UPDATE Adrian Sarbu, boss-ul PRO TV, demisioneaza. Vezi principalii pasi ai carierei sale

Miercuri, 21 August 2013, ora 18:13
3768 citiri

Adrian Sarbu, care a demisionat azi din functiile de presedinte si director executiv al companiei Central European Media Enterprises Ltd., a avansat treptat in cariera din televiziune, de la simplu regizor, pana la romanul care a obtinut cea mai mare functie executiva intr-o multinationala.

De-a lungul carierei, Sarbu a reusit sa se faca remarcat, fie ca a fost vorba despre filmarea procesului lui Ceausescu, sau de ideile revolutionare pentru piata locala, el fiind primul care a tabloidizat si mercantilizat presa.

Adrian Sarbu a debutat ca regizor, dupa ce a participat la revolutia romana, unde a filmat cateva scene din cladirea Comitetului Central al Partidului Comunist Roman. Cea mai importanta secventa a fost "procesul sotiilor Nicolae si Elena Ceausescu", o caseta care a ajuns sa fie difuzata in varianta nemontata pe mai multe posturi de televiziune din strainatate.

Un an mai tarziu, dupa revolutie, in 1990 deschide firma MediaPro si in 1991 pune bazele agentiei de stiri Mediafax, alaturi de PRO FM, primul radio privat local. Apetitul si ambitia pentru media il determina sa isi doreasca si un post de televiziune, mai ales ca detinea deja grupul MediaPro si avea alaturi angajati de la postul SOTI (acronimul de la Societatea pentru o TEleviziune Independenta, primul post de televiziune privat, care difuza emisunile dupa ora 23.00, pe frecventele TVR 2).

Mostenitorul imperiului Estee Lauder investeste in Pro TV

Exista insa problema finantarii unui asemenea proiect, efortul financiar fiind unul greu de conceput pentru inceputul anilor '90. Adrian Sarbu depaseste si acest impediment cu ajutorul omului de afaceri Ion Tiriac, cel care ii face cunostiinta cu Ronald Lauder, mostenitorul Imperiului Estee Lauder.

Contextul era de partea lui Sarbu, mai ales ca Ronald Lauder deschisese in Cehia postul Nova TV si a fost interesat sa continuie investitia intr-o noua televiziune, oferindu-I lui Sarbu 20 de milioane de euro pentru a-si vedea visul implinit.

"In 1994 Ronald Lauder a fost singurul care mi-a intins mana si asa am putut relansa Pro TV-ul", declara Sarbu in octombrie 2007, la scurt timp dupa numirea sa ca director operational al CME. Increderea lui Lauder nu a ramas nerasplatita, postul de televiziune PRO TV devenind in scurta vreme lider de audienta.

Odata cu succesul PRO-ului a crescut si averea lui Sarbu, estimata, in 2009 la mai mult de 450 de milioane de euro, tinand cont ca avea un salariu fix de 1,8 miloane de dolari anual. La acesti bani se adaugau bonusuri si compensatii de peste 1,9 milioane de dolari, venitul sau ajungand astfel la 3,7 milioane de dolari, potrivit raportului anual publicat recent.

MediaPro, cumparat de CME in 2009

Sarbu a vandut catre CME toate actiunile Media Pro Entertainment, care includeau, printre altele, Media Pro Pictures, Media Pro Studios, Media Pro Music&Entertainment, Cinema Pro si Hollywood Multiplex, companii pe care omul de afaceri le-a creat de-a lungul timpului ca sa serveasca Pro TV.

Tranzactia s-a ridicat la aproape 100 de milioane de dolari. Sarbu primea din aceasta suma 10 milioane de dolari si 2,2 milioane de dolari in actiuni la CME, la care se mai adauga posibilitatea de a cumpara, in viitor, alte 850.000 de actiuni ale companiei.

Sarbu devine presedinte si director general al CME

Tot in 2009, Sarbu primea cea mai inalta functie pe care a detinut-o un roman in cadrul unei multinationale, respectiv postul de presedinte si CEO al CME. In acelasi an, compania ceda 31% din actiuni grupului Time Warner, pentru mai putin de 230 de milioane de euro.

Succesul de care s-a bucurat Sarbu a inceput sa se diminueze dupa ce grupul CME a inceput sa aiba probleme, din cauza crizei economice, atunci cand creditele care finantau expansiunea au devenit oneroase pentru firma, asa cum arata intr-o analiza Iulian Comanescu.

Venituri in scadere pentru CME

Dificultatile au inceput pentru Sarbu din 2010, cand fotoliul sau in cadrul CME incepea sa se clatine, pe fondul unor venituri din ce in ce mai slabe. Din aprilie 2012, insa, plecarea lui Sarbu de la conducerea CME devenea din ce in ce mai plauzibila.

Central European Media Enterprises, compania-mama a Pro TV, inregistra anul trecut, venituri totale mai mici de pe urma operatiunilor TV din Romania. De la 159,38 milioane de dolari cat raportase in 2011, scadeau la 134 milioane de dolari.

