Afaceri de milioane de dolari - reusite de tinerii informaticieni romani

Luni, 27 Septembrie 2004, ora 10:51
1385 citiri

Firme cu cifre de afaceri de milioane de dolari, contracte cu unele din cele mai renumite companii din Europa, SUA sau chiar si Japonia.Este povestea de succes, nu a unor companii din afara, ci a mai multor informaticieni romani, dotati de natura cu inteligenta, dar care au si pus "osul la treaba" pentru a realiza ceea ce si-au propus.

I-am intalnit la standurile firmelor pe care le conduc, la targul Binary gazduit de Romexpo in perioada 22-24 septembrie. In spatele unor astfel de companii se afla de cele mai multe ori povesti asemanatoare: 2-3 studenti, un calculator de cele mai multe ori intr-o camera de camin, contracte in Vest, cautarea unor noi angajati. Si mai ales multa munca.

Cea mai cunoscuta poveste este cea a firmei GeCad, al carui produs a fost cumparat de nimeni altul decat giganul Microsoft pentru cateva milioane de dolari. Cheia succesului: ceva in cap si multa munca. "Fratilor, aveti minte sa faceti soft. Asa ca, dimineata duceti-va la facultate, dupa-amiaza la munca, iar seara munciti la proiectele voastre. Asa am facut si noi. Cand aveti ceva de vandut pe Internet, aveti banii vostri", i-a mobilizat Radu Georgescu, presedintele GeCad, pe tinerii informaticieni premiati de Ministerul Comunicatiilor.

In cazul GeCad, lucrurile au inceput sa se miste din loc multumita site-ului de pe Internet, promovat pe motoarele de cautare si in forumuri frecventate de internauti. Firma romaneasca oferea un mare avantaj: antivirusul functiona pe orice calculator, indiferent de sistemul de operare.

Strategia firmei a fost "sa cream un business si sa-l dezvoltam", ne-a marturisit Radu Georgescu. Patronul si-a propus inca de la inceput sa ajunga la unul din liderii mondiali in IT: Symatec, IBM sau Microsoft.

O alta firma care vinde cu succes produse software romanesti pe pietele din Vest este INFASE, creata de un cetatean olandez acum 8 ani. Munca celor 10-15 programatori romani angajati este vanduta in Olanda,Germania si Franta.

Cifra de afaceri ajunge la cateva sute de mii de euro anual. Activitatea firmei se concentreaza pe programe de ultima generatie- baze de date, aplicatii pentru retele companiilor si, mai recent, sisteme de identificare radio.

IPDevel este un alt nume de referinta in randul firmelor IT romanesti. Compania n-are decat 4 ani vechime, iar "patronii" aveau 22-23 de ani cand au pus bazele afacerii. De la contracte de valoare mica, pentru clienti de care nu s-a prea auzit, IPDevel a ajuns sa lucreze pentru firme multinationale precum Sodexho, Olympus, Siemens, ABB sau Reuters.

Firmele mari au acceptat pentru ca aveau referinte bune de la alti clienti ai IPDevel. In prezent, firma are aproape 100 de angajati, iar cifra de afaceri s-a apropiat de 2 milioane de dolari anul trecut. Clientii mari din strainatate sunt castigati prin contacte directe. Firma are o echipa de vanzari directe, care contacteaza firme vestice si stabileste intalniri in afara Romaniei.

Intr-o deplasare, fiecare om are 20-30 de intalniri. "Pana sa incheiem primul contract in Japonia am cheltuit in jur de 100.000 de dolari pentru deplasari, cazari in Japonia. Toata povestea a durat aproape 1 an si jumatate. Dar se stie ca japonezii sunt clienti fideli, deci a meritat", spune unul din reprezentantii firmei.

O alta firma, mai putin cunoscuta in tara, dar care n-are probleme in a-si vinde serviciile in Vest este All4Web. Firma functioneaza in Romania din 1999. Primele contracte au venit de la actionarul principal, stabilit in Elvetia. Insa acum, cei 25 de angajati ai firmei lucreaza pentru beneficiari din SUA, Germania, Elvetia si Anglia.

Au ajuns chiar sa angajeze si agentii de publicitate care le fac reclama in strainatate. Firma este specializata in realizarea de situri de comert electronic, din portofoliul sau facand parte cel mai mare site comercial din Elvetia.

Cheia succesului: "ne convingem clientii ca suntem seriosi, invitandu-i in Romania sa vada ca nu suntem salbatici si ca muncim ca sa ne tinem de cuvant", ne-a declarat directorul de marketing al firmei. In ce priveste problemele de care se lovesc aceste firme, opinia pare sa fie unanima.

Cel mai mare obstacol este imaginea Romaniei in Vest. Insa exista si solutii, de la invitarea clientilor pe plaiurile mioritice, la brosuri in care "se face publicitate Romaniei" si "ascunderea" afacerii in spatele unui partener occidental.

Sursa; Adevarul