Rechinii politici hulpavi inghit Fondul Proprietatea cu despagubiti cu tot

Miercuri, 26 Noiembrie 2008, ora 18:02
3879 citiri
Rechinii politici hulpavi inghit Fondul Proprietatea cu despagubiti cu tot

Lumea intreaga este constienta ca traim vremuri memorabile. De aceea cu atat mai mult membrii acesteia vor privi cum noul presedinte ales Barack Obama planuieste sa stavileasca criza si sa calmeze pietele de capital.

Chiar putem spune ca am invatat ceva: planul lui este bun. Pe 20 ianuarie la Casa Alba se va semna pachetul stimulativ plin cu masuri anticriza. Aceasta este perceptia actuala a investitorilor fata de conjunctura internationala si totusi mai este cale lunga pana se va confirma si in realitate. In acelasi timp vor fi speculatii la tot pasul, atat pro cat si contra planului.


Pe de alta parte in timpul crahului bursier si Marii Depresiuni din 1929-1932 indicele Dow a pierdut 90% din valoare ajungand de la maximul de 400 din 1929 la minimul de 40 din 1932. Si totusi, in aceeasi perioada de timp, se putea castiga din swingurile locale profituri bunicele si chiar foarte bune: 18% in octombrie 1929, 48% in aprilie 1930, 23% in decembrie 1930, 27% in iunie 1931, 35% in octombrie 1931 si 25% in trim. I din 1932.  


Tot asa s-a intamplat si in perioada crizei tehnologice, 2000-2002. In aceasta situatie, nu cred ca mai are rost sa ne intrebam cum va fi cu actuala piata bear 2008 - ..... (cat o mai fi) si a carui luminita de la capatul tunelului inca nu se observa. Cei care vor profita de rally-urile scurte UP corective de 1-2 saptamani, posibil de cel mult o luna, nu vor avea decat de castigat, iar ceilalti ce vor astepta "vremuri mai bune" vor pierde si aceste oportunitati.


Am facut cele doua introduceri pentru a demonstra contrariul parerilor negative exprimate de asa zisi specialisti ai pietei de capital, care sunt total neincrezatori in potentialul unei piete bear de a oferi si castiguri/profituri, insa evidentele si exemplele in acest sens sunt destule, numai ca pentru a le putea vedea trebuie sa accepti valabilitatea acestui fenomen real si sa cunosti BINE miscarea pietei de capital.

   

Ei bine, cand am spus specialisti m-am referit si la cei gazduiti, in perioada celor 3 ani de existenta, de acest mare Fond Proprietatea, al treilea din Europa, cu larga participare si protectie a Ministerului Economiei si Finantelor, institutie care a avut si are in fruntea ei alti asa zisi mari specialisti ai pietei de capital, am numit aici pe domnul Sebastian Vladescu si Varujan Vosganian.


Este foarte bine cunoscut de toata lumea investitionala ca nu demult senatorul Varujan Vosganian (meserie frumoasa, nu ?) se tot batea cu pumnul in piept si chiar in vazul lumii ca va sprijini listarea acestui mare fond de investitii si ca aceasta poate avea loc pana la sfarsitul anului 2006. Iata ca nici in calitate de ministru (alta meserie frumoasa, nu ?) acesta nu se poate tine de promisiuni amanand la nesfarsit o listare dorita de toti actionarii FP, dar mai ales de piata de capital, insa mai putin de actionarul majoritar (am numit aici statul roman).


Competenta statului din alte tari vecine - azi Polonia

Ajungand in acest punct sunt nevoit sa fac o paranteza ceva mai mare si voi spune ca bursa din Varsovia, controlata de stat si infiintata inca din aprilie 1991, s-a bucurat de o reputatie buna de piata de capital BINE reglementata si supervizata.  Trebuie cunoscut ca WSE (denumirea bursei din Polonia) a fost folosita de stat pentru privatizarea marilor sale companii, proces care a fost intens folosit in toti anii, 2004-2008, prin vanzarea unor pachete mari (5-20%).


Privatizarea societatilor detinute de statul polonez a continuat permanent, prin multe IPO-uri, inclusiv in anul 2008, astfel incat bursa din Varsovia este de mult o piata de capital matura, concurand cu succes Bursa din Viena, dar si alti investitori strategici din regiune cum ar fi: NYSE Euronext si OMX, ce urmaresc fuziuni si achizitii in zona. In perioada 2004-2007 WSE a ocupat locul 5 in Europa avand 109 IPO, din care 11 au fost companii straine.


De exemplu numai in anul 2007 WSE a beneficiat de 38 IPO - oferte publice initiale fiind pe locul 2 din toate pietele reglementate din UE, iar aportul adus la capitalizarea bursei a fost de cca. 8 mld. dolari. In acest caz raportul capitalizare interna in PIB - un indicator frecvent folosit pentru importanta pietelor de capital a crescut la 44% fiind de 11 ori mai mare decat acum 10 ani si de 2,4% mai mare fata de anul 2004, anul aderarii Poloniei la UE.


Anul 2008 - de care multi manageri s-au speriat, scazand ceva din optimismul acestora, a adus de la inceputuri pentru WSE inca 15 IPO, iar piata New Connect - sistemul de tranzactionare alternativ pentru societatile cu capital mic poloneze, infiintat in anul 2007, este tot mai curtat de multe companii in cautare de surse de finantare facile (ex. in anul 2007 au fost 24 IPO la acest segment de piata).


