Sanatatea: Ori sistem bugetar de solidaritate, ori sistem de asigurari bazat pe contributivitate!

Miercuri, 18 Ianuarie 2012, ora 18:14
4258 citiri
Sanatatea: Ori sistem bugetar de solidaritate, ori sistem de asigurari bazat pe contributivitate!

Cu toate ca proiectul de lege privind reformarea sistemului de sanatate a fost retras de catre initiator, dezbaterea publica este nimerit sa continue. Acest sistem are nevoie de reformari si este bine sa se inteleaga despre ce este vorba ca sa se stie ce ar trebui sa fie reformat.

Inainte de toate, trebuie stablit clar daca sectorul de sanatate va fi organizat in sistem bugetar national sau in sistem de asigurari. Orice combinatie intre acestea este o amestecatura care produce injustitii si nefunctionalitati.

Daca se vizeaza asezarea pe principiul, sa zicem de stanga, al solidaritatii, organizarea nu poate fi in mod inerent decat in sistem bugetar national. Banii se strang ca impozite si, firesc, orice venit poate fi impozitat, iar cei cu venituri mai mari participa cu mai mult, in favoarea celorlalti membri ai societatii (copii, batrani, nevoiasi, handicapati, oameni fara loc de munca).

In aceasta organizare, sectorul privat poate exista, dar evident separat, pe seama resurselor pe care le poate colecta distinct, dar nu ca parte a sistemului public national.

Daca, dimpotriva, se vizeaza asezarea pe principiul, sa zicem de dreapta, al contributivitatii, atunci organizarea se face in sistem de asigurari: cine contribuie beneficiaza, cine nu, nu! Banul se colecteaza prin prime de asigurare sau prin contribuitii la asigurarile de sanatate (considerate tot prime de asigurare aferente contractului de asigurare), care presupune ca asiguratorul se obliga in schimb sa ofere un anumit pachet de servicii.

Nu platesti, nu beneficiezi

Ceea ce nu este prevazut in pachetul respectiv nu se deconteaza! Cine nu a platit contributia nu beneficiaza! Scheme speciale de asigurari pot fi prevazute pentru asiguratii cu copii spre acoperirea asiguratorie a acestora din urma. Sectorul privat are ce cauta in sistem daca - si numai daca si acest lucru trebuie sa fie foarte clar! - colectarea se face in numele structurilor private de asigurari sau acestea macar participa la respectivele colectari!

Este exclus ca, pe de o parte, colectarile sa fie considerate impozite si sa aiba regim de colectare ca impozite, iar, pe de alta parte, ca sectorul privat sa participe doar la distribuirea si folosirea banilor colectati, pentru ca pur si simplu statul devine perceptor de taxe pentru a face cadouri sectorului privat (evident, pe ochi frumosi, caci este vorba de alocari nu in general catre sectorul privat, ci indreptate catre reprezentanti anume ai acestuia, indiferent de schema de selectare!).

Or, tocmai sub aceste doua aspecte deraiaza proiectul de lege initiat de o comisie speciala ce a functionat sub egida Palatului Cotroceni. In primul rand, acest proiect - in prelungirea de fapt a legii actuale - vizeaza sa organizeze sectorul de sanatate in sistem de asigurari, dar considera practic, tot in prelungirea legii actuale, contributiile niste impozite.

Le percepe statul prin ANAF, le stabileste statul in functie de venituri (in nicio legatura cu serviciile oferite cum ar fi normal intr-un sistem de asigurari) si, culmea, incearca sa extinda aceste "impozite" asupra unor venituri care nu sunt in nici o conexiune cu primele de asigurare, precum chiriile, profiturile, dobanzile la depozite!

Daca sumele stranse pentru sanatate nu sunt de ajuns si se vrea extinderea bazei de impozitare, atunci sa se abandoneze fara echivoc organizarea in sistem de asigurari si sa se introduca organizarea in sistem public bugetar national, in care, in spiritul solidaritatii, se pot mari impozitele pe venituri pentru majorarea sumelor colectate.

Organizarea in sistem de asigurari, nepotrivita tarilor cu salarii mici

Acest sistem ar fi si potrivit situatiei Romaniei, caci organizarea in sistem de asigurari nu poate functiona in tarile cu salarii mici, caci acesta inseamna in mod obiectiv colectari de bani putini si deci subfinantare. Oricum, in sistem de asigurari, primele de asigurare sau contributiile de asigurare nu pot fi stabilite in functie de veniturile asiguratilor, ci de serviciile oferite acestora de catre asiguratori. Pentru ca functioneaza pe baza principiului contributivitatii, si nu pe baza principiului solidaritatii!

In al doilea rand, sistemul de sanatate proiectat de respectiva lege, in ideea promovarii in continuare a implicarii sectorului privat in sistemul de sanatate sub paravanul imbietoarei dar neverificatei virtuti a competitiei in sistem, rezerva de fapt integral sectorului privat banii stransi pentru sanatate, fara ca sectorul privat sa contribuie cu ceva la colectarea acestora, nici fizic, nici din punctul de vedere al costurilor si nici, dar mai ales, din pucntul de vedere al angajamentului si responsabilitatii.

Asa-zisa "contributie" - care de fapt este un impozit - este obligatorie si firmele private de asigurari nu-si angajeaza nici numele, nici notorietatea, nici meritele in atragerea acestor bani. Statul ajunge colector pentru ele. Si distributia banilor catre firmele private de asigurari este decisa de stat, si nu de contribuienti. Oricat ar fi de obiectiva si necoruptiva selectia, aceasta nu poate fi decat un surogat al adevaratei organizari pe baze private a unui sistem de sanatate, in care asiguratul isi alege realmente asiguratorul si, prin vrere proprie, dirijeaza banii catre acesta, fara constrangerea obligativitatii si fara intermediari.

Ce ar iesi din acest amalgam este clar! Intrarea pe mainile sectorului privat - care este ghidat de considerente comerciale - a unui sistem ce va ramane obiectiv tot subfinantat va insemna o presiune uriasa tocmai pe cei mai slabi si mai "costisitori" participanti la sistem, respectiv nevoiasii si batranii, cu tendinta de a-i trata la o cota cat mai joasa, cu rezultatul concret al aducerii la un nivel minim derizoriu al asa-numitului pachet de baza.

Cei mai vulnerabili membri ai societatii ar fi practic exclusi de la asistenta medicala, in timp ce insatisfactia principalilor contribuenti va fi majora, caci ar vira multi bani in sistem practic pentru nimic!

#sistem sanatate Romania, #asigurari private, #contributii sistem sanatate , #Sanatate publica