Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Pacient in Romania: Ce faci in caz de malpraxis? Sfatul avocatului

Pacient in Romania: Ce faci in caz de malpraxis? Sfatul avocatului
In Romania, malpraxisul incepe sa capete o incidenta ridicata in problematica deferita institutiilor abilitate.

In general este rezultatul unei comunicari defectuoase dintre medic si pacient si arareori al unor manevre defectuos intocmite.

Pacientii romani sunt din ce in ce mai bine informati, isi cunosc drepturile, iar uneori chiar abuzeaza de exercitiul acestora, in incercarea de a obtine reduceri, scutiri sau alte tipuri de beneficii cu privire la plata serviciilor medicale.

Acest tip de folosinta excesiva a plangerilor de malpraxis au condus si la o decredibilizarea a procedurii.

Numai in anul 2016 au fost intimati 135 medici, dintre care majoritatea pentru specialitatile de chirurgie, obstetrica-ginecologie si cardiologie/ medicina interna.

Ce trebuie sa stie pacientul inaintea oricarei interventii chirurgicale

Inainte de a initia orice tip de procedura medicala, chiar si in cazul unor consultatii medicale, investigatii, deci nu numai in cazul interventiilor chirurgicale, pacientul trebuie sa fie informat intr-un limbaj usor de inteles pentru acesta, cu privire la urmatoarele:

  • diagnosticul, natura si scopul tratamentului,
  • riscurile si consecintele tratamentului propus,
  • alternativele viabile de tratament,
  • riscurile si consecintele lor,
  • prognosticul bolii fara aplicarea tratamentului.

Acordul pacientului informat se obtine in scris, specific pentru manevra/procedura/interventia descrisa si in mod obligatoriu INAINTE de efectuarea acesteia.

Ce este malpraxisul

Conform legii, medicul raspunde civil pentru prejudiciile produse din eroare care includ si neglijenta, imprudenta sau cunostinte medicale insuficiente in exercitarea profesiunii, prin acte individuale in cadrul proceduriilor de preventie, diagnostic sau tratament.

De asemenea, raspunde pentru prejudiciile ce decurg din nerespectarea cerintelor privind confidentialitatea, obtinerea consimtamantului informat si obligativitatea acordarii asistentei medicale.

Medicul va raspunde pentru prejudiciile produse in exercitarea profesiei si atunci cand isi depaseste limitele competentei (efectueaza acte medicale in afara specialitatii/specializarii sale).

Ce faci cand iti dai seama ca medicul tau a gresit

In opinia mea, prima reactie ar trebui sa o reprezinte intalnirea cu medicul in vederea obtinerii tuturor informatiilor, clarificarilor si raspunsurilor la intrebarile si solicitarile pacientului.

Apreciez ca medierea acestui tip de conflict este esentiala, indiferent de tipul de conflict aparut, de dezacordul sau comportamentul aparent necompatibil dintre partile implicate, un mediator ajuta partile sa simplifice si sa-si inteleaga dezacordurile.

Daca solutionarea conflictului nu se realizeaza printr-un mijloc alternativ, atunci pasii urmatori sunt reprezentati de proceduri judiciare: plangeri penale, actiuni in justitie pentru repararea prejudiciilor suferite, precum si administrative: sesizarea comisiilor de specialitate de la nivelul Colegiului medicilor.

Ce obligatii au medicii in astfel de cazuri

Medicii sunt obligati sa furnizeze toate inscrisurile medicale ale pacientului - dosarul medical al acestuia-, precum si orice tip de suport necesar in clarificarea diferendului aparut.

Ce drepturi au pacientii in astfel de cazuri

Pacientii au dreptul sa solicite toate documentele medicale referitoare la interventia respectiva.

Pacientul are dreptul de a-si alege si medicul si optiunea terapeutica.

Pacientul are acces la ghidurile de buna practica, pacientul are Legea drepturilor pacientului nr.46/2003, inclusiv accesul la justitie pentru a-si rezolva nemultumirile.

Costurile unui proces de malpraxis pentru pacient

Costurile sunt greu de estimat, depinde de procedura aleasa, de multitudinea probelor administrate, precum si de complexitatea cauzei in sine.

Despagubirile acordate trebuie sa reflecte in primul rand daunele materiale suferite, respectiv costurile realizate pentru ameliorarea sau solutionarea problemei medicale uletrior evenimentului declarat.

La aceste despagubiri materiale se pot adauga cele morale, pentru prejudiciile aduse calitatii vietii. Cuantumul efectiv care poate fi primit depinde de la o cauza la alta, fiind lasat la aprecierea subiectiva si exclusiva a instantei de judecata.

Sfaturi utile

Apreciez ca avocatii ar trebui sa informeze corect si complet clientii si sa demareze procedurile atunci cand sunt intrunite conditiile necesare, precum si dupa epuizarea solutionarii amiabile a cauzei.

Atat pentru pacient, cat si pentru medic, cauzele de malpraxis reclama resurse complexe si oneroase, fiind o lupta pe care ar trebui sa o inceapa doar cunoscand in prealabil toate aspectele sale, consecintele si mai ales remediile posibile.

Catalina Bordianu Calangiu, Partner Fondator al Casei de Avocatura Bordianu & Asociatii

Catalina Bordianu-Calangiu este avocat definitiv in cadrul Baroului Bucuresti din anul 2007, titulara a unui Master in Drept International si Comunitar. A lucrat 3 ani in cadrul Ministerului Justitiei, in domeniul afacerilor europene, al programelor cu finantare nerambursabila si al cooperarii internationale, precum si in proiecte care au vizat lupta impotriva coruptiei. Este membra a mai multor Asociatii si Organizatii, printre care si Asociatia Romana de Drept pentru Dezvoltare - IDLO Alumni, ca absolventa a cursului DLC - Development Legal Course 2006, Roma- Italia.

Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 2546 ori