Imbratiseaza inovatia

Joi, 06 Martie 2008, ora 13:31
3406 citiri
Imbratiseaza inovatia

Un bec aprins deasupra capului semnaleaza o idee in desenele animate. In lumea de afaceri din ziua de azi, companiile nu-si permit sa astepte ca becul sa se aprinda.

Procter & Gamble, Alcoa, Intel si Chiquita sunt cateva dintre companiile care au inteles necestitea unui proces de inovatie planificat si consistent.


Cum poate imbratisa middle si top-managementul inovatia? Care este cea mai rapida cale de a obtine deschiderea spre inovatie din partea managerilor?

De ce este necesara inovatia?

Supravietuirea presupune inovatie. Piata globala a devenit atat de competitiva incat inovatia este acum o investitie la fel de valoroasa precum vanzarile si marketingul. Pietele se globalizeaza, iar valoarea inovatiei creste.

Cele mai bune idei si tehnologii se raspandesc rapid in toata lumea. Compania care aduce un produs nou poate genera forfota, insa o singura data. Nu va dura mult pana cand ideea va fi copiata. Un proces de inovatie consistent ajuta companiile se depaseasca acest obstacol.

Desi brandul este extrem de important, experienta a inceput sa-si spuna cuvantul tot mai tare. Motivatia pentru care clientul alege un anumit produs depinde si de experienta, atat cea personala, cat si a celor din jur. Internetul le permite milioanelor de utilizatori sa-si impartaseasca experientele online, lucru care formeaza noi imagini in mintea consumatorului. Asadar, pentru client, experienta a devenit aproape la fel de importanta ca si brandul. Din acest considerent, inovatia iese in fata.

O noua viziune asupra inovatiei

Pentru mult timp, inovatia a fost vazuta ca fiind un proces creativ care se naste din imaginatia oamenilor ca Albert Einstein sau Steve Jobs. A venit timpul ca aceasta imagine sa se schimbe. Astazi, inovatia este un proces masurabil si de incredere care genereaza rezultate pozitive in afaceri.

Inovatia de succes inseamna dezvoltarea de noi idei si adoptarea design-urilor noi si a metodelor de productie care aduc imbunatatiri semnificative in parametri principali ai valorii clientului. Cu alte cuvinte, producatorii trebuie sa identifice acele atribute ale unui produs pe care isi bazeaza clientul alegerea si apoi sa le imbunatateasca.

Avantul pentru inovatie incepe de la top-management


Companiile cu cel mai mare succes au in spate, de cele mai multe ori, un campion al inovatiei - un individ cu suficienta autoritate si respect incat sa inlature obstacolele si sa ii determine pe ceilalti angajati sa gandeasca "altfel".

John Pepper, fostul director executiv al Procter & Gamble, a fost unul din primii oameni care au inteles acest aspect. A organizat traininguri pentru 6000 de ingineri si oameni de stiinta pentru a-i invata sa gandeasca intr-o maniera inovatoare.

A stiut ca, daca fiecare dintre acestia ar lucra cu 5% mai inovator, compania ca intreg va functiona mult mai eficient.

Reforma middle-managementului cu o aversiune fata de risc

Angajatii cu functii de middle-management sunt, de obicei, cel mai mare obstacol in calea inovatiei. Acestia sunt atat concentrati asupra muncii lor incat nu gasesc timp pentru a adopta o gandire iesita din tipare.

De asemenea, joburile lor sunt mai simple decat cele de top-management, drept pentru care, middle-managementul prezinta o aversiune fata de risc.

Top-managementul poate preveni teama middle-managementului, reducand riscul asociat schimbarilor. Retine ca implementarea inovatiei ca disciplina face din aceasta ceva previzibil si programat si nu transforma timpul intr-o continua asteptare, in speranta ca, poate, va rasari o idee buna.

Inovatia porneste de sus, drept pentru care, orice sef de corporatie trebuie sa investeasca in implementarea si dezvoltarea acesteia.

Adopta inovatia in fiecare departament al companiei

Inovatia nu ar trebui sa tinteasca strict partea de business, de marketing sau pe cea tehnica.

Inovatia trebuie sa cuprinda intreaga companie, fiecare departament in parte.


Angajeaza inovatori profesionisti


Acum cativa ani, companiile au realizat ca este nevoie de cercetare si dezvoltare si au investit in specialisti pentru fiecare domeniu.

Astazi, companiile necesita aceeasi schimbare,insa in domeniul inovatiei. Ele se afla in cautarea unor profesionisti ale caror joburi full-time sa fie generarea si intretinerea inovatiei.

Incepe trainingul de baza in inovatie

Alege un grup de angajati care sa beneficieze de trainguri profesionale in inovatie. Dupa o perioada de initiere si perfectionare, echipa va fi capabila sa raspandeasca valul inovatiei in toata compania.

Este momentul sa privesti inovatia cu alti ochi: ca fiind un proces de baza si masurabil, responsabil de rezultate pozitive in afaceri.


Vechea perspectiva asupra inovatiei, conform careia inovatia este un proces creativ pe care nu te poti baza, este invechita si ineficienta.


Uita de becul aprins deasupra capului si deschide usa unei noi paradigme.

Autor: Teodora Popa