu stie in ce fel va fi afectata economia europeana.

Constantin Tampiza: nu exista piata neagra

In acest moment, tarile care ar putea suplimenta cererea de petrol ar putea fi cele din nordul Africii, mai crede directorul general Lukoil. "In Rusia este apogeul de extractie, poate tarile din nordul Africii, cum ar fi, de pilda, Libia, ar putea sa restaureze capacitatile de extractie si sa suplimenteze.

Trebuie sa asteptam si sa ne uitam la o situatie concreta. Mai ales ca razboiul cu Iranul poate sa duca la cresterea preturilor, dar trebuie sa luam in calcul si faptul ca recesiune duce la micsorarea consumului de resurse energetice", a mai punctat Constantin Tampiza.

Intrebat daca exista riscul ca mai multe state sa isi faca stocuri de petrol si apoi sa le vanda pe piata neagra, incurajand tranzactiile pe piata neagra, oficialul Lukoil respinge vehement aceasta ipoteza.

"Piata neagra pe piata mondiala a petrolului nu exista. Astazi, sunt cunoscute toate volumele de extractie si tot ceea ce se comercializeaza. In conditiile in care va fi deficit de petrol si toate companiile vor creste preturile, atunci firmele se vor orienta la costurile noi.

Va fi mai greu pentru cei care au capacitati de rafinare, pentru ca va trebui sa importe petrol la preturi mari, iar produsele petroliere pe care le vom avea de la aceste rafinarii vor fi foarte scumpe", a explicat Tampiza.

Marea Britanie se bucura, Grecia ramane cea mai afectata

Germania si Franta nu sunt afectate de embargoul introdus, pentru ca Germania importa 1% din necesarul de petrol, iar Franta 4%. Marea Britanie care se afla in competitie cu SUA pentru petrolul iranian, este avantajata de presiunile facute asupra Iranului.

Incepand din 1908 si pana in 1979, Anglo-Persian Oil, transformata apoi in British Petroleum, a fost principalul exploatator al petrolului iranian.

In schimb, atinse de embargou vor fi statele care se confrunta cu criza datoriilor. Spania si Italia importa 13% din petrol din Iran. Grecia se afla in situatia cea mai dificila, cu 25% din importurile de petrol venind din Iran.

UE este al doilea importator de petrol din Iran dupa China. Iranul exporta in UE 18% din productie. Din cele 2,2 milioane de barili de petrol pe care Iranul ii exporta zilnic, aproximativ 18% este livrat pe pietele europene, potrivit datelor US Energy Information Administration. Consumul mondial de petrol se ridica la mai mult de 89 de milioane de barili de petrol in fiecare zi.

Planurile nucleare ale Iranului au suparat UE

Principalul motiv pentru care Uniunea Europeana a luat aceasta decizie este refuzul Iranului de a opri cercetarile nucleare. Marile puteri se tem ca statul iranian intentioneaza sa construiasca o bomba nucleara, desi raspunsul oficialitatilor de la Teheran a fost cu totul altul. Acesta au explicat ca studiile nucleare vizeaza scopuri pasnice.

Intrebat de ce a luat UE o masura atat de drastica, Constantin Tampiza crede ca pericolul pe care il simte Uniunea Europeana este destul de mare. "Este un moment destul de sensibil, legat de un protest fata de decizia Iranului de a produce arma atomica.

Pericolul pe care il simte Uniunea Europeana este destul de mare si de aceea se folosesc diferite parghii pentru a influenta si pentru a lua sub control aceasta problema", a concluzionat Tampiza.

Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă (ONE) la Quarterly Report 3: ”Avem o creștere a vânzărilor din apartamente de 59% pe segmentul comercial”
Cosmin Samoilă, Directorul Financiar al ONE United Properties, a participat la cea de-a treia ediție a Quarterly Report, din 6 martie, eveniment marca Ziare.com, alături de partenerul principal...
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Un mare combinat din România, deținut de un miliardar rus, face concedieri masive: ”Vom oferi locuri de muncă vacante”
Peste 80 din cei 186 de angajaţi ai combinatului de alumină Alum SA din Tulcea vor rămâne fără locuri de muncă, începând de luni, a anunţat, joi, 28 martie, subprefectul judeţului...
#pret petrol, #crestere pret petrol, #crestere pret benzina, #crestere preturi , #Pret petrol