Interviurile Business24.ro
HOT TOPICS

Cei trei maresali media se lupta pentru cucerirea niselor

Cei trei maresali media se lupta pentru cucerirea niselor
Trusturile de presa detinute de Adrian Sarbu, Dan Voiculescu si Sorin Ovidiu Vantu deruleaza peste jumatate din afacerile media din Romania.Cei trei oameni de afaceri isi urmaresc miscarile pe acest teren, incercand sa dezvolte produse de nisa si sa contracareze concurentul. Daca Sarbu si Voiculescu se pot bucura de profituri din media, Vantu mai are de asteptat.

Cei trei oameni de afaceri stiu foarte bine ca informatia si controlul acesteia inseamna putere. Trusturile lor sunt veritabile uzine pe portile carora, in fiecare minut, se lanseaza zeci de informatii. Informatii care aduc audienta, iar audienta aduce publicitate si, implicit, profituri.

Primul care a inteles ca media este putere a fost Adrian Sarbu. El s-a pozitionat ca omul de afaceri care infinge steaguri pe fiecare taram virgin. In 1991, a fondat agentia de stiri Mediafax care, in scurt timp, a depasit firma de stat Rompres. De abia dupa 15 ani, Sarbu are un concurent pe acest segment: Sorin Ovidiu Vantu, cu agentia sa de presa NewsIn.

In 1995, pe "fundatia" Canalului 33 si cu o investitie CME de aproximativ 20 milioane de dolari (vehiculata in presa de atunci), Adrian Sarbu inaugureaza epoca moderna a televiziunii autohtone prin lansarea Pro TV. Dan Voiculescu, fondatorul grupului de presa Intact, a replicat la scurt timp prin relansarea postului Antena 1.

Pana atunci, televiziunea lui Voiculescu, desi avea licenta din 1991, difuza doar filme romanesti. "Generalul" care a condus "armata" Antena 1 in lupta directa cu Pro TV a fost Sorin Oancea, actual vicepresedinte al televiziunii. In 1997, Sarbu deschide prima nisa: Acasa TV, post dedicat femeilor. Initiativa a trezit zambete la acea vreme, televiziunea fiind asemuita cu o gospodina obsedata de telenovele.

Astazi, Acasa TV este a patra televiziune ca audienta. Trustul lui Voiculescu lanseaza de abia in 2006 un concurent: Euforia Lifestyle. Televiziunea se adreseaza femeilor cu venituri mari si cu studii superioare. De mentionat ca, in prezent, Dan Voiculescu a lasat locul in actionariatul trustului Intact celor doua fiice, Camelia si Corina.

Mai mult, le-a incredintat managementul sub indrumarea vechilor "generali" Sorin Oancea si Florin Nicoara, director de programe Antena 1. In aprilie 2007, compania lui Vantu, Realitatea Media, relanseaza televiziunea pentru femei Romantica. Este concurentul direct al canalului Acasa TV.

Cum a inceput razboiul pe stiri

Parintele televiziunilor de nisa, Silviu Prigoana, are inspiratia sa-si vanda in 2004 canalul Realitatea TV lui Sorin Ovidiu Vantu, televiziune care pana atunci "baltea" in datorii. Postul se relanseaza rapid prin achizitii din elita jurnalismului tv si, cu sprijinul fostilor angajati ai lui Adrian Sarbu, Sorin Enache (trecut si prin Antena 1) si Sergiu Toader, ajunge un canal media de referinta in domeniul stirilor. In replica, familia Voiculescu lanseaza in iulie 2005 Antena 3, care devine principalul concurent al televiziunii-fanion a lui Vantu.

Acelasi Prigoana s-a despartit de canalul de sport TV Sport, mai intat prin incredintarea managementului catre Adrian Sarbu, apoi prin vanzarea efectiva catre CME. Sarbu l-a rebranduit in aceasta vara in sport.ro. Voiculescu si Vantu nu au inca un portofoliu un astfel de canal, dar au circulat zvonuri ca in ultimul an cei doi i-ar fi facut curte insistenta lui Telesport, canal neinregimentat intr-un trust.

Zona de business este strategica pentru cei trei oameni de afaceri. In primul rand, isi pot promova (subtil) afacerile si, cu ajutorul acestui tip de presa, pot sa-si tina adversarii la distanta. Primul a fost Sarbu, care a lansat "Ziarul Financiar", in 1998. Vantu a contracarat tarziu, dupa noua ani, cu "Business Standard", facut cu multi oameni din trustul Media Pro.

"Business Standard" este escortat de saptamanalul "Money Expres". Voiculescu nu s-a lasat mai prejos si a ripostat cu "Saptamana Financiara". Din arsenal ii lipseste un cotidian de afaceri, dar anul viitor se pare ca va lansa unul. Vantu a atacat segmentul business si cu ajutorul canalului de business "Money Channel", in 2006, dar audienta sa este aproape inexistenta.

Publimedia International, divizia de print a Media Pro, are o puternica retea de saptamanale locale. Foarte recent, Intact a aruncat in lupta "un detasament" de saptamanale in patru judete sub titlul "Ghimpele".

Continuarea in www.adevarul.ro

<b>Bloombiz.ro Newsletter </b>
Aboneaza-te la <a href=http://newsletter.vodanet.ro/gateway/?a=YT1CbG9vbWJpel8xMiZiW109aW5mb2Jsb29tYml6XzE4 target=_blank>newsletter-ul infoBloombiz</a> ca sa primesti in fiecare dimineata, prin e-mail, ultimele informatii legate de companii, afaceri, economie, piata imobiliara, plasamente financiare, cariere si lifestyle.



Ti-a placut acest articol? Urmareste Business24 si pe Facebook! Comenteaza si vezi in fluxul tau de noutati de pe Facebook cele mai noi si interesante articole de pe Business24.
Sursa: Business24
Articol citit de 1303 ori