Avantajele si dezavantajele Social Media pentru companii - interviu Victor Kapra

Vineri, 11 Ianuarie 2013, ora 14:09
6043 citiri
Avantajele si dezavantajele Social Media pentru companii - interviu Victor Kapra
Foto: Shutterstock.com

Managerii romani folosesc social media, cel putin la nivel personal, dar utilizarea acestui mediu in scopuri de business este intalnita mai ales la nivelul companiilor multinationale si mai putin la nivelul firmelor mici, a declarat in cadrul unui interviu pentru Business24 consultantul in comunicare Victor Kapra.

Inedit, Radu Apostolescu, omul numarul doi in cadrul celui mai mare magazin online din Romania, cu afaceri estimate pentru anul trecut de 180 de milioane de euro, a anuntat, in premiera, un nou serviciu al companiei prin intermediul contului sau de Twitter. Presa de specialitate a fost la ore distanta cu anuntarea stirii.

L-am intrebat pe Victor Kapra, consultant in comunicare, cati sunt ca Radu Apostolescu si ce fac managerii din Romania in social media, pe Facebook?

Marea majoritate dintre ei consuma social media in portii mari, zilnic. E si normal: cum presa profesionista se dilueaza accelerat, nevoia de informare trebuie satisfacuta cumva. Si atunci, blogurile si retelele sociale umplu in mod natural golul de informatie, plus ca vin cu o cantitate de cancan care ii atrage pe multi.

Asadar, as spune ca in calitate de consumatori pasivi managerii romani sunt prezenti in social media.

Cum isi promoveaza managerul roman afacerea prin Social Media?

Cand se pune problema sa isi potenteze afacerile prin promovare prin Social Media, managerul roman devine uneori cam nauc. E greu sa ia o decizie daca si cat de mult sa foloseasca acest canal, sa stabileasca resursele si apoi ROI. Cei mai multi ajung sa spuna "hai sa facem si noi ceva in Social Media, nu conteaza ce". Ceea ce e o cale sigura spre rezultate zero, mai ales daca lucrezi cu "specialisti" autoproclamati.

Sunt putine companii si putini manageri care performeaza in acest domeniu si au rezultate decente.

Care manageri sunt cei mai activi in social media? Din ce domeniu? Poti sa-mi dai niste nume?

Cei mai activi sunt cei din domeniul IT&C, de pilda Radu Apostolescu, fondator, director si actionar eMAG.

M-a amuzat ca a anuntat intrarea companiei pe piata turismului, unde? Pe Facebook, printr-o ghicitoare! Presa economica a dat stirea la cateva ore distanta.

Alte nume care imi vin in minte: antreprenorii Marius Ghenea si Radu Georgescu. Si in domeniul bancar gasim cateva prezente: Steven van Groningen, CEO Raiffeisen Romania, cu al sau excelent blog, sau Robert Zanescu, sef comunicare Bancpost.

Cum folosesc managerii romani comunicarea prin social media? Si cum ar trebui sa foloseasca managerii romani comunicarea prin Social Media?

Managerul, nu numai cel roman, ci si cel occidental, are un talent incredibil pentru limba de lemn. Cititi orice declaratie oficiala a unui manager la lansarea unui produs si veti gasi in 99% din cazuri o exprimare de robot cu circuite putine, cu sintagme pe care nu le foloseste nimeni in afara de ei, gen "misiunea noastra este satisfactia clientului" sau "produsele noastre inovative si revolutionare". Declaratii care nu transmit nicio informatie utila spre consumator, nu conving pe nimeni.

Social Media este o cale foarte potrivita pentru comunicare apropiata cu consumatorul, pentru culegerea de feed-back de la consumatori, pentru promovare necostisitoare. Cu o conditie: stilul si limbajul PR-ului si marketingului sa iasa din artificial, iar managerul sa treaca de la monologul catre consumator, pe care l-a practicat in ultimii zeci de ani, la conversatie.

In definitiv, cea mai mare revolutie din istoria comunicarii corporate, datorata Social Media, poate fi rezumata in adevarul "Consumatorul a devenit comunicator, iar monopolul departamentelor de marketing si PR in promovarea produselor si serviciilor a luat sfarsit".

S-a tot vorbit de guideline-uri pentru angajati, ca sa stie ce sa spuna si cum sa spuna ceva legat de companie in Social Media. Se aplica aceste guideline-uri si managerilor sau acestia au nevoie de indicatii separate?

Procedurile de comportament in Social Media ale angajatului devin obligatorii in ziua de astazi. De altfel, unele organizatii ataseaza contractului de munca si o lista de norme de comportament in mediul digital. Avem nenumarate exemple de angajati care au facut un rau imens pentru ca s-au trezit sa vorbeasca pe retele sociale in numele organizatiei.

Exista in cazul unora o dificultate in intelegerea diferentei dintre contul personal de Facebook si cel al institutiei. Plus ca accesul la Social Media fiind disponibil oriunde si oricand (multi avem smartphone cu conexiune la Internet, nu?), riscul de a posta ceva nepotrivit este mare. Mai ales dupa berea de la sfarsitul unei zile grele.

Cat ar trebui sa investeasca o companie pentru instruirea sefului in ceea ce priveste prezenta sa in social media?

Unul sau doua traininguri pe an pentru top si middle management, plus informari si evaluari regulate de la departamentele de marketing si PR in privinta prezentei companiei in Social Media - cu bune si rele - ar fi un bun inceput.

In Romania, in general multinationalele au o prezenta decenta in Social Media, in sensul relatiilor cu clientii si al promovarii eficiente a produselor. Insa sunt si companii autohtone, mai mici, care performeaza in domeniu.

E aproape sigur ca in urmatorii ani majoritatea companiilor B2C vor avea componente de promovare prin Social Media. Nu trebuie sa le convinga nimeni, se vor convinge singure, curand.

#Victor Kapra interviu social media, #manageri romani social media, #manageri conturi social media , #Stiri Social Media