Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Marile grupuri mondiale de comunicare au intrat in cursa achizitiilor de retele media

Marile grupuri mondiale de comunicare au intrat in cursa achizitiilor de retele media
In ultimii doi ani, grupul WPP a cumparat 44 de agentii de publicitate, in timp ce Omnicom si-a adaugat in portofoliu 16 companii. Piata mondiala de comunicare se concentreaza in jurul a sase mari conglomerate, care de la an la an isi maresc cifrele de afaceri si isi inmultesc achizitiile.
Acestea au inregistrat in 2006 venituri totale de aproximativ 38,7 miliarde de dolari, conform analizei facute de publicatia americana "Advertising Age".

Omnicom este cel mai mare grup de comunicare din lume, cu venituri de 11,3 miliarde de dolari. Conglomeratul cuprinde trei retele de publicitate, cea mai importanta fiind BBDO Worldwide, care a inregistrat venituri de 1,68 miliarde de dolari, si doua de media.

Cea mai mare parte a afacerilor Omnicom se deruleaza in SUA, grupul avand deschise 12 agentii pe teritoriul american. Compania a avut in primele noua luni ale anului 2007 o crestere a veniturilor cu 10% fata de aceeasi perioada a lui 2006.

Cel mai important client din 2006 a fost producatorul de automobile Daimler Chrysler, care i-a adus venituri de 410 milioane de dolari, ce reprezinta 3,6% din incasarile grupului. Daimler Chrysler este clientul Omnicom inca din 1926. Grupul de comunicare nu a stat degeaba in 2006, facand 16 achizitii, dintre care cele mai importante au fost cele din China si India.

Conglomeratul de comunicare a intrat in parteneriat cu Citic Group, companie chineza care se ocupa de constructii, comunicari prin satelit si energie. In urma acestui parteneriat a rezultat DDB Guoan Communication Beijing Co. La jumatatea lui 2006, Omnicom a achizitionat majoritatea actiunilor la compania indiana de retail marketing Goto Customer Services.

Grupului i s-a mai alaturat si agentia de publicitate 180 Communications, care si-a impartit clientul "Addidas" cu TBWA Worldwide.

Al doilea grup de comunicare ca marime si incasari este WPP, cu venituri de 10 miliarde de dolari, dintre care cea mai mare pondere, 47%, avand-o publicitatea traditionala. Conglomeratul opereaza in 4 segmente ale comunicarii: publicitate si media, cercetare de piata, relatii publice, branding si identitate de brand. Cel mai important client al WPP Group a fost Ford Motor Co. Care a generat un venit de 595 milioane de dolari.

Interesant este faptul ca 40% din incasarile companiei provin de la agentiile din Europa. La nivel de dinamica a pietei de publicitate, WPP Group a fost cel mai activ, inregistrand in 2006 numarul cel mai mare de achizitii (44). Ogilvy Group China a cumparat in septembrie 2006 Black Arc Advertising.

WPP Group a facut 44 de achizitii in 2006

Si WPP s-a extins si pe piata din China. Agentia Millward Brown, parte a WPP, a cumparat 95% din firma de cercetare de marketing, All China Strategic Research Co. Printre achizitiile sale recente (aprilie 2007) se numara compania spaniola de marketing si comunicare Tapsa. In Romania grupul WPP este prezent prin agentiile de publicitate Grey Bucuresti, Scala JWT, Ogilvy Romania si Young & Rubicam si prin firmele de media MediaCom, Mediaedge:cia si MindShare.

De notat faptul ca cea mai profitabila retea de publicitate a fost in 2006 JWT, cu un venit net de 1,2 miliarde de dolari.

Un alt mare conglomerat din domeniul comunicarii este Interpublic Group of Cos., care a avut incasari de 6,1 miliarde de dolari, cu 1,3% mai putin fata de anul precedent. Chiar daca Interpublic ocupa pozitia a treia in ierarhia celor mai profitabile grupuri de comunicare, acesta a inregistrat in 2006 si pierderi nete de 31, 7 milioane de dolari Interpublic a pierdut 51 de agentii.

Interesant este faptul ca majoritatea companiilor (12) pe care grupul le detine isi desfasoara activitatea pe teritoriul american. Grupul are trei retele de publicitate, cea mai profitabila fiind McCann Erickson (venituri nete de 1,4 miliarde de dolari) si doua de media. In iunie 2006, Draft si FCB, detinute de Interpublic, au fuzionat intr-o retea de de marketing integrat, numita DraftFCB si condusa de Howard Draft.

