Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cand vom avea "internet rural"? Cand satenii vor avea PC-uri si telefoane inteligente

Cand vom avea "internet rural"? Cand satenii vor avea PC-uri si telefoane inteligente

In anul 2011, doar 2 case din 10 de la tara au internet. Cu toate ca statul vorbeste de foarte multi ani despre informatizarea zonelor rurale, operatorii de internet recunosc potentialul de business, dar nu se inghesuie sa investeasca in sate. Vezi de ce.

Acum cativa ani, deschiderea unui centru informatic intr-o scoala dintr-un sat uitat de lume era un eveniment pe care Ministerul Comunicatiilor il anunta cu mare fast. Se vorbea despre modul in care accesul la informatii va schimba stilul de viata al taranului roman si despre egalizarea sanselor copiilor de la tara cu a celor de la oras. Timpul a trecut, iar rezultatele sunt nule.

In satele romanesti, doar 2 case din 10 au internet. Acest bilant este principalul motiv pentru care Romania este in continuare pe ultimul loc in Uniunea Europeana la rata penetrarii internetului broadband - sub 14%.


Tot de cativa ani se vorbeste despre faptul ca internetul si telefonia vor deveni comoditati, servicii pentru care consumatorii nu vor plati sau vor da sume foarte mici. Drept urmare, companiile din domeniu trebuie sa se reinventeze, sa faca bani din servicii aditionale sau sa caute zone cu potential. Statul da vina pe operatori


Ca zonele rurare ar putea fi o mina de aur pentru operatorii de internet o recunoaste toata lumea.


"Segmentul rural ramane unul foarte ofertant", spune Gabriel Ionita, Senior Manager, Dezvoltare Produse si Servicii, Cosmote Romania. Asadar, merita sa ne punem intrebarea "de ce nu exista internet in sate?".


Presedintele Autoritatii Nationale pentru Administrare si Reglementare in Comunicatii (ANCOM), Catalin Marinescu, spune ca principala cauza este lipsa furnizorilor in aceste zone.


Acestui motiv i se adauga starea de bunastare a populatiei si monopolizarea operatorului de telefonie fixa de-a lungul anilor, Romtelecom.


Solutia? Statul incearca stimularea operatorilor pentru a ajunge in zone cat mai indepartate. Nu ar trebui sa fie greu, in conditiile in care exista si fonduri europene generoase care pot fi accesate in acest sens.


Seful ANCOM spune ca, pana in 2013, si cele 2.500 de localitati neacoperite in prezent vor avea acces la internet.


Suna bine, dar doar in teorie. In practica, strategiile operatorilor sunt facut pe baza unor indicatori foarte clari, iar amortizarea unei investitii trebuie sa fie cuantificabila.


"Nivelul redus de utilizare din prezent comparativ cu zonele urbane este un indicator important care trebuie corelat cu nevoia pentru servicii de internet si posibiltatile financiare ale potentialilor clienti", au declarat pentru Bloombiz oficialii Vodafone.


In asteptarea gadgeturilor


Daca analizezi potentialul de business al unui sat in care doar in doua case exista un calculator si doar cativa locuitori au un telefon inteligent, rezultatul este clar. Mergi mai departe.


Mai exact, aprox. 5% dintre casele de la tara sunt dotate cu un PC, si doar 2% dintre sateni au un telefon mobil. Discutiile despre smartphone-uri sunt inutile.


"Potentialul de business in mediul rural este foarte mare, dar acesta poate fi fructificat doar dupa depasirea unor limitari.


Cu toate ca serviciul de acces la internet a devenit in ultimii ani aproape o necesitate, in mediul rural exista o anumita intarziere de preluare datorata atat gradului de informare al potentialilor utilizatori, dar mai ales puterii de cumparare mai reduse.


Intrucat accesul la Internet este conditionat de prezenta unui echipament (PC, laptop, tableta, smarphone), gradul de echipare al gospodariilor cu computere este cel mai important indicator de care depinde si piata de servicii de acces Internet", a declarat pentru Bloombiz Ovidiu Ghiman, director executiv strategie si dezvoltare afaceri in cadrul Romtelecom.


Operatorul a investit in Romania in 2009 si 2010 peste 300 de milioane de euro, dar nu se stie ce procent din aceasta suma a fost investita in servicii de internet.


Puterea de consum a unei zone este principalul indicator de business si in opinia reprezentantilor Orange.


"In ceea ce priveste segmentul rural, potentialul de dezvoltare este mare, dar, in momentul lansarii unor produse si servicii, trebuie luate in calcul nivelul cererii dintr-o anumita zona si puterea de cumparare a potentialilor clienti", sunt de parere oficialii Orange.


Asadar, cat timp taranul nu-si va permite sau nu-si va dori sa investeasca in gadgeturi, internetul va ramane un serviciu SF pentru majoritatea romanilor.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1960 ori