Ambasadorul SUA critica decizia Romgaz

Vineri, 03 Decembrie 2010, ora 01:04
1886 citiri
Ambasadorul SUA critica decizia Romgaz

Ambasadorul SUA la Bucuresti, Mark H. Gitenstein, impartaseste opinia Fondului Proprietatea si se arata ingrijorat de faptul ca producatorul de gaze de stat Romgaz a votat in AGA din 30 noiembrie sa doneze 400 de milioane de lei la bugetul statului roman.

"Impartasim preocuparile profunde exprimate de catre managerii Fondului Proprietatea legate de decizia reprezentantilor statului roman in cadrul Adunarii Generale a Actionarilor Romgaz din 30 noiembrie de a vota pentru donarea a 400 milioane de lei la bugetul de stat. In conformitate cu standardele acceptate la nivel mondial pentru management corporatist, reprezentantii statului ar fi trebuit sa se fi recuzat de la vot la o astfel de decizie, ca urmare a conflictului inerent de interese, indiferent daca actiunea a fost legala din punct de vedere tehnic, in conformitate cu legislatia romana", se arata intr-un comunicat transmis joi de Ambasada SUA.

De asemenea, Gitenstein spune ca regreta ca, in calitate de actionar majoritar in Romgaz, "Guvernul roman nu ia in considerare cu mai multa atentie modul in care aceasta actiune ar putea afecta in mod negativ interesele actionarilor privati, inclusiv Fondul Proprietatea, ca sa nu mai vorbim de impactul negativ asupra capacitatii companiei de a investi". Gitenstein avertizeaza ca acest gest nu poate decat sa descurajeze investitiile viitoare intr-un sector de crestere critic pentru economia romaneasca.

"Intr-un moment in care autoritatile romane incearca sa atraga noi investitii in sectorul energetic, acest tip de decizii submineaza increderea investitorilor ca deciziile de afaceri ale autoritatilor din domeniu se iau intr-un mod echitabil, transparent, previzibil si in concordanta cu statul de drept si cu practicile de afaceri ale Occidentului", mai afirma ambasadorul SUA. Franklin Templeton Investment Management Limited, administratorul unic al Fondului Proprietatea, a anuntat miercuri printr-un comunicat ca Fondul va ataca in justitie decizia Romgaz de a dona 400 milioane de lei la bugetul de stat, iar conducerii Romgaz i se solicita sa nu aprobe transferul de fonduri.

In urma Adunarii Generale a Actionarilor Romgaz din 30 noiembrie, Ministerul Economiei, principalul actionar al companiei cu 85% din actiuni, a votat in favoarea donatiei de 400 de milioane de lei catre bugetul statului.

In calitate de actionar minoritar cu 15% din actiuni, Fondul a votat impotriva acestei rezolutii, exprimandu-si deja de cateva saptamani temerile privind consecintele unei astfel de masuri.

"Intelegem nevoia statului roman de a-si finanta deficitul bugetar, dar astfel de decizii trebuie luate doar intr-o perspectiva pe termen lung. Cum donatia a fost deja sustinuta de Ministerul Economiei, anticipam efecte negative asupra mediului romanesc de investitii si consideram ca poate fi afectat chiar ratingul de tara al Romaniei.

Credem ca o asemenea decizie arbitrara si nedreapta in numele unei companii de stat va fi in detrimentul Romgaz, al actionarilor minoritari dar si al mediului de afaceri din Romania.

Capacitatea guvernului de a impune astfel de decizii asupra unor companii va trimite un mesaj ingrijorator investitorilor internationali si va afecta reputatia pietei de capital din Romania", a declarat presedinte executiv al Templeton Emerging Markets Group, Mark Mobius.

Reprezentantii Fondului Proprietatea mai spun ca, in ciuda faptului ca a propus guvernului roman si conducerii Romgaz o solutie alternativa sub forma unui dividend special care ar fi permis un tratament corect si egal pentru toti actionarii, Fondul se vede nevoit sa inceapa o actiune in justitie pentru a-si proteja actionarii, solicitand anularea aceastei donatii.

Lansat in decembrie 2005, Fondul Proprietatea a fost creat pentru despagubirea cetatenilor romani ale caror proprietati au fost confiscate de fostul regim comunist. In urma licitatiei internationale anuntate in decembrie 2008, Franklin Templeton a castigat, in iulie 2009, mandatul in valoare de 3,4 miliarde euro al Fondului Proprietatea, fiind selectata dintre sapte companii globale de management al activelor.

Franklin Templeton a preluat oficial rolul de manager al investitiilor si unic administrator al Fondului pe 29 septembrie 2010.

Incepand cu 27 septembrie 2010, dupa numirea oficiala, Franklin Templeton a demarat plata dividendelor distribuite pentru anii 2008 si 2009 catre toti actionarii inregistrati si se concentreaza pe listarea Fondului la Bursa de Valori Bucuresti la inceputul anului 2011.

Franklin Templeton si-a stabilit recent un birou in Bucuresti, cu o echipa de 23 de angajati, incluzand sase specialisti locali in investitii sprijiniti de cei 35 de manageri de portofolii si analisti din cadrul echipei largite a Templeton Emerging Markets. Franklin Templeton Investment Management Limited este o filiala a Franklin Resources, o organizatie globala de management al investitiilor ce opereaza sub denumirea Franklin Templeton Investments. Franklin Templeton Investments furnizeaza solutii globale si locale de management al investitiilor administrate de echipele de investitii Franklin, Templeton, Mutual Series, Fiduciary Trust, Darby si Bissett.

Compania situata in San Mateo, California are mai mult de 60 de ani de experienta in investitii si administreaza active in valoare de peste 644 miliarde dolari, conform datelor disponibile la data de 30 septembrie 2010.

#fondul proprietatea, #romgaz, #investitori, #fonduri, #tranzactie, #gaze , #stiri Romgaz