Presedintele Frantei spera ca uzina Renault de la Cleon (Haute-Normandie) va primi in luna martie dreptul de a fabrica un motor de serie puternic, in dauna Spaniei si Romaniei, alte locuri vizate de program. Cui dintre Cleon (Franta), Valladolid (Spania) sau Pitesti (Romania) ii va fi atribuit programul noului motor Diesel al companiei Renault?
Constructorul, care a pus cele trei uzine in competitie, n-a hotarat inca, dar balanta inclina spre directia dorita de seful statului: conform informatiilor noastre, uzina de la Cleon (Seine-Maritime), care numara 4.600 de angajati, este cea mai bine plasata, desi va primi mai putine subventii publice.
"Viitorul Cleon se joaca la atribuirea producerii acestui motor", au afirmat alesii locali din zona Elbeuf.
Pastrarea locurilor de munca
Aflata in faza de a elimina toate investitiile sale imediate, conducerea Renault a semnat, la sfarsitul lunii noiembrie, un preacord industrial privind programul numit in interiorul companiei, "R9 M", care se refera la un viitor motor Diesel de 1,6 litri, ce urmeaza a fi foarte utilizat.
Validarea finala a uzinei si a investitiilor este prevazuta pentru luna martie. Potrivit unor surse apropiate intreprinderii, proiectul R9 M este atribuit in ultimul planning de productie pe urmatorii trei ani, uzinei de la Cleon.
Blocul motopropulsor care aplica noile norme europene privind emisiile poluante va fi evolutiv: instalat la inceput pe masini mici, va urca, mai tarziu, in gama.
De aceea, productia anuala va porni de la 300.000 de unitati pe an, pentru a ajunge la 450.000, pana la 600.000 de vehicule pe an. "Mai mult ca sigur ar putea echipa si unele modele Nissan", a indicat, recent, Jacques Prost, director de inginerie mecanica la Renault.
Un program major pentru uzina de la Cleon, cu atat mai mult cu cat o generatie de motoare nu dureaza 6-7 ani ca o masina, ci de trei ori mai mult.
Noul motor n-ar trebui sa genereze angajari suplimentare, cu atat mai mult cu cat intreprinderea are un usor supraefectiv, dar ar putea fi sinonim cu pastrarea locurilor de munca, o veste buna in ziua de azi.
Cleon reprezinta 30% din activitatile mecanice globale ale Renault si produce, potrivit directorului sau, Philippe Notet, 25% din marcile companiei (Dacia, Samsung, Nissan, Suzuki, Opel).
Presiuni de la Elysse
Pe hartie, subventiile puse la dispozitie de comunitatile locale franceze pentru R9 M ar fi de 11-18 milioane de euro, fata de 23 de milioane de la Valladolid si 28 de la Pitesti.
Insa alte elemente mai importante minimizeaza investitia: proximitatea geografica a uzinelor franceze, precum Flins, Douai si Sandouville, competentele sale umane si tehnice si o anumita presiune din partea Palatului Elysee, care doreste redinamizarea industriei franceze.(LES ECHOS,Franta)