Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Asociatia Marilor Retele Comerciale nu vrea inchiderea magazinelor in zilele de duminica

Asociatia Marilor Retele Comerciale nu vrea inchiderea magazinelor in zilele de duminica

 Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania (AMRCR) respinge propunerea deputatului Valeriu Steriu ca in legea privind Codul de Bune Practici Comerciale in sectorul alimentar sa fie introdus un amendament privind obligativitatea inchiderii marilor magazine in zilele de duminica, precizeaza Mediafax.

"Pretextul promovarii acestei initiative ar fi incurajarea vanzarilor producatorilor alimentari in piete, dar si revigorarea comertului traditional, al asa-numitelor magazine de cartier. Initiativa nu doar ca nu si-ar atinge scopurile, oricum discutabile, dar ar conduce la distorsionari periculoase ale pietei. De altfel, nu ar fi prima data cand, fara o consultare reala a tuturor partilor implicate, s-ar promova acte normative cu consecinte nefericite, la care legiuitorul nu a reflectat inaintea votului final", se arata intr-un comunicat semnat de Delia Nica, vicepresedintele AMRCR.

Potrivit acesteia, orarul de functionare al oricarui magazin trebuie sa fie rezultatul exclusiv al deciziei conducerii acestuia, cu respectarea normelor legale in vigoare.


Restrictiile referitoare la acest subiect se repercuteaza, intai de toate, asupra clientilor marilor magazine, privati de posibilitatea legitima de a-si face cumparaturile, alegandu-si, in mod suveran, magazinul preferat si ziua din saptamana cand doresc sa iasa la cumparaturi.


"Interventia statului in acest mod abuziv sfideaza absurdul, incercand sa creeze un avantaj concurential neloial fara a avea vreun moment intentia sa imbunatateasca serviciile prestate populatiei, ci doar impiedicarea desfasurarii activitatii unor comercianti apreciati de public, platitori de taxe si impozite. Statisticile arata ca 13-20% din vanzarile totale din comertul modern in decursul unei saptamani se realizeaza duminica, ceea ce arata limpede ca romanii prefera sa-si foloseasca ziua libera pentru a se aproviziona eficient pentru saptamana care urmeaza", se mai arata in comunicat.


Steriu a declarat pentru Gandul ca incearca sa introduca o modificare in legea Codului bunelor practici, pe modelul unor tari din Uniunea Europeana, precum Germania sau Austria, si sa propuna ca marile retele de magazine sa fie inchise in zilele de duminica. Potrivit deputatului, masura ar urma sa incurajeze comertul din piete cu produse locale.


"Invocarea exemplelor Germaniei si Austriei pentru a sustine propunerea este, pur si simplu, o comparatie cel putin neinspirata. Masurile similare din acele tari au vizat intregul sector comercial, fara discriminari. Dar si asa, foarte multe landuri din Germania au ales sa permita prelungirea orarului de functionare a magazinelor, fie ca sunt mari, fie ca sunt de cartier, tocmai pentru a sustine comertul intr-o perioada de criza, dar si a veni in intampinarea clientilor care au reactionat deosebit de pozitiv la aceste masuri. Situatia din Romania este complet diferita, iar procesul de luare a deciziei nu poate sa nu ia in calcul specificitatea pietei romanesti de retail, a apetentei romanilor de a avea acces la comert modern, la produse si servicii de calitate, inclusiv duminica", se arata in comunicatul AMRCR.


Reprezentantii marilor retele comerciale sustin ca adoptarea unei asemenea norme ar declansa, de urgenta, procedurile de infringement asupra Romaniei pentru incalcarea directivelor europene in materie de concurenta, fiind considerata o masura vadit discriminatorie.


Totodata, potrivit AMRCR, legumele si fructele in Romania pot fi gasite maxim 3 luni pe an, atat cat permit conditiile climaterice din tara.


"In restul anului, acestea provin din import, asa ca vor fi regasite atat in marile retele, cat si in magazinele de cartier sau in pietele libere. Pentru restul produselor alimentare vanzarile sunt net superioare in marile retele de magazine, drept pentru care producatorii de branzeturi, mezeluri, etc ar suferi o scadere a vanzarilor", se mai arata in comunicat.


Asociatia Marilor Retele Comerciale din Romania este o asociatie patronala din care fac parte cei mai mari jucatori care opereaza pe piata de retail din Romania.


Aceasta a fost constituita in anul 2003 si are ca membrii Cora, Carrefour, Auchan, Kaufland, real,-, Selgros, Metro Cash & Carry, Billa, La Fourmi, Mega Image, Artima, Profi, Penny Market, Praktiker, Bricostore, Baumax, Dedeman, Altex, Domo, Flanco, Mobexpert si Diverta. 



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1457 ori