Cred ca a meritat paranteza deoarece a demonstrat prin antiteza, in primul rand, ca in Romania, nematurizarea pietei de capital se datoreaza statului roman, indiferent prin cine este reprezentat acesta, care nu este deloc interesat sa-si privatizeze marile companii prin IPO amanand nejustificat realizarea unei piete puternice si importante, timp in care BVB este scoasa in afara circuitului marilor fonduri de investitii, iar lichiditatea acesteia a scazut simtitor odata cu capitalizarea acesteia de la maximul de cca. 34 mld euro din anul 2007 la 16,4 mld. euro actual.     


PROMISOMAN - haina uzata a politicianului investit cu reponsabilitati

Vom vedea in continuare cum a promite si a nu te tine de promisiuni sunt echivalente cu "meseria de politician", mai ales pentru cei care sunt numiti sa aiba responsabilitati fata de averea statului si pe care o trateaza ca pe un bun propriu, iar pentru ca acestia sa devina credibili in fata electoratului (ca si cum i-ar mai interesa acest lucru dupa ce au prins bine "osul" dupa care au alergat) ei se vor inconjura de specialisti fara a le atribui si actul deciziei modului de gestionare al acestei averi.


Pentru aceasta ne vom intoarce exact acum 3 ani, la momentul infiintarii Fondului Proprietatea, adica in anul 2005, luna noiembrie, cand onor Ministerul Finantelor Publice (actualul MEF), condus de Sebastian Vladescu (cel care avea in "sange" dispretul fata de investitorii romani numindu-i ulterior "carnatari" - o asemenea numire nu se putea sa fie mai "potrivita"), a reusit poate cea mai anticonstitutionala Hotararea a Guvernului - HG nr. 1481/2005.


Uite asa ajungem la acei specialisti ai ministerului, unul din pilonii Guvernului, care incalcand dreptul la proprietate constitutional au "reusit" in frunte cu toata pleiada asa zisilor responsabili sa scoata un act normativ, nu numai contestat la toate organismele internationale (am numit CEDO), dar si complet nefunctional in ceea ce priveste obiectul sau de activitate, cu care a fost inzestrat aceasta societate comerciala de investitii, numita de atunci Fondul Proprietatea (ce frumos suna, nu ?).


Cine este specialist isi poate da seama ca acest prim act avea mari carente privind armonizarea caracterului de unicitate al fondului cu prevederile legilor care-l guvernau (Legea nr. 274/2005, Legea nr. 297/2004 si Legea nr. 31/1990, cu modificarile si completarile ulterioare), dar mai ales privind incidenta competentelor structurilor fondului si asa destul de alambicate (asa zis DUALE) incomplet prevazute in actul initial de infiintare.


Cu toate acestea primul presedinte numit pentru FP, domnul Nicolae Ivan, pacalit de vesnicele promisiuni politicianiste ale sefilor sai, a dezinformat la randul sau actionarii fondului, dar si investitorii din piata de capital spunand ca listarea se va face pana la sfarsitul anului 2006 fara a-si da seama ca pentru a fi un bun profesionist acesta trebuie sa fie credibil.


Si uite asa, incepand cu anul 2006, cu toate ca despagubitii detineau titluri de despagubire convertite in actiuni la FP, acestia nu au putut sa le valorifice la cel putin valoarea nominala de 1 leu/actiune, pe o piata reglementata, asa cum era prevazut in actul constitutiv deoarece in structura de portofoliul fondului o mare parte din cele 114 societati comerciale nu erau listate. Imi pun intrebarea: oare cei care au elaborat H.G. nr. 1481/2005 si mai ales care l-au contrasemnat nu stiau acest lucru, nu stiau ca fondul este nefunctional si actul normativ nu se putea aplica in integralitatea lui.?


Oricat de slab educat ar fi fost un actionar despagubit la FP tot si-ar fi dat seama ca este prins captiv intr-o societatea complet inchisa si ca nu va putea sa-si valorifice corect si la timp actiunile pentru a putea beneficia integral de valoarea despagubirii pentru care s-a luptat ani buni. Intre timp BVB a trecut de la un boom de peste 50-60% la o depreciere chiar de peste 90%. Cine a pierdut in acest timp, nu cumva amaratul de actionar asa zis despagubit ? Cine  trebuie sa-i plateasca acestuia/acestora diferenta fata de pretul de vanzare ? Probabil ca in nerusinarea lor unii politicieni sau specialisti ai statului sau de la FP vor spune "cine i-a pus sa vanda " uitand pentru ce a fost creat acest fond.   


Si aici voi avea curajul sa pun a alta intrebare : oare cine este mai putin educat, actionarul la FP sau reprezentantii statului, care cu buna stiinta au tergiversat pana in anul 2008 aparitia unor noi reglementari comparabile cu nivelul standardelor europene, pentru  a face functional acest mare fond, cel putin la nivel legislativ ?


Intre timp, conform datelor din Wikipedia, Sebastian Vladescu si-a dat demisia din functia de secretar de stat la data de 22 octombrie 2007, dupa finalizarea procesului de privatizare a Automobile Craiova (unde detinea functia de presedinte al Comisiei de privatizare) cu compania americana Ford.

Vladescu este membru in doua Consilii de Administratie respectiv Petrom S.A. si Upetrom S.A.

Toto data, este actionar la urmatoarele societati: PVB Euroconsulting S.R.L.; Boss Exim Trading Group S.R.L.; Boss Constructii si Consultanta S.R.L.; Hemat-Rom S.R.L.; Centrul Medical "Polimed"; Romanian Soft Company S.R.L., Climate Change S.R.L., Rapid Credit S.R.L.

 (continuare in articolul viitor)