Adrian Sarbu spunea atunci ca rezultatele slabe reflecta "conditiile dure din piata". Intr-un comunicat, el comenta ca "vremurile dificile necesita actiuni indraznete, precum cresterea preturilor de publicitate si a tarifelor de cablu", dar se astepta la o redresare a veniturilor din 2013.

"Cu pozitii solide de lider pe toate pietele noastre, fara datorii ce trebuie platite pana in noiembrie 2015 si cu sprijinul actionarilor nostri majoritari, asteptam 2013 cu increderea ca putem construi pe punctele noastre forte si sa crestem veniturile. Planificam sa restructuram modelul nostru operational, sa reducem baza de costuri si sa imbunatatim structura capitalului si lichiditatea", anunta, in noiembrie anul trecut, Adrian Sarbu.

Pe langa problemele financiare, companiile operate de CME in Romania si Bulgaria au avut dispute si in relatia cu operatorii mari de cablu: Romtelecom, respectiv Bulsatcom, ca urmare a tarifelor solicitate pentru retransmisie, iar posturile au fost scoase din grilele celor doi operatori. In cele din urma, s-a ajuns la o intelegere intre difuzor si operator in ambele cazuri, iar posturile au fost reintroduse in grile.

Demisia lui Sarbu, anuntata de CME

Central European Media Enterprises Ltd. anunta, intr-un comunicat de presa, ca Adrian Sarbu a demisionat, miercuri, din functiile de Presedinte si Chief Executive Officer (CEO) ale companiei.

"Adrian Sarbu a jucat un rol decisiv in cadrul companiei pentru aproape doua decenii. A inceput ca partener al CME in 1995, cand compania a lansat postul PRO TV pe piata din Romania. Ulterior, din 2007 pana in 2009, a ocupat functia de Chief Operating Officer al companiei. Din 2009 a fost Presedinte si CEO al CME", se arata in comunicat.

Ronald Lauder, fondatorul CME si seful boardului directoral al CME, ii multumeste lui Adrian Sarbu, prin intermediul aceluiasi comunicat, pentru "numeroasele contributii la succesul companiei CME, pentru pasiunea, dedicarea si viziunea creativa de exceptie de care a dat dovada inca din 1995".

"In toata aceasta perioada, Adrian a creat si implementat strategia multichannel pentru CME si divizia new media. Si-a indeplinit cu succes atributiile de CEO, reusind sa mentina compania in pozitia de lider de piata intr-un context macroeconomic foarte dificil si intr-o perioada de tranzitie a industriei media. Ii suntem recunoscatori lui Adrian pentru toate aceste realizari si ne dorim sa continuam colaborarea si in viitor", spune Ronald Lauder.

Adrian Sarbu a declarat ca este "mandru" ca a facut parte din CME pentru aproape 20 de ani si ca a contribuit la succesul neintrerupt al companiei in aceasta perioada plina de provocari. "Este o organizatie extraordinara, cu oameni foarte talentati. Sunt increzator in succesul companiei si in viitor. Misiunea mea la CME a fost indeplinita", spune Sarbu, citat in comunicat.

Sarbu ramane angajat in cadrul companiei pana la sfarsitul anului

Adrian Sarbu va fi in continuare angajat CME pana la 1 ianuarie 2014. Boardul companiei l-a desemnat pe Duco Sickinghe, membru al boardului, sa conduca temporar comisia directorala pana la preluarea sarcinilor de catre un CEO permanent.

Potrivit comunicatului, boardul companiei sustine strategiile de business implementate de catre managementul CME in anul 2013, inclusiv intentia de crestere a tarifelor de publicitate TV si a tarifelor pentru retransmisie, care ar trebui sa conduca la o crestere a business-ului si la performante notabile pentru CME.

Grupul CME, afaceri de peste 500 milioane euro in 2012

Cifra de afaceri raportata pentru tot grupul CME pentru anul trecut a fost de 575 milioane de euro (772,1 milioane de dolari), cu un profit operational 93 milioane de euro (125,4 milioane de dolari).

CME, o companie de media si entertainment integrata, este prezenta in sase tari din Europa Centrala si de Est. In afara de Romania, grupul are operatiuni in Cehia, Slovenia, Slovacia, Croatia si Bulgaria. Cehia si Romania sunt principalele piete ale CME.

CME opereaza prin trei divizii - broadcasting (canalele de televiziune), continut prin Media Pro Entertainment si New Media. De asemenea, CME este listata pe piata bursiera NASDAQ, la Bursa din Praga si are operatiuni in Europa Centrala si de Est.

Eveniment Antreprenoriatul Profesie vs Vocatie

OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus Pad Go, tableta de buget cu specificații excelente. La ce preț este oferită
OnePlus a introdus pe piață o nouă tabletă, OnePlus Pad Go, o versiune mai accesibilă a modelului OnePlus Pad. Cu un preț de pornire de aproximativ 230 EUR în Europa, tableta promite să...
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în Windows 11. Cum pot fi dezactivate
Microsoft vrea să introducă reclame în meniul de Start al Windows 11, conform informațiilor oferit de utilizatorii beta din Statele Unite. Experimentul se aliniază practicii companiei de a...
#demisie Adrian Sarbu, #plecare Sarbu PRO TV, #demisie Sarbu CEO CME , #Management