Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Reclamele Rosia Montana Gold Corporation, interzise de CNA fiindca induc publicul in eroare

Reclamele Rosia Montana Gold Corporation, interzise de CNA fiindca induc publicul in eroare


Consiliul National al Audiovizualului a interzis, marti, reclamele care promoveaza proiectul de la Rosia Montana. Conform Realitatea Tv, CNA spune ca reclamele induc publicul in eroare.

Decizia de oprire de la difuzarea pe TV a spoturilor de promovare a proiectului de la Rosia Montana (in forma in care au fost difuzate in perioada 1 septembrie - 6 octombrie) a fost luata de membrii CNA cu opt voturi "pentru" (Laura Georgescu, Lorand Turos, Monica Guberat, Viorel Vasile Buda, Christian Mititelu, Cristina Trepcea, Rasvan Popescu si Radu Calin Cristea), transmite Mediafax.

Membrii institutiei sustin ca este o campanie agresiva, sociala si politica si nicidecum una comerciala. In plus, ei reclama si faptul ca spoturile au continut nereal.

Ioana Avadani, director executiv la Centrul pentru Jurnalism Independent, a precizat ca se bucura ca CNA "a gasit resursele interne sa ia o decizie in acest sens".

In plus, ea aminteste ca e vorba strict de spoturile publicitare, nu de validitatea proiectului in sine, astfel ca CNA va suspenda difuzarea lor pana cand ele vor fi readuse in legitimitate.

Pe ordinea de zi a sedintei CNA, publicata pe site, apare ca subiect de dezbatere "Posturi TV - emisiuni de stiri si dezbatere/subiectul Rosia Montana - cu reclamatii".

Decizia CNA vine la scurt timp dupa ce realizatoarea TVR Eugenia Voda a adresat o scrisoare deschisa pe aceasta tema.

"Aceste reclame contravin dispozitiilor legale privind informarea corecta a publicului. Pana si la reclamele unor medicamente care se elibereaza fara reteta, privitorul e avertizat obligatoriu (...). Pe cind la reclamele asa-zisului, nu! El e (...), se repeta in diverse feluri, pe mai toate canalele, in nestire, insotit de somatia (...), ca intr-un fel de referendum privat, al unui stat in stat!

Iar pe Internet, de mii de ori, pe orice ai da click, orice ai cauta - un film, un autor, un bilet de avion, o reteta de bucatarie, orice -, ti se infige in ochi, zbang! (...) Intr-un fel, e de inteles: pe seceta asta, nici banii RMGC nu au miros. Si totusi, cind e vorba de un subiect care a ravasit Romania, si care e inca in dezbatere nationala, nu credeti ca ati putea gasi modalitatea legala de a stopa tot acest veritabil dezmat publicitar, generator de confuzie?", scrie Eugenia Voda.

Ce argumente a invocat CNA pentru decizie

Membrii CNA au considerat ca aceste spoturi au incalcat articolul 29, aliniatul 1, litera f din Legea audiovizualului, potrivit caruia "Comunicarile comerciale audiovizuale difuzate de furnizorii de servicii media audiovizuale trebuie sa respecte urmatoarele conditii: sa nu stimuleze comportamente daunatoare sanatatii sau sigurantei populatiei", scrie Mediafax.

Cei opt membri ai CNA au considerat ca "exploatarea cu cianura" este o metoda care dauneaza sanatatii si sigurantei populatiei. "Cred ca toata lumea este de acord ca cianura este daunatoare sanatatii si pentru mediu", a spus Monica Gubernat.

De asemenea, CNA a considerat ca spoturile respective nu au informat corect publicul, incalcand articolul 93 din Codul de reglementare a continutului audiovizual, potrivit caruia "Comunicarile comerciale audiovizuale trebuie sa respecte, indiferent de forma si de durata, principiile de protectie a minorului, de informare corecta a publicului, de respectare a demnitatii umane, de asigurare a unei concurente loiale".

Totodata, Consiliul a considerat ca spoturile respective au incalcat articolul 104 din Codul de reglementare ale continutului audiovizual, potrivit caruia "Sunt interzise publicitatea si teleshoppingul in care se utilizeaza practici comerciale inselatoare sau practici comerciale agresive".

Potrivit lui Lorand Turos, membru al CNA, aceasta campanie de promovare a proiectului de la Rosia Montana este o forma de publicitate "interesanta". "Eu nu am mai vazut asa ceva. De ce aceasta companie da bani la gramada pentru a promova ce?", l-a intrebat Lorand Turos pe avocatul companiei Rosia Montana Gold Corporation, Sergiu Cretu, acesta din urma precizand ca nu are un mandat pentru a da un raspuns la aceasta intrebare.

"Este vorba de o problema care sta acum pe masa Parlamentului, se dezbate, se ia o decizie, pozitiva sau negativa, este o problema politica, necesita o decizie politica. Parerea mea personala e ca aceasta companie are interesul bine stabilit de a obtine un vot pozitiv al Parlamentului si ca atare promoveaza un interes politic. 'Locurile de munca pentru Rosia Montana sunt bune pentru Romania', in perceptia mea, este un mesaj politic. Eu asa vad lucrurile, iar mesajele politice sau promovarea mesajelor politice prin spoturi publicitare este interzisa in afara campaniei electorale", a spus Lorand Turos.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 3077 ori