Din luna mai, traficul din zona central? a Capitalei va fi monitorizat la sange. Peste 100 de intersec?ii vor fi complet automatizate.
Inca de la inceputul anului, semafoarele din intersectiile din centru sunt schimbate si conectate
la un sistem automatizat. Este vorba despre peste 500 de semafoare noi,
dar si despre peste 100 de camere de luat vederi care vor fi montate in
toate intersectiile monitorizate.
Din 15 mai, soferii care circula prin centrul Capitalei vor fi
supravegheati non-stop cu peste 100 de camere care vor fi amplasate in
intersectii. Traficul va fi monitorizat, dintr-un centru de comanda, de
agenti de politie si de specialisti in siguranta circulatiei din
Primaria Capitalei.
Semafoarele, corelate din asfalt
Sistemul de management al traficului din Capitala va fi operational
in prima faza pe relatia Baneasa - Berceni, dar si pe traseele Carol -
Elisabeta -Eroilor si Piata Muncii - Piata Unirii - bulevardul
Libertatii. Pe aceste artere vor fi ingropate in asfalt niste "bucle de
inductie" care vor prelua semnalul dat de fluxul de masini si transmis
catre Centrul de comanda. In plus, vor exista camere de luat vederi,
care vor supraveghea modul in care soferii respecta culoarea
semaforului si regulile de circulatie. Semafoarele nu vor mai avea
timpi ficsi pentru unda verde, ci aceasta va fi stabilita chiar de
valorile de trafic din momentul respectiv. Daca senzorii din asfalt
sesizeaza ca intr-o intersectie coloana de masini este mult prea mare,
atunci zona care risca sa se blocheze primeste unda verde pentru o
perioada de timp mai mare decat este calculat initial. Timpii de
semaforizare dintre zi si noapte vor fi diferiti in functie de fluxul
de autovehicule de pe fiecare sens.
Unda verde pentru politie si Salvare
In noul sistem de management al traficului mai exista o inginerie.
Masinile politiei, pompierilor si ambulantele vor fi dotate cu niste
dispozitive numite transpondere. Acestea sunt sesizate de dispozitivele
de detectie din intersectii, iar masinile care se deplaseaza la urgente
primesc unda verde. Un alt sistem, integrat in cel de management al
traficului, vizeaza dimensionarea traficului RATB in functie de numarul
de calatori.
300 de autobuze vor avea montat un sistem GPS care va transmite in centrul de comanda informatii din trafic.
Validatoarele
de bilete de calatorie vor da numarul persoanelor care folosesc anumite
mijloace de transport. Daca undeva numarul calatorilor este in scadere,
acest fapt poate determina RATB sa reduca numarul mijloacelor de
transport din trafic de pe anumite rute.
Unde sunt calatori mai multi, RATB poate suplimenta autobuzele.
Toate informatiile ajung, evident, in centrul de comanda al
managementului traficului, care va consta intr-o sala cu 50 de
monitoare si televiziune cu circuit inchis. Tot sistemul va functiona
printr-o retea speciala de fibra optica, la care vor fi cuplate atat
aparatele si camerele din trafic, cat si semafoarele din intersectii.
"Din centrul de comanda, se poate interveni in timp real pentru
corectarea problemelor din trafic", explica directorul directiei
infrastructura din Primaria Capitalei, Gheorghe Udriste.
Creste viteza de deplasare
Edilii spun ca noul sistem dupa care se va circula de la vara in
Bucuresti va creste viteza de deplasare cu 5%. In prezent, viteza medie
in Capitala pentru autovehicule este de 32 de kilometri pe ora, iar
pentru transportul in comun, de 16 kilometri pe ora. Specialistii mai
spun ca echipamentele de supraveghere din intersectii vor avea
posibilitatea sa se invarta la 360 de grade, dar si sa focalizeze catre
cel mai mic detaliu. De exemplu, un sofer indisciplinat in trafic poate
fi recunoscut dupa imaginile transmise de camere, dar va fi fotografiat
si numarul masinii. Acest sistem poate depista si masini furate.
Un lucru bun pentru soferi este ca echipamentele de supraveghere nu vor
avea si functie de radar. Sistemul de management al traficului este
implementat de consortiul de firme format din UTI si Swarco si costa
municipalitatea 25.000.000 de euro.
Fara viraj la stanga
In aceasta luna, Primaria Capitalei va primi un studiu in baza
caruia pe marile bulevarde va fi interzis virajul la stanga. Acest
sistem va elimina timpii pierduti de unii soferi care stau dupa cei
care vireaza prin mijlocul bulevardului. Acelasi studiu va arata si
care vor fi arterele pe care se va introduce culoar unic pentru
mijloacele RATB. In plus, se monteaza indicatoare care ii vor ghida pe
soferi catre cartiere sau diferite obiective. Indicatoarele de
orientare catre cartiere vor fi albe, catre institutii si spitale,
maro, iar catre alte localitati vor fi alb cu albastru.