Interpublic nu se inghesuie sa faca achizitii asa cum fac competitorii sai. Abia anul trecut, grupul si-a anuntat prima achizitie dupa trei ani: Reprise Media, firma americana de cercetare de marketing. Mai mult, 51 de agentii s-au retras in 2006 din Interpublic. De exemplu, Stein Rogan & Partners si Howard, Merrell & Partners, Raleigh, N.C. si-au rascumparat in intregime actiunile din grup, iar GlobalHue 49%. P & G, un client de 500 milioane de dolari.

Publicis este al patrulea grup de comunicare din lume, cu venituri de aproximativ 5,8 miliarde de dolari. Principala sursa de profit a conglomeratului francez este publicitatea traditionala, care ii aduce 70% din incasari. Grupul s-a extins in 2006 pe piata digitala, facand o achizitie de proportii: reteaua Digitas pentru suma de 1,3 miliarde de dolari, incasand de la aceasta 390 milioane de dolari.

Din decembrie 2006 Publicis detine 1,2% din Interpublic. Grupul a castigat clienti precum Renault, Vaccins Pasteur, Orange, Marriott, Wal-Mart, Oracle, dar a pierdut General Motors, Heineken, Nokia (contul de media). Cel mai mare client al Publicis, Procter & Gamble, i-a adus companiei aproximativ 10% din veniturile totale, ce reprezinta circa 500 milioane de dolari.

In octombrie 2007, Publicis a intrat pe piata de publicitate din Japonia facand un jointventure (colaborare) cu Dentsu, cel mai mare grup de publicitate din tara respectiva. Acest lucru i-a permis accesul la toti clientii pe care ii detinea Dentsu.

Grupul Publicis avea in 2006 42 de mii de angajati in intreaga lume, cu 4% mai multi fata de 2005. In iulie 2007, grupul Publicis si-a completat portofoliul cumparand majoritatea actiunilor de la compania turca de comunicare si advertising YORUM, Allmedia, Bold & Zone. Pana acum, Publicis si Yorum au impartit clienti din 1992. Principalii clienti ai Yorum sunt: Coca-Cola, D&R, Garnier, Nestle, Whirlpool.

In 2006, Publicis a inregistrat si pierderi in valoare de 156 milioane de dolari conform analizelor facute de Bear, Sterns & Co. Alte achizitii ale grupului au fost cumpararea in octombrie 2006 a companiei japoneze de evenimente Emotion, cu ajutorul careia va organiza Jocurile Olimpice care au loc in acest an la Beijing. In martie 2007, Publicis a intrat pe piata industriei de farmaceutice prin achizitia companiei Pharmagistics, care a intrat in divizia Publicis Healthcare communications Group.

Dentsu, grup japonez de comunicare, a inregistrat in 2006 venituri de 2,9 miliarde de dolari, dintre care 79,7% reprezinta incasari din publicitatea traditionala. Grupul detine doar doua retele: una pe teritoriul american si o retea de publicitate, Dentsu, care ii aduce cea mai mare parte din venituri. Interesant este faptul ca Dentsu este cea mai profitabila retea de publicitate din lume (2,18 miliarde dolari).

Dentsu detine 35% din retelele de publicitate din Asia si are o participatie de 15% cu drepturi de vot in grupul Publicis datorita faptului ca Dentsu detine 22% din actiunile firmei Bcom3 Groupe, parte a grupului Publicis din anul 2002. In plus, grupul japonez si-a infiintat in ianuarie 2006 a treia agentie din India, Dentsu Creative Impact. Grupul are peste 16.000 de angajati la nivel mondial si opt birouri in Statele Unite.

Havas a pierdut angajati

Cu un venit de aproximativ de 1,8 miliarde de dolari, grupul Havas este prezent in Romania prin agentia de publicitate Euro RSCG si cea de media MPG. Havas avea in 2006 13.328 de angajati in toata lumea, cu 7% mai putini decat anul precedent.

Grupul opereaza la nivel mondial trei retele: New York (Euro RSCG), Barcelona (MPG) si Boston (Arnold Worldwide). Ultima companie s-a dizolvat in 2006 la numai sase ani de la infiintare. Pentru a-si mentine principalul client Citroen care apartine companiei Peugeot, Havas a fost de acord sa rascumpere agentia Scher Lafarge de care se despartise in 2001. Cele mai mari venituri le inregistreaza reteaua de publicitate Euro RSCG Worldwide, cu 659 milioane de dolari.

<a href=http://www.adevarul.ro/articole/marile-grupuri-mondiale-de-comunicare-au-intrat-in-cursa-achizitiilor-de-retele-media/338517 target=_blank>Adevarul</a>

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>
Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1166 ori